شناسهٔ خبر: 68663475 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می‌دهد؛

انتقال آب کالپوش به شاهرود/ خبری از زنگ خطر بحران آب نخواهد بود

شاهرود- برخی کارشناسان عقیده دارند که با انتقال آب از کالپوش به شاهرود، بخش بزرگی از بحران کم آبی در این شهرستان رفع خواهد شد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - محمد علی عباس‌نژاد: شهید رئیسی در جمع مردم شاهرود دولت را موظف و مکلف به تأمین آب پایدار برای شاهرود دانست و این نشان می‌دهد که مسئولان ارشد کشوری هم صدای مردم این شهرستان را بالاخره شنیده‌اند. شاهرود به عنوان تنها شهر در استان سمنان که از آب پایدار برخوردار نیست، همچنان با تشنگی دست و پنجه نرم می‌کند اما ظاهراً تصمیم مهمی برای تأمین آب شرب پایدار شاهرود حتی در سفر دوم شهید رئیسی هم گرفته نشده است.

اینکه شاهرود در پیک مصرف بالغ بر ۲۵۰ لیتر بر ثانیه کسری آب دارد می‌طلبید مسئولان تمام تلاش خود را برای گرفتن مصوبه‌ای قرص و محکم نه آن چیزی مانند مصوبه احداث و ساخت سد کالپوش برای تأمین آب شرب شاهرود که هیچ وقت اجرایی نشد، به کار ببندند.

اظهار نظر مسئولان وقت

محرابیان سخنان وزیر وقت نیرو به عنوان بالاترین مقام اجرایی در سفر بهمن ماه سال گذشته به شهرستان شاهرود را دوباره مرور می‌نمایم جای که به صراحت می‌گوید: پایدارسازی آب مورد نیاز این شهرستان با تأمین آب از سد کالپوش را با فوریت مورد تاکید قرار داده‌ایم برای پایدارسازی تأمین آب شهرستان شاهرود، نیازمند توجه بیشتری هستیم و اجرای طرح‌های تعریف‌شده نظیر انتقال آب سد کالپوش باید سرعت بیشتری به خود بگیرد و تأمین آب برای شاهرود در سطح طرح‌های اضطراری و هم در قالب آبرسانی از سد کالپوش باید زودتر به سرانجام برسد.

حال از سفر بهمن‌ماه ۱۴۰۱ وزیر وقت نیرو به شاهرود بیش از ۱۴ ماه گذشته است و این سوال همچنان برای شهروندان شاهرودی در اذهان باقی مانده که مگر از مقام وزارت در این خصوص بالاتر هم داریم که به کوچک‌ترین وعده‌های داده شده ایشان پس از این همه مدت هیچ جوابی داده نشده است.

انتقال آب کالپوش به شاهرود/ خبری از زنگ خطر بحران آب نخواهد بود

واکنش امام جمعه شاهرود

حجت الاسلام عباس امینی امام جمعه شاهرود با گلایه از کسانی که با سیاسی کردن طرح انتقال آب از سد کالپوش، سبب شدند تا آب سد کالپوش که صرفاً برای تأمین آب شرب شاهرود احداث شده است، به شاهرود انتقال داده نشود، می‌گوید: جدی‌ترین مطالبه و مهمترین خواسته مردم شاهرود تأمین آب پایدار است.

وی می‌افزاید: اجرای طرح فاضلاب شاهرود دو دهه نیمه‌کاره رها شده و نهایتاً ۲۰ درصد آن اجرایی شده است، این در حالیست که از ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آبی که در شهرستان مصرف می‌شود ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از طریق جمع‌آوری فاضلاب قابل بازچرخانی است تا بتوانیم از این آب در صنعت، کشاورزی و آبیاری فضای سبز استفاده کنیم اما چرا این طرح اجرایی نمی‌شود جای سوال اساسی از مسئولین امر دارد.

امام جمعه شاهرود ابتدای امسال در آستانه سفر دوم شهید رئیسی نیز بارها با تاکید بر تأمین آب پایدار می‌گوید: باید موضوع مهم آب شهرستان در مصوبات سفر ریاست جمهوری باشد و اگر این نباشد بی عدالتی و جفا به شهرستان شاهرود است.

حجت الاسلام امینی بارها مهمترین دغدغه و مشکل شهرستان شاهرود را مساله آب پایدار مطرح کرده و می‌گوید: هر ساله در فصل گرما با زدن چاه سعی در رفع این دغدغه مردم می‌شوند اما چاه‌زدن به عنوان مسکن مقطعی عیبی ندارد اما درمان تأمین آب پایدار شاهرود نیست.

تأمین آب پایدار

احمد عجم نماینده منتخب مردم شهرستان‌های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی نیز در اولین خواسته‌های خود پس از حضور در مجلس آتی، بر توجه به تأمین آب پایدار و حل مشکلات عدیده مردم شاهرود در سفر ریاست جمهوری به شهر شاهرود تاکید کرده و می‌گوید: دولت نباید در تأمین آب پایدار شهرستان شاهرود مناطق و مردم منطقه را درگیر خودشان کند.

وی تأمین منابع آب پایدار شاهرود را تأمین از خارج از استان ارزیابی کرده و می‌گوید: مانند کاری که استان‌های مرکزی کشور برای تأمین آب صورت داده‌اند برای این شهرستان هم باید انجام شود. با توجه به پروژه مصوب انجام شده برای انتقال آب شهرستان فقط ۱۷۰ لیتر آب تأمین می‌شود در صورت انتقال آب از سد کالپوش، باز ۱۲۰ لیتر کمبود داریم، ضمن اینکه پروژه انتقال آب نیز طولانی و زمان بر است.

نگهداری از شاهوار

جالب اینکه استاندار سمنان در این خصوص می‌گوید: تأمین آب پایدار از کوهستان «شاهوار» برای شاهرود در دستور کار است. اینکه استاندار سمنان بر تأمین آب از این کوهستان تأکید می‌نماید چیزی نیست که افزایش دبی آب شاهرود را در پی داشت باشد، و همگان اذعان دارند سر منشأ همه آب‌های استحصال شده حال شهر شاهرود و دشت بسطام از همین کوهستان شاهوار است و استاندار باید توجه ویژه‌ای علاوه بر تأمین آب از شاهوار، به انتقال آب از پروژه‌های نظیر سد کالپوش و چشمه سارهای قطری کند.

در حال حاضر بخش قابل توجهی از آب شرب شاهرود از طریق قنات و چاه‌های مشرف به قله شاهوار تأمین می‌شود و به نظر می‌رسد استاندار سمنان بر حفظ این منبع آبی تأکید دارد که جای بسی خرسندی است و تأکیدی بر عدم بازگشایی معدن بوکسیت تاش، که چند صباحی است دستخوش معدن کاری قرار دارد و به نظر می‌رسد این گفته‌های استاندار نشان از اتمام و تعطیلی معدن بوکسیت تاش دارد که در این صورت قطعاً دعای خیر مردم خطه شاهوار در صورت تحقق عینی این مهم برای همیشه بدرقه سید محمد رضا هاشمی خواهد بود.

تسریع در اجرای طرح

مدیرعامل آبفای جدید استان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در خصوص دو پروژه معطل مانده آبرسانی به شهر شاهرود می‌گوید: برنامه‌های انتقال آب از سد کالپوش مربوط به آب منطقه‌ای است و ما صرفاً کار توزیع را عهده دار هستیم ولی شنیده می‌شود تصمیمات خوبی اخذ شده و این پروژه تسریع خواهد شد.

منصور کشاورزیان در خصوص انتقال آب از چشمه سارهای قطری می‌گوید: فاز اول این پروژه انجام شده است ولی فاز دو بحث‌های حقوقی و قضائی دارد و کماکان پروژه متوقف هست و در کوتاه مدت چشم اندازی برای حل آن متصور نیست اما از سوی مقامات برای حل این پروژه رایزنی‌ها در حال انجام است.

و اما فرماندار شاهرود بر خلاف مقام مافوق خود (استاندار) می‌گوید: حفر چاه جدید مشکل تأمین آب پایدار شهرستان شاهرود را مرتفع نمی‌کند و تأمین آب پایدار باید از دو منبع سد کالپوش و چشمه سارهای قطری تأمین شود.

ابوطالب جلالی تأمین و تولید آب پایدار برای این شهرستان را برعهده مسئولین استانی و کشوری نهاده و می‌گوید: باید از سوی مسؤولان استان و مسئولان کشوری انتقال آب از سد کالپوش و چشمه سارهای قطری به عنوان آب پایدار که از سال‌ها پیش در دستور کار بوده است و هر کدام به دلایلی متوقف شده است به صورت جدی پیگیری شود.

وی به درستی به برگزاری نشست‌های متعددی برای تأمین آب موقتی به صورت هرساله که کارگشایی ندارد اشاره کرده و می‌گوید: علی رغم این نشست‌ها نگرانی تأمین آب آشامیدنی پایدار برای این شهرستان همچنان باقی است.

مطالبات شهروندان

شهروندان شاهرودی می‌گویند: هر سال با فرا رسیدن تابستان و فصل گرما، مشکل کم آبی حادتر از گذشته خودنمایی و روی خودش را نشان می‌دهد و مسؤولان نیز دستپاچه به دنبال تأمین آب از اجاره چاه دستگاه‌های اجرایی سطح شهرستان گرفته تا قطع نوبتی آب در شهر، حفر چاه‌های جدید می‌پردازند، گویا تدابیرشان بیش از این نیست و هیچکدام از وعده‌های مسئولین در زمینه تأمین آب شرب پایدار برای شهرستان شاهرود عملی نشده است.

شهروندان شاهرودی جدای بحث کمبود بالفطره آب در شاهرود، مصرف بی رویه، بی فرهنگی در مصرف آب، کاهش ذخایر آبی، خشکسالی، کاهش بارش‌ها، عدم جمع‌آوری و بازچرخانی فاضلاب‌ها و روان آب‌ها و ده‌ها دلیل دیگر را به عنوان کمبود آب قبول دارند اما می‌گویند: این مشکلات در کنار بی تدبیری مسئولان امروز سبب شده تا موضوع آب در شهری مانند شاهرود به یک بحران جدی بدل شود حتی از بحران و معضل بیکاری که همیشه گریبان گیر مردمان این خطه بود پیشی گیرد.

انتقال آب کالپوش به شاهرود/ خبری از زنگ خطر بحران آب نخواهد بود

اجرای طرح به زودی

برخی کارشناسان به‌درستی تنها راه برون رفت مشکل کم آبی شاهرود را انتقال بین حوزه‌ای می‌دانند و می‌گوید: آنچه که در تابستان‌ها مردم شاهرود را می‌آزارد قطعی‌های مکرر آب است، با آنکه مسؤولان استان و شهرستان برای رفاه مردم می‌کوشند ولی اجرایی نشدن برنامه‌ها آب رسانی که در گذشته برای آن اقدام شده و به ثمر ننشسته نگرانی‌های مردم را افزایش می‌دهد. البته جای بسی خرسندی است که فرماندار شاهرود چندی قبل در گفتگو با خبرنگاران در آستانه هفته دولت امسال پیرامون پروژه معطل مانده آبرسانی از سد کالپوش به شاهرود می‌گوید: عملیات اجرایی این پروژه از نیمه دوم سال جاری، اجرایی خواهد شد.

ابوطالب جلالی با بیان اینکه، انتقال آب سد کالپوش به شاهرود با اعتبار اولیه ۴۰۰ میلیارد تومان به مناقصه گذاشته شده و پیمانکار پروژه نیز مشخص شده است می‌گوید: مشکلات کمبود، آب شهرستان شاهرود قطعاً با انتقال آب از سد کالپوش مرتفع خواهد وی می‌گوید: فرآیند و تشریفات قانونی و مناقصه این پروژه انجام و رفع معضلات اجتماعی جهت انتقال نیز پیش بینی شده و اولین قرارداد به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان با پیمانکار بسته شده و اوایل نیمه دوم سال جاری عملیات اجرایی خط انتقال شروع می‌شود که با تحقق این مهم دغدغه مردم در خصوص آب شرب و صنعت برای سال‌ها آتی رفع خواهد گردید.

در نهایت باید گفت حال با توجه به این‌همه مصوبه دولت، خواسته مسئولان شهرستان استان و حتی ریاست جمهوری به عنوان یک پیوست قوی اجرایی برای تأمین آب شرب شاهرود که از سالیان گذشته وجود داشته و در چند صباح اخیر بسیار بر آن تاکید شده است و خوشبختانه شروع عملیات اجرایی انتقال آب از سد کالپوش که مصوبه احداث این سد تأمین آب شهرستان شاهرود بوده است محقق شده است و این امر می‌طلبد مسئولان ذیربط در خصوص اجرایی کردن مصوبات تأمین آب پایدار شاهرود بیش از گذشته تمام توان خود را به کار گیرند.

نظر شما