شناسهٔ خبر: 61112758 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر خبر داد؛

«کتاب باران» و «هدیه دانایی و کتاب» به مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر می‌آیند

ساسان زارع دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر گفت: «کتاب باران» و «هدیه دانایی و کتاب» از پویش‌هایی است که در این جشن برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -
«کتاب باران» و «هدیه دانایی و کتاب» به مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر می‌آیند
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دومین نشست خبری ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر در مجتمع فرهنگی شهدای هفتم تیر(سرچشمه تهران) با حضور ساسان زارع دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر برگزار شد.

زارع در ابتدای این نشست از ضرورت برگزاری این مراسم سخن گفت و بیان کرد: ضرورت این اتفاق که در تهران می‌افتد فارغ از دستاورد معنوی آن، بدست آوردن نشاط و همچنین انسجام اجتماعی است.

او ادامه داد: برگزاری چنین مراسمی در تهران سبب شده که همزمان به صورت خودجوش در ۲۴ مرکز استان و ۷۰ شهرستان به مناسبت عید غدیر این مهمانی برگزار شود و تا شب گذشته علیرغم بسته شدن سامانه، ۲ هزار و ۳۰۰ مجموعه برای حضور ثبت نام کرده‌اند.

دبیر ستاد مردمی برگزاری مهمونی ده کیلومتری اظهار کرد: دو تفاوت ماهوی این جشن با دیگر رویدادهایی که در کشور در همین ابعاد اتفاق می‌افتد این است که در برگزاری این جشن سازمان‌ها و نهادهای دولتی صرفاً بسترساز هستند و تنها وظیفه خود را فراهم کردن زیر ساخت‌های لازم برای برگزاری این رویداد دانسته‌اند. بنابراین جشن «مهمونی ۱۰ کیلومتری» جشنی صرفاً مردمی است.

او درباره حضور مردم در این جشن گفت: با افکارسنجی که روز شنبه هفته پیش انجام شد و با توجه به اینکه هنوز برگزاری این جشن رسانه‌ای نشده بود احتمال می‌دهیم جمعیت نزدیک به 3میلیون نفر در «مهمونی ۱۰ کیلومتری» شرکت می‌کنند. در این افکار سنجی نزدیک به ۱۱ درصد مردم تهران اعلام کرده بودند که حتماً در این مراسم شرکت می‌کنند و قریب به ۲۱ درصد نیز گفته بودند احتمالاً شرکت خواهیم کرد.

او با اشاره به این مطلب که در این جشن مردم هم میزبان هستند و هم میهمان بیان کرد: یکی از اقدامات توصیه شده در روز غدیر اطعام است و امام صادق(ع) بر اطعام مومن در روز غدیر تاکید دارند. تا کنون ۱۰۰ هزار نفر به عنوان میزبان در سامانه ۳۰۰۰۲۱۲ اقدام به ثبت نام کردند تا بتوانند از مهمانان شرکت کننده پذیرایی کنند.

دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» افزود: بهره بردن از ظرفیت مردم در برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بسیار مورد تأکید بزرگان قرار گرفته است، چرا که مردم عنصر پیشرفت در گام دوم به شمار می‌روند و در همین راستا پویش «لقمه میلیونی» راه اندازی شده تا مردم بتوانند به اطعام روز غدیر اقدام کنند.

زارع ادامه داد: پویش دیگری که سال گذشته مورد استقبال قرار گرفت هدیه اسباب بازی بود که قریب به ۲۰ هزار اسباب بازی جمع آوری و بسته بندی شد و در اختیار کودکان مناطق محروم قرار گرفت. امسال نیز همان پویش پابرجاست و در کل مسیر که شهربازی ۱۰ کیلومتری در خط بی. ار. تی در نظر گرفته شده برخی موکب‌ها اقدام به دریافت اسباب بازی می‌کنند. «کتاب باران» یا «هدیه دانایی و کتاب» از دیگر پویش‌هایی است که در این جشن برگزار می‌شود.

او گفت: چهار استیج ویژه برای برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در میدان امام حسین، میدان فردوسی، میدان انقلاب و چهارراه بهبودی  و ۶۰ استیج نیز در طول مسیر به خدمات دهی فرهنگی متنوع و شاد اقدام می‌کنند.

او همچنین دلیل استقبال سال گذشته از این مراسم را خانوادگی بودن و ارائه خدمات به کودکان دانست و عنوان کرد: امسال نیز مانند پارسال جشن به صورت خانوادگی برگزار می‌شود و داخل بخش خط ویژه شهربازی ۱۰ کیلومتری با 4هزار مربی برای مراقبت و راهنمایی کودکان برپا می‌شود.

او همچنین به استقرار موکب‌های خارجی در مسیر اشاره و اظهار کرد: تعدادی از موکب‌ها را برادران عراقی، پاکستانی و برادران اهل سنت برپا و اقدام به خدمات‌رسانی کرده و هنگام اذان مغرب در میدان امام حسین(ع) و پارک دانشجو و مساجد و موکب‌های موجود در مسیر نماز جماعت برگزار می‌شود.

دبیر ستاد برگزاری «مهمونی ۱۰ کیلومتری» در انتها با اشاره به اینکه در روز غدیر پیامبر در یک جا مستقر می‌شوند و از رفتگان می‌خواهند که برگردند و منتظر رسیدن بازماندگان می‌شوند تاکید کرد: این مراسم راهپیمایی و شادپیمایی نیست بلکه جشن و استقرار است و هر کسی در هر مسیری وارد مسیر میدان امام حسین تا میدان آزادی شود می‌تواند از خدمات «مهمونی ۱۰ کیلومتری» بهره ببرد.



 

نظر شما