شناسهٔ خبر: 60654344 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

زاکانی: شهر را نوسازی می‌کنیم

روزنامه جوان

شهردار تهران روز گذشته پاسخگوی خبرنگاران در خصوص عملکرد کمیسیون ماده ۵ بود. برخی از خبرنگاران از بابت برگزاری این نشست خبری که در ادوار مدیریت شهری گذشته، کم‌سابقه بوده تشکر کردند و برخی دیگر با گلایه از شرایط موجود گفتند نسبت به بهتر شدن شرایط ناامیدند

صاحب‌خبر -

شهردار تهران روز گذشته پاسخگوی خبرنگاران در خصوص عملکرد کمیسیون ماده ۵ بود. برخی از خبرنگاران از بابت برگزاری این نشست خبری که در ادوار مدیریت شهری گذشته، کم‌سابقه بوده تشکر کردند و برخی دیگر با گلایه از شرایط موجود گفتند نسبت به بهتر شدن شرایط ناامیدند. در مقابل علیرضا زاکانی به آمار و ارقام استناد کرد و برنامه‌های شهرداری در خصوص کمیسیون ماده ۵ را با جزئیات توضیح داد. در این نشست موضوعاتی، چون جزئیات فروش مسکن متری، شفافیت در کمیسیون ماده ۵، ایجاد سامانه اجاره‌نشینی برای مهار هرج و مرج و مسئله تراکم‌فروشی مورد بحث قرار گرفت.

در ابتدای نشست خبری روز گذشته شهردار تهران، علیرضا زاکانی با بیان اینکه اجاره به طور سرسام‌آوری بالا رفته و به آرزو تبدیل شده و خرید مسکن هم فراتر از آرزو و به نوعی دل‌نگرانی مردم است، گفت: «بدترین وضعیت ما مربوط به دوره دوم آقای روحانی است. در دولت اخیر نیز ۷۰ درصد رشد قیمت مسکن داشتیم که علت آن ادامه مسیر گذشته دپو و استمرار رکود است. برای چنین موضوعی مدیریت شهری یک پایه اساسی آن است و باید تصمیم‌گیری می‌کردیم که آیا تهران را مثل پیشینیان به ویژه دوره قبلی گران اداره کنیم یا به سمت ارزان کردن ببریم تا از این شرایط مردم سود ببرند.»

مسیر سقوط صدور پروانه شکسته شد
زاکانی با بیان اینکه تهران ۹۴۰ قطعه است، خاطر نشان کرد: اگر عمر مفید ساختمان ۵۰ سال باشد - با اینکه عمر مفید ۳۰ سال است- عملاً باید سالانه حداقل ۲ درصد از این قطعات نوسازی شوند تا تهران دچار فرسودگی نشود؛ به عبارتی سالانه باید ۲۰ هزار فقره پروانه صادر کنیم تا مسیر نوسازی شهر را دقیق دنبال کنیم.
شهردار تهران با اعلام اینکه از سال ۹۱ شاهد سقوط صدور پروانه هستیم و حداقل آن به سال ۱۴۰۰ رسیده‌است، یادآور شد: «ما در سال ۱۴۰۱ توانستیم ۱۰ هزار و ۴۰۰فقره پروانه صادر کنیم و مسیر سقوط شکسته شد.»
او اظهار داشت: «تهران یک میلیون مسکن کم دارد. در حالی که ۱۶ درصد جمعیت کشور در تهران قرار دارند و باید تأکید جدی در خصوص موضوع ساخت و ساز در تهران داشته باشیم. یکی از ابزار‌های جدی ما در قرارگاه مسکن، کمیسیون ماده ۵ است.»
یک اهرم تحول درست کردیم
زاکانی با بیان اینکه از کمیسیون ماده ۵ یک اهرم تحول درست کردیم که این کمیسیون نسبت به مسیری که انتخاب کرده اسباب تحول تهران‌شود، گفت: «مرجع تحول طرح تفصیلی، کمیسیون ماده ۵ است، مگر اینکه مغایرت جدی با طرح پیدا کند. وقتی صحبت از کمیسیون ماده ۵ می‌کنیم، شهردار یک رأی دارد که البته رأی نافذ است و در کنار آن وزارت راه، نیرو، کشور و مجموعه گردشگری و میراث و محیط‌زیست در آن حضور دارند.»
زاکانی تصریح کرد: «پیش از آمدن ما به مدیریت شهری در شورای عالی شهرسازی برای اینکه تهران را دور بزنند قاعده جدیدی گذاشته و قفل جدیدی به شهر زدند؛ این‌ها جزو کسانی هستند که متهمند وضع کشور را به این سمت برده‌اند و باید به کار آن‌ها رسیدگی شود؛ در واقع باید نزد افکار عمومی پرونده آن‌ها رسیدگی شود.»
زاکانی با بیان اینکه با توجه به نوع نگاهی که به کمیسیون ماده ۵ داشتیم، آن را منشأ تحول در تهران در نظر گرفتیم، خاطر نشان کرد: «طرح‌های موضعی و موضوعی در اولویت کار ما بود و با همین نوع نگاه است که کمیسیون ماده ۵ یکی از ادوار موفق خود را پشت سر می‌گذارد. با فعال شدن دبیرخانه این کمیسیون متقاضیان از ۱۸ ماه در نوبت ماندن برای داشتن امضای طلایی و ممتاز، به جایی رسیده تا در دو ماه با بررسی کارشناسی کار انجام شود.»

حل مشکلات بزرگ شهر تهران با کمیسیون ماده ۵
زاکانی با بیان اینکه مشکلات بزرگ شهر تهران را که ده‌ها سال مردم را زجر داده‌بود با کمیسیون ماده ۵ حل کردیم، ادامه داد: «برخی عادت دارند مردم را آزار دهند. ما بافت چیذر، فرحزاد، ده‌ونک، حصارک، اسلام آباد و محلاتی را که مردم سالیان سال رنج می‌بردند و هیچ کسی به آن توجه نمی‌کرد، ساماندهی کردیم.»
وی تأکید کرد: «برای ۵ هزار قطعه در محله کن به صورت تک به تک کارشناسی کردیم و از حقوق خود نیز گذشتیم و سه قطعه زمین شهرداری را به مردم دادیم، نه به از ما بهتران و قوم و خویشمان بلکه به مردم عادی تا مردم بتوانند ساخت و ساز انجام دهند.»

شهر را نوسازی خواهیم کرد
وی با اشاره به متراژ مسکن ساخته‌شده در تهران از سال ۹۲ تا ۱۴۰۱ خاطر نشان کرد: در سال ۹۲ به متراژ ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار متر مربع، در سال ۹۳ به میزان ۴۸ میلیون و ۴۴ هزار متر مربع، در سال ۹۴ به میزان ۲۸ میلیون و ۸۲۰ هزار متر مربع، در سال ۹۵ به میزان ۱۵ میلیون متر مربع، در سال ۹۶ به میزان ۱۸ میلیون متر مربع، در سال ۹۷ به میزان ۱۵ میلیون متر مربع، در سال ۹۸ به میزان ۱۷ میلیون متر مربع، در سال ۹۹ به میزان ۱۴ میلیون متر مربع، در سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع و در سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع ساخت و ساز شده‌است.
زاکانی با تأکید بر اینکه ما برای طرح‌های موضعی و موضوعی تصمیم گرفتیم، گفت: برای شهر افقی ترسیم کردیم و آن افق این است که شهر را نوسازی کنیم و در نوسازی، مشکل ترافیک، آلودگی، کم‌آبی، بدمسکنی، ایمنی، توزیع خدمات و دیگر مسائل را دیدیم تا شهر را متحول کنیم.

کنایه زاکانی به شهردار سابق
در ادامه این نشست، خبرنگار اکوایران نگرانی خود را بابت لایحه جدید شهرداری در خصوص ساخت و ساز در باغات مطرح کرد. زاکانی در واکنش به این اظهارات گفت: «حرف‌های سیاسی نادرست و غیردقیق از سوی برخی افراد و رسانه‌ها مطرح شده که احساس می‌کنند شهردار در سایه هستند؛ شهردار که بودند کاری جز دوچرخه‌سواری نکردند و حالا اینگونه می‌گویند؛ بنده بنا ندارم وقت خود را برای این حرف‌ها صرف کنم.»
او با بیان اینکه قرار باشد پشت تریبون از کار‌های آن‌ها بگویم باید از تهران بروند، ادامه داد: «بنده بنا ندارم اعصاب مردم را با این مباحث درگیر کنم که در سایه و آفتاب چه کردند.» شهردار تهران با تأکید بر اینکه نمی‌توان گود را پر و به باغ تبدیل کرد، بلکه می‌توان در اطراف آن باغ ایجاد کرد، یادآور شد: «ما میراث دار بخش زیادی از این موارد هستیم که باید برای آن راه پیدا کنیم؛ ایده‌ای که با مشورت برخی افراد شورا که صاحبنظر هستند، مطرح شده و با تصمیم اعضای شورا به نتیجه خواهد رسید.»

اصل هدف ما سازه‌ها و جزئیات آن است
همچنین زاکانی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه «جوان» در رابطه با نقض مصوبات کمیسیون ماده ۵ در دیوان عدالت اداری تصریح کرد: «در ۲۱ ماه و ۹ روز کاری خود به هیچ عنوان نقض مصوبه نداشته‌ایم.»
او در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار «جوان» در خصوص شفافیت کمیسیون ماده ۵ نیز گفت: «تمام مصوبات کمیسیون ماده ۵ در سامانه شفافیت ثبت می‌شود. عددی که ما به ازای تصمیمات کمیسیون ماده ۵ شکل بگیرد متفاوت است و ما نگاه عددی نداریم. آنچه سختگیرانه از سوی شهرداری دنبال می‌شود بحث روی سازه‌ها و جزئیات آن است که در مصوبات نیز لحاظ می‌شود؛ بنابراین جنبه مالی برای بنده نوعی امر فرعی به شمار می‌رود و جنبه اصلی اهرم تحول شهر تهران برای نوسازی بافت فرسوده و ایجاد ایمنی و تسهیلات است.»

ایجاد سامانه اجاره‌نشینی برای مهار هرج و مرج
زاکانی در پاسخ به پرسش خبرگزاری فارس در خصوص مسکن و فروش متری آن تصریح کرد: زمین‌هایی که برای شهرداری بارگذاری شده حدود ۳۴ هزار واحد است که باید به سه دسته تقسیم کنیم؛ یک دسته از آن را برای کارکنان قرار می‌دهیم که برای آن الگوی جدید طراحی می‌کنیم. هر فردی در چارچوب قابلیتی و خدمتی قدرالسهمی دریافت می‌کند و به میزان امتیازی که دارد، منتفع می‌شود. به طوری که همه پرسنل می‌توانند همزمان قدر‌السهم بگیرند و می‌دانند که چه زمانی صاحب مسکن می‌شوند.» شهردار تهران ادامه داد: «اگر میزان عرصه ملکی زیاد باشد می‌تواند به بورس برود، اما اگر کم باشد، اسباب افزایش تورم و قیمت را باعث می‌شود. فارغ از موضوع بورس باید بازار‌هایی داشته باشیم که در دست طراحی است تا تبعات تقاضای بالا در بورس را مهار کنیم البته هنوز به مدل نهایی در این مورد نرسیده‌ایم.»
وی ادامه داد: «برای بخش اجاره‌نشینی سامانه بالا می‌آید و مردم را از این شرایط که هر کسی با سلیقه خود قیمت تعیین می‌کند، خارج می‌کنیم تا در کنار دولت و مجلس به این مسئله کمک کنیم.»

امضای ممتازه نداریم
در ادامه شهردار تهران در پاسخ به سؤال روزنامه هم‌میهن درباره ابلاغ مصوبات کمیسیون ماده ۵ بدون امضای نماینده شورای عالی، طرح تفصیلی و دیگر مسائل مربوط به کمیسیون ماده ۵ توضیح داد: ناظر به حضور نماینده شورای عالی در کارگروه کمیسیون همیشه نماینده شورای عالی در آن بوده و هست. در مجموعه خود کمیسیون اختلاف‌نظری بود که آقای وزیر نماینده جدیدی معرفی کرد و این نماینده از شورای عالی در جلسات کمیسیون حضور دارد.
زاکانی افزود: اثر ماده ۵ با طرح جامع، تغییر کیفیتی است که در آن کمیت نیز می‌گنجد. همچنین هیچ‌جا نیامده که اگر نماینده شورای عالی مصوبه را امضا نکرد، این مصوبه کارایی ندارد. ما امضای ممتازه نداریم و هر موردی با چهار امضا رسمیت پیدا می‌کند.
شهردار تهران همچنین گفت: در خصوص حوزه اجاره‌داری باید مسیر قانونی خودمان را برویم و اکنون در حال بیان ضرورت و ایجاد مقدمه آن هستیم. معتقدیم شهرداری نباید بی‌تفاوت باشد، بلکه باید میدان‌دار باشد.
زاکانی در پایان تأکید کرد: اگر بنا بود رویه آقای روحانی در کشور ادامه پیدا کند همه باید از کشور فرار می‌کردند.

برچسب‌ها:

نظر شما