شناسهٔ خبر: 61007192 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با حضور وزیر میراث‌فرهنگی

آغاز طرح محور فرهنگی باغ راه قصر خورشید به مسجد کبودگنبد

طرح محور فرهنگی باغ راه قصر خورشید به مسجد کبود گنبد در شهرستان کلات با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آغاز شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سیدعزت الله ضرغامی روز پنجشنبه در ادامه سفر به خراسان رضوی، درآغاز طرح محور فرهنگی باغ راه قصر خورشید به مسجد کبودگنبد سفر به شهرستان کلات این طرح را آغاز کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در این باره گفت: این طرح مسیری به عرض ۲۲ متر و به طول ۱۶۰ متر است که تاکنون از دو هزار و ۱۶۴ مترمربع قابل تملک، به میزان هزار و ۷۴۰ مترمربع تملک شده است.
سیدجواد موسوی ادامه داد: برای این طرح سه میلیارد ریال در سال ۱۳۸۷ هزینه شده و هنوز ۹ ملک به متراژ ۶۲۰ مترمربع تملک نشده است.
وی تصریح کرد: برای تملک این مقدار هم در ادامه طرح ۵۰ میلیارد ریال و برای اجرای طرح نیز ۴۵ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده است.
نصرالله پژمان‌فر و فاطمه رحمانی نمایندگان مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ضرغامی را در این سفر همراهی می‌کردند.
 
مسجد کبود گنبد
مسجد کبود گنبد یا مسجد جامع، بنای مذهبی است که مورد احترام و توجه اقوام مختلف در طول تاریخ شهرستان کلات نادر بوده‌است و به همین علت، کاملترین هنر هنرمندان در خدمت معماری و تزئین نقوش این بنا به کار رفته‌است. این اثر در تاریخ فروردین ۱۳۴۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت 
این مسجد چهار ایوانه، دارای گنبدی دو پوشه و نیلگون، صحن و طاق است؛ استفاده از کاشی هفت رنگ، مهم‌ترین عامل تزئین در بنای مسجد کبود گنبد شهرستان کلات نادر بوده که با استفاده از نقوش اسلیمی و گل و بوته در بالای ایوان و رواق‌ها به کار رفته‌است.
بنای اصلی مسجد را از کار‌های دوره سلجوقی می‌دانند که نادرشاه افشار نیز به نوبه خود، بیوتات و ایوان‌های اطراف آن را ساخته‌است.
 
قصر خورشید
”قصر خورشید“ یا ”عمارت خورشید“، یکی زیباترین کاخ‌های موجود در کشور است که به دستور نادرشاه افشار موسس سلسه افشاریه در اوایل به سلطنتش در سال ۱۱۰۸ خورشیدی بنا شد و امروزه به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری در شهرستان کلات شناخته می‌شود. 
این کاخ در شهر کلات و در ۱۵۰ کیلومتری شهر مشهد، در وسط باغ بزرگی قرار گرفته که شامل یک بنا در سه طبقه مجزا است. 
این بنا در اصل یک بنای آرامگاهی است، نه محل زندگی و کاخ شاهی و دقیقا به نیت آرامگاه نادر طراحی شد، اما هرگز تکمیل نشد و با مرگ نادر آن را نیمه کاره رها کردند.
 

نظر شما