شناسهٔ خبر: 60870454 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو+فیلم

رئیس مرکز بهداشت خوزستان راهکار‌های بهداشتی برای در امان ماندن از ابتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان خوزستان، پژمان بختیاری نیا گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی واگیردار است که از دام آلوده به این ویروس به انسان منتقل می‌شود که با گرم شدن هوا و افزایش فعالیت کنه‌ها ارتباط مستقیم دارد.توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو

وی با بیان اینکه این بیماری از طریق گزش کنه آلوده به تب کریمه کنگو یا تماس با لاشه، خون و امعا و احشاء دام آلوده به این بیماری منتقل می‌شود، افزود: ابتلا به این نوع تب در مشاغل مرتبط با دام ازجمله؛ چوپان ها، دامداران، دامپروران، کارگران کشتارگاه، قصاب‌ها و حتی دامپزشکان بیشتر است.

بختیاری نیا به گزارش ابتلا به تب کریمه کنگو در نقاط مختلف کشور در هرسال اشاره کرد و ادامه داد: امسال نیز در خوزستان مواردی از ابتلا شناسایی شده است که به موقع تحت درمان قرار گرفتند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را مهم‌ترین عامل در پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو دانست و اضافه کرد: کنه زدایی از دام‌ها و ضد عفونی محل نگهداری آن‌ها با نظارت دامپزشکی و محافظت در برابر گزش کنه باید مورد توجه قرار گیرد و افرادی که با دام‌ها در ارتباط هستند باید از مواد دافع حشرات و لباس‌های آستین بلند استفاده کنند.

وی بر خودداری از له کردن کنه روی پوست تاکید کرد و گفت: حشره باید به پنس با انبرک از پوست جدا شود، همچنین باید از تماس پوست و مخاط با خون و تشرح‌های دام حین کشتار و پس از ذبح جلوگیری شود که با استفاده از لباس‌های حفاظت فردی امکانپذیر است.

بختیاری نیا به شهروندان توصیه کرد؛ از خرید گوشت دام‌هایی که به صورت غیر بهداشتی و غیر مجاز کشتار می‌شوند، خودداری کنند، گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت قبل از مصرف در دمای ۴ درجه یخچال نگهداری کرده از مصرف گوشت و جگر نیم پز پرهیز شود.

نظر شما