شناسهٔ خبر: 60833423 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس مرکز ملی اقلیم سازمان هواشناسی کشور:

خشکسالی در ایران ۳۰ ساله شد/ احتمال تخلیه کامل برخی آبخوان‌های کشور تا ۲۰۴۰

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور گفت: براساس شاخص خشکسالی SPI ما از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی داشته‌ایم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، احد وظیفه در نشست تخصصی «تغییر اقلیم از دیدگاه هواشناسی» در محل پژوهشکده سوانح طبیعی و کرسی یونسکو در مدیریت سوانح طبیعی اظهار داشت: براساس شاخص خشکسالی SPI ما از سال ۱۳۷۰ به بعد به جز سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ همواره در کشور خشکسالی داشته‌ایم. همچنین شاخص‌های دیگر خشکسالی نیز گویای وجود درازمدت خشکسالی در کشور است.

وی افزود: براساس شاخص  SPEI که علاوه بر بارش، تبخیر و تعرق، اثر دما را نیز لحاظ می‌کند، کشور ما همواره در خشکسالی است و برخی نقاط دیگر دنیا نیز به شدت نسبت به این شاخص تغییر کرده و خشک‌تر شده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: به طور کلی برخی پارامترهای اقلیمی کشور در ۵۰ سال اخیر تغییر کرده‌اند، برای نمونه، دما در هر دهه به طور متوسط حدود ۰.۴ درجه افزایش یافته و به تبع آن تبخیر نیز افزایش یافته است.

کاهش ۵۰ میلی‌متری بارندگی تجمعی سالیانه در ایران 

وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: میانگین بارش تجمعی کشور نیز در پنج دهه اخیر از ۲۵۰ به حدود ۲۰۰ میلی متر در سال در یک دهه اخیر کاهش پیدا کرده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور با اشاره به سطح تحت تاثیر خشکسالی در کشور عنوان کرد: خشکسالی پیامدهای بسیاری در پی دارد که یکی از آنها افزایش مهاجرت به شهرها است. 

وی همچنین به آخرین تغییرات آبخوان‌های کشور اشاره کرد و گفت: در سال‌های اخیر بیش از ۸۰ درصد آب تجدیدپذیر سالانه از زمین پمپاژ می‌شود، این در حالی است که استاندارد جهانی آن ۲۰ درصد است و در هر صورت برای پایداری سرزمین نمی‌بایست از ۴۰ درصد تجاوز کند.

این مقام مسئول در سازمان هواشناسی کشور در پایان گفت: در صورت ادامه این روند، روندهای گذشته نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۴۰ برخی آبخوان‌های کشور به طور کامل تخلیه خواهد شد.

نظر شما