شناسهٔ خبر: 60668370 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت راه و شهرسازی | لینک خبر

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

وزش باد نسبتا شدید همراه با خیزش گرد و خاک در نواحی خشک

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت دو سامانه رشد ابرهای همرفتی و افزایش گرادیان فشاری خبر داد که موجب رگبار باران، رعدوبرق و وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فعالیت سامانه بارشی و رشد ابرهای همرفتی به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب از فردا آغاز شده و تا روز پنج‌شنبه ادامه دارد.

نوع مخاطره این سامانه رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد خیزش گرد وخاک و احتمال تگرگ اعلام شده که روز دوشنبه شمال استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل، ارتفاعات در استانهای مازندران، گلستان، البرز، تهران، سمنان، خراسان شمالی و کرمان و روز سه‌شنبه اردبیل، شمال استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، ارتفاعات در استانهای گیلان، مازندران، قزوین، زنجان، سمنان، البرز و تهران و ارتفاعات کرمان را در بر می‌گیرد.

روز چهارشنبه تمرکز این سامانه در اردبیل، شمال آذربایجان غربی، شمال و شرق آذربایجان شرقی، ارتفاعات در استانهای زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گیلان و مازندران و روز پنج‌شنبه در شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل خواهد بود.

اثر مخاطره سامانه احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان‌آب، لغزندگی جاده‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، صاعقه، در برخی مناطق خیزش گردوخاگ، کاهش دید و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی و احتمال شکستن درختان فرسوده و کهنسال پیش‌بینی شده است.

سازمان هواشناسی به اجتناب از اسکان در بستر مسیل‌ها، احتیاط در گذر از حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها و لایروبی کانال‌ها و آب‌روها توصیه کرده است.

سامانه دوم نیز افزایش گرادیان فشاری اعلام شده که از امروز تا روز پنجشنبه 25 خرداد موجب وزش باد نسبتا شدید و در نواحی خشک همراه با خیزش گرد و خاک می‌شود.

این شرایط جوی روز یک‌شنبه در کرمانشاه، کردستان، همدان، مرکزی، جنوب استانهای البرز، تهران، شرق هرمزگان، شرق خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و روز دوشنبه در بوشهر، سیستان و بلوچستان و شرق استان‌های خراسان جنوبی، هرمزگان و کرمان و جنوب خوزستان برقرار است.

روز سه‌شنبه شرق خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، بوشهر و نوار غربی خوزستان، روز چهارشنبه نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، نیمه شرق کرمان، جنوب سمنان، شمال اصفهان، ایلام، شرق هرمزگان، خوزستان، بوشهر، تهران و قم و روز پنج‌شنبه نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، نیمه شرقی اصفهان، جنوب سمنان، البرز، قم، تهران، ایلام، نیمه غربی خوزستان و بوشهر درگیر این سامانه خواهند بود.

اثر مخاطره این سامانه خیزش گردوخاک در مناطق مستعد، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال اعلام شده است.

سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع، به ویژه در بعدازظهر و استفاده از قیم برای نهال‌ها توصیه کرده است.

نظر شما