شناسهٔ خبر: 60766451 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تعاون روستایی گیلان پیله‌تر ابریشم را توافقی خریداری می‌کند

رشت - ایرنا - مدیر تعاون روستایی گیلان از خرید توافقی پیله‌تر ابریشم از نوغانداران در مراکز منتخب استان شامل؛ شهرستان‌های رشت، شفت و ۲ مرکز خرید در شهرستان لنگرود خبر داد.

صاحب‌خبر -

کیوان حسن‌پور لسکوکلایه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نوغانداران استان می‌توانند برای فروش پیله‌تر ابریشم به صورت توافقی به این مراکز مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه تعاون روستایی گیلان در مراکز یاد شده پیله‌تر را کیلویی ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تومان از کشاورز خریداری و در کارخانجات پیله خشک‌کنی فرآوری خواهد کرد، افزود: امسال شبکه تعاونی‌های روستایی و کشاورزی گیلان در طرح خرید توافقی پیله‌تر ابریشم حضور فعال دارند.

مدیر تعاون روستایی گیلان خاطرنشان کرد: خرید توافقی پیله‌تر ابریشم در راستای تحقق وظیفه حمایتی، ترغیب و ارتقاء انگیزه تولید نوغانداران با هدف کمک به احیاء و توسعه زنجیره ارزش افزوده محصول ابریشم انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: طبق پیش بینی مرکز مدیریت توسعه نوغانداری کشور امسال حدود ۵۰۰ تن پیله‌تر ابریشم در استان تولید می‌شود که در این راستا و با هدف حمایت از این محصول مهم و صاحب قدمت منطقه و نیز کمک به رونق بازار نسبت به خرید توافقی پیله تر ابریشم اقدام شده‌است.

وی بیان کرد: اتحادیه تعاونی روستایی استان گیلان در سال جاری به عنوان مباشر بیش از ۱۳ هزار جعبه تخم نوغان در استان توزیع کرده‌است.

بر اساس آخرین آمار؛ ٩ هزار و ٩٢ خانوار در استان گیلان به پرورش کرم ابریشم مشغول هستند که سالانه حدود ۴۹۳ تن پیله تولید می‌کنند با پرورش هر جعبه تخم نوغان به طور متوسط ۳۵ کیلوگرم پیله‌تر تولید می شود.

به طور متوسط از هر پنج کیلوگرم پیله‌تر پس از فرآوری یک کیلوگرم نخ ابریشم خام حاصل می‌شود.

نظر شما