شناسهٔ خبر: 60870961 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اختتامیه جشنواره بنیاد برکت ؛

حمایت از ۱۳۰ هزار طرح در پایان رویداد تلاش با برکت

معاون بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره تلاش با برکت ، گفت: با اجرای جشنواره تلاش با برکت از ۱۳۰ هزار سطح در سراسر کشور حمایت می کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ، آقای مرتضی نیازی ، معاون بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در گفتگو با شبکه خبر با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره تلاش با برکت ، گفت: با اجرای جشنواره تلاش با برکت از ۱۳۰ هزار سطح در سراسر کشور حمایت می کنیم.

سوال : اولین جشنواره و نمایشگاه با برکت قرار است امروز در تهران برگزار شود.

نیازی: آنچه که می تواند موثر باشد تا مردم در این عرصه مشارکت کنند تا  تولید شکل بگیرد. ­

سوال : این جشنواره و نمایشگاه از امروز آغاز می شود. چند روزه است؟

نیازی: از سه شنبه آغاز شده و به مدت سه روز برگزار شده، امروز اختتامیه جشنواره است که در اختتامیه جشنواره درنظر داریم که اولین دوره نشان عالی برکت را به کارآفرینان برتر و دست اندرکاران بخش تولید تقدیم کنیم. امروز از سه کارآفرین متناسب با سطح تولیدی که دارند تقدیر می شود ، نشان عالی برکت را نیز که یک نشان در حوزه تولید است را به تولیدکنندگان خرد خانگی هم تقدیم می کنیم. امروز بعضی از منتخبان را معرفی می کنیم که خانم خانه داری بوده ، خیاطی را در خانه شروع کرده بعد تبدیل به یک کارگاه کرده و الان ۲۰ خانم سرپرست خانوار با ایشان دارند کار می کنند ایشان را به عنوان تولیدکننده برتر می شناسیم چون هم تولید را دارد و هم در کنارش مسئولیت اجتماعی را خودش به جهت نیازی که داشته دنبال تولید رفته و علاوه بر این که نیاز خودش را برطرف کرده باعث شده که حدود ۲۰ خانوار دیگری که زنان سرپرست خانوار بودند مشغول به کار شوند. در بنگاه های کوچک و متوسط هم کارآفرینان برتری داریم که با یک بنگاه کوچک و یا یک بنگاه متوسط دارند تولید می کنند. علاوه بر این که در بازار داخل محصولات شان را می فروشند محصولات شان را هم صادر می کنند. تجربیات جهانی را بررسی کردیم حدودا تجربه ۲۰ کشور را بررسی کردیم و دیدیم که آن ها در حوزه اشتغال به ویژه اشتغال هایی که مردم را درگیر می کند در مناطقی است که کم تر برخوردار است چه کاری می کنند. یکی از روش های این کشورهای موفق در این حوزه ، برگزاری جشنواره ها و جنبش ها در حوزه تولید است ، تعریف جوایز است ، هویت بخشی به بخش تولید است ، به ویژه تولیدهای کوچکی که در یک منطقه باعث می شود آن منطقه جان بگیرد و در مدار تولید بیاید و با این محوریت برود به سمت این که یک توسعه اولیه به لحاظ اقتصادی اتفاق بیفتد و بعدا توسعه فرهنگی و غیره در آن منطقه اتفاق بیفتد. ما هم امسال متناسب با شعار سال که رشد تولید و مهار تورم است سعی کردیم با محوریت تولید این جشنواره را تعریف کنیم اولین دوره اش را داریم برگزار می کنیم این ادامه خواهد داشت و دوره های بعدیش هم اجرا خواهد شد.

سوال : شبکه مجریان تسهیل گران برکت دارید این شبکه چیست و اختتامیه آن هم همزمان امروز برگزار می شود؟

نیازی: بنیاد برکت توانسته در حوزه تسهیل گری یا حلقه میانی که می تواند خدمات دولت را بگیرد و به مردم بدهد ، یک شبکه مردمی را شکل بدهد که این شبکه مردمی کمک می کند به امر تولید تسهیل گران افراد بومی به نوعی متخصصند که حداقل لیسانس دارند در سطح مناطق هدف در شهر خودشان در روستای خودشان دارند فعالیت می کنند. فعالیت های اقتصادی را شناسایی می کنند ، ظرفیت ها را به ما معرفی می کنند و بعد از بررسی های تخصصی مورد حمایت قرار می گیرند که کسب و کار را راه بیندازند. علاوه بر این در حوزه های اجتماعی هم ورود می کنند ، گروه های تخصصی و  گروه های توسعه محلی را تشکیل می دهند که در این گروه ها مردم دورهم جمع شوند،  نظام و مسایل روستا یا منطقه زندگی شان را شناسایی می کنند ، راهکارهایی که می تواند آن مسایل را رفع کند شناسایی می کنند. حلقه های میانی و یا این شبکه تسهیل گری برکت حدود هزار نفر است. همه یک جهت کتابی است که تجربه ۲۰ کشور را بررسی کرده است.

سوال : جایزه خوب باشد که تشویق بشوند.

نیازی: جایزه خوب می دهیم این نشان برکت بالاخره یک نشانی است که در حوزه تولید داریم تعریف می کنیم خود این یک هویت بصری خوبی دارد و بزرگترین جایزه این است که داریم از سطح صد هزار طرح در سال گذشته در اقصی نقاط کشور حمایت کردیم ، امسال می خواهیم ۱۳۰ هزار تا طرح را حمایت کنیم و انجام شود. کتاب مدل جامع پیشرفت مناطق محروم و روستایی کشور است که مبنای عملکردمان این کتاب است واین مدل مفهومی و بومی شده است که این ها تبدیل به دستورالعمل های اجرایی مثل دستورالعمل های سحاب، آفتاب و آسمان کردیم که دارد انجام می شود.

سوال : چند عنوان است؟

نیازی: دستورالعمل های آیین نامه های رفتاری مان که متناسب با آن باید فرآیندی طی شود،  چهار دستورالعمل است ولی کتابچه هایی که متناسب با پرورش مثلا بلدرچین است این ها حدود ۲۲ تا کتابچه است سایر کتابچه هایمان باعث شده بیش از ۵۰ مجلد کتاب چاپ کنیم و در این حوزه حمایت کنیم از تولیدکننده.

 

نظر شما