به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی دانشگاه تهران، رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از مصوبه شورای عالی برنامهریزی درسی وزارت علوم برای گنجانده شدن درس «کارآفرینی و کسبوکار پایدار» در همه رشتههای منابع طبیعی خبر داد و با اشاره به تصمیم جدید دانشگاه تهران برای در نظر گرفتن حداقل ۲ واحد و حداکثر ۱۵ واحد کارورزی برای دانشجویان رشتههای مختلف، تاکید کرد: سازمان منابع طبیعی، میدان را برای کارورزی دانشجویان منابع طبیعی باز کند تا بتواند ظرفیت دانشجویی را برای گسترش کسبوکارهای طبیعتمحور و جلب مشارکت مردمی در طرحهای حفاظتی و حمایتی منابع طبیعی کشور پای کار بیاورد.
مهدی قربانی افزود: راه اصلی ایجاد اشتغال برای دانشجویان و فارغالتحصیلان تمامی رشتهها و به خصوص رشتههای کشاورزی و منابع طبیعی، آموزش کارآفرینی و کسبوکار است. مراکز اختصاصی برای ارائه این آموزشهای علمی و عملی نیز باید جهت ارائه مشاورههای کسبوکار طبیعتمحور به فارغالتحصیلان راهاندازی شود.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران گفت: با وجود ظرفیتهای متعدد حوزههای آبخیز کشور، امروز نمیشود فارغالتحصیلان دانشگاهی را ترغیب کنیم که در صفهای طولانی آزمونهای استخدامی دولتی منتظر استخدام باشند؛ بنابراین یکی از راههای توانافزایی سرمایههای انسانی این است که فارغالتحصیلان دانشگاهی با نگاه کارآفرینی آموزش ببینند تا بتوانند به تولید ناخالص ملی، اشتغال پایدار، ارزآوری، صادرات غیرنفتی و در نهایت رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کنند.
وی تقویت کارآفرینی طبیعتمحور در جهت اشتغال فارغالتحصیلان رشتههای منابع طبیعی را ضروری دانست و افزود: انتظار میرود عملیاتی نمودن توانافزایی جوامع محلی مبتنی بر کارآفرینی، توسعه کسبوکارهای طبیعتمحور و جلب مشارکت مردمی در طرحهای حفاظتی و حمایتی منابع طبیعی کشور در اولویت اول دستگاههای اجرایی متولی این حوزه باشد؛ بنابراین در برنامههای حفاظتی و حمایتی در بخش جنگل، مراتع و مناطق بیابانی کشور ضرورت دارد پیوست توانافزایی جوامع محلی با تاکید بر کارآفرینی، اشتغال و جلب مشارکت مردمی تدوین و اجرایی شود. به عبارت دیگر اجرای طرحهای حفاظتی و حمایتی در منابع طبیعی با نگاه ارزشافزوده اقتصادی و اجتماعی صورت گیرد نه صرفاً با یک نگاه اکولوژیکمحور.
استاد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، جامعنگری در حکمرانی و مدیریت پایدار منابع طبیعی را مستلزم در نظر گرفتن همزمان مؤلفههای اقتصادی، اجتماعی و اکولوژیکی دانست و افزود: عدم توجه به کسبوکارهای طبیعتمحور، علاوه بر رکود اقتصادی کشور، منجر به بیکاری دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای منابع طبیعی نیز شده است. حلقه مفقودهای که صاحبنظران و متولیان حوزههای کسبوکار سالهاست به آن اشاره میکنند و اجرا نمیشود، «کارآفرینی طبیعتمحور و تکمیل زنجیره ارزش در تولیدات منابع طبیعی» است.
وی گفت: تمام این موارد میتواند منجر به ایجاد ثروت پایدار در مناطق کمبرخوردار شود، اما متأسفانه در حال حاضر تولیدات منابع طبیعی، کمکی به توانافزایی اقتصادی جوامع محلی نمیکند، در حالی که اگر کارآفرینی و کسبوکار طبیعتمحور مبتنی بر استفادههای چندمنظوره از منابع طبیعی به صورت خردمندانه و اصولی شکل بگیرد، از نظر اقتصادی و اجتماعی شاهد تغییرات مثبت در جهت رفاه جوامع محلی خواهیم بود.
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در پایان افزود: با نگاهی اجمالی به پتانسیلها و قابلیتهای حوزههای آبخیز کشور، میتوان اذعان کرد که رویکرد فعلی سازمان منابع طبیعی در توسعه پایدار کسبوکارهای طبیعتمحور نیازمند بازنگری جدی است. متأسفانه درک مناسبی از اقتصاد منابع طبیعی و ارزشگذاری خدمات و کالاها در اکوسیستمهای طبیعی در نظام حکمرانی منابع طبیعی کشور وجود ندارد. در صورتی که در دنیا با استفاده از ظرفیتهای علمی بینرشتهای مخصوصاً اقتصاد منابع طبیعی، خسارات ناشی از مصرف و تولید ناپایدار را تخمین میزنند و با وارد کردن این هزینهها در محاسبات سود و زیان بنگاههای اقتصادی طبیعتمحور، نه تنها هزینههای محیط زیستی را مدیریت میکنند بلکه درآمد سرشاری از منابع طبیعی ایجاد مینمایند.
درس کارآفرینی و کسبوکار پایدار در همه رشتههای منابع طبیعی گنجانده میشود
رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران از مصوبه شورای عالی برنامهریزی درسی وزارت علوم برای گنجانده شدن درس «کارآفرینی و کسبوکار پایدار» در همه رشتههای منابع طبیعی خبر داد.
صاحبخبر -
∎
نظر شما