شناسهٔ خبر: 61078311 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه توسعه‌ایرانی | لینک خبر

فعال سیاسی اصلاح‌طلب:

هیچ نشانه‌ای از اینکه شورای نگهبان بخواهد خطای گذشته خود را جبران کند، نمی‌بینیم

صاحب‌خبر -

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این مورد که رهبری در انتخابات گذشته از تعبیر جفا در حق برخی داوطلبان استفاده کردند، وظیفه شورای نگهبان درباره این موضوع چیست و نشانه اصلاح این روند در انتخابات به چه شکلی است، گفت:‌ به نظر هیچ نشانه‌ای از اینکه شورای نگهبان به خطای خود توجه کند یا آن استراتژی که سبب کاهش مشارکت شده را جبران کند، نمی‌بینیم. اگرچه معتقدم شورای نگهبان خود تصمیم‌گیر نیست و تصمیم‌سازانی از جمله نهادهای امنیتی، کارشناسان امنیتی یا جریان‌های سیاسی که به یکدست‌سازی دست می‌زنند، برای این نهاد هم تصمیم‌سازی کرده و اینچنین فضایی را فراهم می‌کنند.

جهانبخش خانجانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود:‌ اگر آنها درک کنند که این شرایط تأثیرگذار نبوده و رهبری آنچه گفت واقعی بوده است، آن وقت به نظر می‌رسد شورای نگهبان هم به این نکته تمکین کند. ما نباید تصور کنیم که آنچه رهبری بیان می‌کنند با آنچه در عمل می‌‌خواهند، متفاوت است. در نتیجه وقتی ایشان می‌گویند نباید جفا شود، جفا را نسبت به چه کسانی می‌گویند؟ کسانی که در فرآیند انتخابات به ناحق محروم شدند.فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که در دو انتخابات گذشته، از سوی اصلاح‌طلبان دو نظریه متفاوت برای حضور در انتخابات به هر شکل و عدم حضور در انتخابات به دلیل رد صلاحیت گسترده وجود داشت که در نهایت این اختلاف نظر باعث شکست در این جریان سیاسی شد. اصلاح‌طلبان قرار است در انتخابات آتی چه روندی را در پیش بگیرند، گفت:‌ هنوز زود است که بخواهیم درباره انتخابات آینده صحبت کنیم. اما نکته مهم، از نظر من روندی است که حاکمیت دنبال می‌کند، شیوه‌ای که مجموعه‌ حاکمیت در مواجهه با مشارکت مردم به کار می‌گیرد، روند درستی نیست. اگر قرار است مردم در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی دخالت داشته باشند، باید فرآیند مشارکت‌جویی را هم گسترش و تقویت کرد.

خانجانی در پاسخ به این سوال که این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان در انتخابات حضور جدی داشته باشند، گفت: مردم از لحاظ اقتصادی، سیاسی و فرآیندهای حاکمیت‌داری ناراضی هستند و طبق نظرسنجی که خود دولت و دیگر مجموعه‌های علمی دارند، ۸۵ درصد حتی بیشتر از این مقدار نسبت به عملکرد حاکمیت و دولت ناراضی هستند و اگر این نارضایتی برطرف نشود، طبیعی است که نمی‌شود شاهد یک حرکت امیدآفرین باشیم.

 

نظر شما