شناسهٔ خبر: 60964566 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

کدخدایی: آمریکا برای جنایاتی که مرتکب شده، باید محاکمه شود

عباسعلی کدخدایی گفت: آمریکا باید برای تمامی جنایات هایی که مرتکب شده، پاسخگو باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر، عباسعلی کدخدایی، عضو حقوقدانان شورای نگهبان صبح امروز در دومین همایش بین المللی بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی اظهار کرد: انتظار داریم این همایش ها به ویژه در مراکز علمی توسعه یابد. مسائل مطرح شده در این همایشن در ابعاد حقوقی قابل بررسی است و قابل افشای اصول حقوق بین‌الملل و حقوق بشر است.

 

وی با اشاره به تناقض در رفتار دولت های مدعی حقوق بشر ادامه داد: علیرغم اختلاف نظرهایی که در خصوص مفهوم حقوق بشر است، به عنوان یک موضوع پذیرفته شده در مجامع بین المللی است. غالبا کشورها مدعی حقوق بشر هستند. امروزه شاهد دولتی نیستیم که حقوق بشر را نمی پذیرد و یا آن را اجرا نمی کند. انبوهی اسناد بین المللی داریم که ابعاد حقوق بشری را به کشورها ابلاغ می‌کند.

 

کدخدایی اظهار کرد: سازمان های غیردولتی حقوق بشری زیاد هستند. اگر سه دهه اخیر را مورد بررسی قرار دهیم. عملکرد دولت آمریکا روشن است. چه در افغانستان و چه در عراق آمریکا به ادعاهای خود عمل کرد؟ همچنین داعش مولد سیاست های آمریکا بود. حمایت های آمریکا بستر داعش به عنوان گروه تکفیری و تروریستی بود. این گروه تروریستی برای انجام جنایات هایی شکل گرفت که آمریکا روی اجرای آن را نداشت.

 

به گفته این عضو حقوقدان شورای نگهبان، جنایات گروه های تکفیری که در عراق و سوریه شکل گرفت برعهده آمریکا و مقامات آن است. تحریم های آمریکا خلاف موازین حقوق بشر است. زمانی که انحصار کالایی که حیات انسان ها به آن وابسته است، را نمی توان سلب کرد اما آمریکا با پررویی این کار را انجام می دهد.

 

وی بیان کرد: آمریکا با فشار افکار عمومی جهانی تن به اجرای قطعنامه های بین المللی داد. آیا می توان یک جامعه ای که وابسته شده را تحریم کرد؟

 

کدخدایی تصریح کرد: رفتار متناقضی که در خصوص تحریم‌ها دارد، قابل دفاع نیست. زمانیکه مقامات آمریکایی منافع ملی و نامشروع آن ها ایجاب می‌کند، مبانی حقوق بشر را کنار می‌گذارند‌.

 

وی با اشاره به ترور ناجوانمردانه شهید سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی و همراهان ایشان گفت: در جریان ترور شهید سلیمانی، چه تهدیدی از سوی این شهید بزرگوار برای آمریکا وجود داشت؟ شهید سلیمانی با سازماندهی نیروهای مسلمان واقعی شر داعش را از سر مردم منطقه کم کرد. آیا این پاداش ایثارگری این شهید بزرگوار بود؟

 

کدخدایی با بیان این پرسش که با انبوهی از نقض اصول و قواعد حقوق بشر از سوی آمریکا و بعضا با همکاری کشورهای غربی اتفاق می افتد، چه باید کرد، گفت: آیا مردم منطقه می توانند با این امر مقابله کنند؟

 

وی افزود: وظیفه همه مردم مظلوم است که با جنایات های بی‌شمار آمریکا مقابله کنند. ما نباید اجازه بدهیم آن ها اقدامات بیشتری انجام دهند. آمریکایی‌ها در دهه ۷۰ با کودتای نظامی در امور داخلی کشورها دخالت می‌کرد و پس از آن با ادعای حقوق بشر به افغانستان و عراق حمله کرد.

 

کدخدایی با بیان اینکه آمریکا باید برای تمامی جنایات هایی که مرتکب شده، پاسخگو باشد، اظهار کرد: باید به جامعه جهانی این اطمینان داده شود که دولت با نادیده گرفتن حقوق بین الملل اقدام به نقض حقوق بشر کنند و مگر با محاکمه ای عادلانه این مهم محقق نخواهد شد./ فارس

نظر شما