شناسهٔ خبر: 68234279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

کاظمی در صحن علنی مجلس؛

مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس گفت: مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم.

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، علیرضا کاظمی، وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی وزارت آموزش و پرورش در دولت چهاردهم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به بیان سخن پرداخت و ادامه داد: با درود بر روان پاک شهدای دفاع مقدس و شهدای مظلوم سرزمین‌های مقاومت و شهید خدمت آیت الله رئیسی و شهید حاج قاسم سلیمانی همچنین شهدای بالا قدر تعلیم و تربیت شهیدان با هنر و رجایی و ۴۱ هزار دانش آموز و معلم شهید که در راه استقلال این سرزمین گام‌های بلندی برداشتند و نامشان جاودانه خواهد ماند، صحبت خود را آغاز می‌کنم.

خدای بزرگ را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر شما هستم

وی افزود: خدای بزرگ را شاکرم که امروز به عنوان یک معلم در محضر شما هستم تا برنامه دولت چهاردهم در خصوص وزارت مهم آموزش و پرورش را ارائه دهم و نقطه نظرات خود را به عنوان گزینه پیشنهادی این وزارتخانه بیان کنم.

کاظمی با طرح این موضوع که من با افتخار مسیر حرفه‌ای خود را در مدارس نقطه صفر مرزی آغاز کردم، گفت: تمامی سطوح وزارت آموزش و پرورش تا سرپرستی این وزارتخانه را طی کردند و فرصت خدمت داشتم و از نزدیک با چالش‌ها و فرصت‌های آموزش و پرورش کشور آشنا هستم و مدد به تجربه طولانی مشکلات کوچک و بزرگ آموزش و پرورش را با تمام وجود درک کردم.

آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده جامعه است

وی در بخشی از سخنانش گفت: همکاران من از صمیم دل برای آموزش و پرورش زحمت کشیدند و من قدردان آن‌ها هستم و به خوبی می‌دانم برای رفع چالش‌ها و حل مشکلات آموزش و پرورش همکاران من تلاش فراوانی کرده‌اند، اما نقطه تلخی که باید به آن تاکید کنم مشکلات مزمنی در آموزش و پرورش است که همچنان بر دوش ما سنگینی می‌کند. چالش‌ها به فرد یا گروه خاصی تعلق ندارد و در حقیقت دغدغه ملی است که آن‌ها نیازمند همدلی همه جانبه ما است.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با طرح این موضوع که تعلیم و تربیت در آموزه‌های دینی ابزاری برای کمال انسان شناخته شده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری با تاکید مکرر بر اهمیت آموزش و پرورش همواره این موضوع را مطرح کرده‌اند که پیشرفت علمی کشور مبتنی بر آموزش و پرورش باشد و باید مشکلات نظام آموزشی را برطرف کنیم و به اذعان صاحب نظران نقش حیاتی آموزش و پرورش در توسعه فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی کشور این واقعیت را آشکار می‌کند که آموزش و پرورش امروز تصویرگر افق‌های آینده جامعه است.

آموزش و پرورش را در اولویت‌های مهم کشور قرار دهید

کاظمی که به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، افزود: جناب آقای پزشکان و نمایندگان محترم مجلس من به نمایندگی از جامعه یک میلیونی معلمان تقاضا دارم بیایید و برای یک بار هم که شده این آرزو رو محقق کنید و آموزش و پرورش را در اولویت‌های مهم کشور قرار دهید تا پیشرفت و توسعه کشور با شتاب قابل قبولی پیش رود.

وی ادامه داد: توسعه آموزش و پرورش به دلیل محدودیت منابع و طولانی بودن فرآیند دسترسی به منابع مطلوب همواره از اولویت خارج شده است و کمتر به نقش تاریخی و تمدن سازان توجه شده است. من در جلسات در کمیسیون‌های مجلس با دقت به صحبت نمایندگان مجلس گوش کردم و دغدغه‌های آنها بر آینده فرزندان این کشور تأثیرگذار است.

چالش‌های نظام آموزش و پرورش کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی است

وزیر آموزش و پرورش به برخی از دغدغه‌های نظام آموزشی پرداخت و گفت: غفلت از جایگاه آموزش و پرورش به مثابه یک امر ملی و رویکرد کوچک انگارانه به نظام تعلیم و تربیت در بخش‌های مختلف کشور، حاکمیت نگاه هزینه‌ای به نظام آموزش و پرورش کشور؛ غفلت از ظرفیت مشارکت مردم در سطوح مختلف نظام حکمرانی و اداره آموزش و پرورش؛ سیاست زدگی و فقدان ثبات در برنامه‌ها و نظام راهبری مدیریت آموزش و پرورش؛ تمرکزگرایی مفرط و عدم تفویض اختیارات و کاهش میل به نوآوری، خلاقیت و مشارکت و کاهش تدریجی جایگاه، مرجعیت و منزلت مقام معلم به عنوان پیشران تحول از جمله چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

کاظمی به کمبود نیروی انسانی اشاره و تصریح کرد: چالش‌های نظام آموزش و پرورش کسری شدید نیروی انسانی در آغاز سال تحصیلی است. ناکافی بودن امکانات و زیرساخت‌های آموزشی، پژوهشی و رفاهی در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی؛ اراضی و کسری شدید بودجه آموزش و پرورش در مقایسه با گستره رسالت، اهداف و مأموریت‌ها و انتظارات؛ به اقتصاد آموزش و پرورش از دیگر چالش‌های نظام آموزش و پرورش است.

نظر شما