شناسهٔ خبر: 60569399 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش؛ از حضور در پارلمان بروکسل تا وزیر کابینه اردوغان

ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش، وزیر خانواده و خدمات اجتماعی: خانواده در شکل دادن به جامعه و انتقال ارزش ها از نسلی به نسل دیگر مهم است. ما به فردی قوی، خانواده قوی، جامعه قوی و ترکیه قوی ایمان داریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، خانه تکانی سیاسی در کابینه رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به حضور تنها یک زن در جمع وزرای او منتهی شد : ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش، وزیر خانواده و خدمات اجتماعی. ماهی نور 41 ساله که به زبان‌های ترکی، فرانسوی، انگلیسی و هلندی مسلط است بیشتر با عنوان  نماینده پارلمان بروکسل شناخته شده است.

به گزارش عصر ترکیه ، گوکتاش در سال 1982 در خانواده ای ترک تبار در بروکسل، پایتخت بلژیک به دنیا آمد. او اصالتاً از اهالی قونیه است، شهری که آرامگاه مولوی در آن قرار دارد. گوکتاش پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی اش ، در سال 2009 و در حالی که تنها 27 سال داشت، در انتخابات پارلمانی منطقه بروکسل رأی آورد. حضور او در پارلمان از آن جهت مورد توجه رسانه های غربی و جهان اسلام قرار گرفت که او با حجاب کامل اسلامی در رقابت های انتخاباتی شرکت کرد و برنده شد. او اولین عضو محجبه پارلمان بروکسل بود. او در زمان پیروزی‌اش در انتخابات پارلمانی بروکسل مورد توجه رسانه ای ایران قرار گرفته بود. سخنان گوگتاش درباره حجاب، بازتاب زیادی در رسانه های ایران داشت، به ویژه جمله معروفش که ” من سرم را می پوشانم نه فکرم را.”

گوگتاش پس از ادای سوگند نمایندگی در جمع خبرنگارانی که مشتاق بودند ببینید اولین زن محجبه پارلمان بروکسل چه دیدگاه هایی دارد گفته بود: نباید تنها به ظاهر افراد توجه شود، مهم این است که من با وجود داشتن حجاب توانستم عضو یک حزب سیاسی باشم که به حجاب من هم احترام می‌گذارد و به این امر نیز افتخار می‌کنم که با این وجود توانستم به پارلمان راه یابم و از این بابت بسیار خوشحال و خرسندم.

آن زمان، برخی جریان ها با این ادعا که نباید نمادهای مذهبی وارد سیاست شود، علیه عضویت او در پارلمان موضع گیری کردند ولی حامیانش در بیرون پارلمان تجمع کردند و “مرکز مبارزه با نژادپرستی” در بروکسل نیز حمایت خود را از وی اعلام کرد و نهایتاً این استدلال که او فارغ از این که چه پوششی دارد منتخب واقعی مردم است، برنده شد و گوکتاش توانست دوره نمایندگی خود را در پارلمان بروکسل آغاز کند.

او تا سال 2019 در سمت های نایب رئیس کمیته خدمات اجتماعی پارلمان بروکسل و نایب رئیس کمیسیون فرصت های برابر برای زنان و مردان فعالیت می کرد و از دغدغه های کاری اش کارآفرینی زنان، رفع خشونت علیه زنان و مقابله با اسلام هراسی بود. گوکتاش در سال 2015 به دلیل آن که اتهام نسل کشی ارامنه توسط دولت عثمانی را نپذیرفت، از حزب خود (دموکرات مسیحی CDH) اخراج شد. او در سال 2020 به عنوان سفیر جمهوری ترکیه در الجزایر منصوب شد.

ماهی‌نور اوزدمیر گوکتاش، وزیر خانواده و خدمات اجتماعی که بلژیکی الاصل است در مراسم تودیع و معارفه خود از رجب طیب اردوغان رئیس جمهور برای انتصابش تشکر کرد و گفت : فعالیت این وزارتخانه به ویژه پس از زمین لرزه 6 فوریه در جنوب شرقی کشور که جان هزاران نفر را گرفت و کارکنان شب و روز برای التیام زخم های قربانیان فاجعه تلاش کردند، موثر بود. من متعهد می‌شوم که به همان تلاش های فداکارانه ادامه دهم. ترکیه اکنون کشوری نمونه در جهان به دلیل خدمات اجتماعی کارآمد است که به هر شهروند دسترسی داشته و به آنها خدمات می‌دهد. نقش سیاست های اجتماعی همه جانبه با اولویت دادن به فرد و خانواده در اینجا کلیدی است. ما به تمام تلاش خود در این زمینه ادامه خواهیم داد. خانواده در شکل دادن به جامعه و انتقال ارزش ها از نسلی به نسل دیگر مهم است. ما به فردی قوی، خانواده قوی، جامعه قوی و ترکیه قوی ایمان داریم.»

گوکتاش در ادامه سخنانش در این باره افزود : ماموریت وزارتخانه ما بهبود وضعیت زنان، کودکان، سالمندان، افراد دارای معلولیت، جانبازان و خانواده های قربانیان حملات تروریستی بر اساس چشم انداز قرن ترکیه خواهدبود. ( برنامه چشم‌انداز قرن ترکیه سال گذشته توسط اردوغان رونمایی شد و شامل یک سری اصلاحات است که در سال های آینده اجرا می‌شود.)  ما در هماهنگی با همه طرف های مربوطه برای توزیع عادلانه رفاه اجتماعی کار خواهیم کرد.

 

اخبار مرتبط

انتهای پیام

نظر شما