شناسهٔ خبر: 61112599 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

عزم آمریکا برای متقاعد کردن سناتور مخالف فروش اف-۱۶ به ترکیه

محمدحسین خدائیان

یک پایگاه خبری آمریکایی گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا سعی دارد مخالفت رئیس کمیته روابط خارجه ایالات متحده با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه را برطرف کند تا در مقابل، آنکارا هم با عضویت سوئد در ناتو موافقت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری «پانچ‌بول» آمریکا مدعی شد که وزارت خارجه ایالات متحده در حال گفت‌وگو با باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای این کشور است، چهره‌ای که از مدت‌ها پیش ترکیه را به نقض حریم هوایی یونان متهم کرده و با فروش جنگنده‌های پیشرفته به آنکارا مخالفت می‌کند.

مقامات دولت بایدن سعی دارند مطمئن شوند که منندز با فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه مخالفت نخواهد کرد؛ اقدامی که به موافقت کنگره آمریکا نیاز دارد. این تلاش دولت بایدن در راستای رفع مخالفت ترکیه با عضویت سوئد در ناتو است.

به دنبال حمله روسیه به اوکراین، فنلاند و سوئد درخواست عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ارائه کردند که به تایید تمامی اعضای آن بستگی دارد. ترکیه اما شروطی داشت؛ از جمله اینکه این دو کشور منطقه نوردیک از فعالان کُرد و حامیان پ‌ک‌ک حمایت نکرده و افراد مظنون را به ترکیه بازگردانند.

با این‌حال، مذاکرات چندجانبه با پستی بلندی‌های زیادی مواجه شده است. در ۳۱ مارس ۲۰۲۳ درخواست فنلاند به تأیید تمام اعضای این اتحاد نظامی رسید؛ اما سوئد هنوز منتظر موافقت مجارستان و ترکیه است و اهانت‌های اخیر چهره‌های افراطی در این کشور به قرآن کریم، کار استکهلم را در جلب رضایت آنکارا دشوارتر کرده است.

در اکتبر سال گذشته ترکیه خواستار خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ لاکهید مارتین با قیمت ۲۰ میلیارد دلار شد؛ اما با تنش‌های فزاینده میان واشنگتن و آنکارا از جمله بر سر عضویت سوئد در ناتو، توافق نهایی حاصل نشد.

انتهای پیام

نظر شما