شناسهٔ خبر: 60442458 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش کیفیت تولید انار با بررسی علمی و تحقیقاتی

یک پژوهشگر ایرانی گفت: آسیب‌های به وجود آمده در میوه انار به دلیل ترک خوردگی، آفتاب سوختگی، تنش خشکی و سرمازدگی چالش‌هایی هستند که تولید آن را تحت تأثیر قرار داده و قابلیت عرضه آن را در بازار کاهش داده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، دکتر زاهدی در این باره افزود:انار گیاهی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری کشت می‌شود و کشورهای مدیترانه‌ای، هند، ایران و آمریکا (کالیفرنیا) تولیدکننده‌های اصلی آن به شمار می‌روند که البته هند، چین، ایران و ترکیه بزرگ ترین مناطق تولیدکننده را دارا هستند و ایران و هند بزرگ ترین صادرکنندگان انار نیز به شمار می‌روند.

این پژوهشگر درباره خواص انار یادآور شد: انار میوه‌ای است که تمام قسمت‌های آن از جمله میوه‌ها، گل‌ها، تنه و برگ‌هایش، مواد فیتوشیمیایی مفیدی دارند که آنتی‌اکسیدان و ضد میکروب هستند و فشار خون را نیز کاهش می‌دهند. همچنین این میوه بر ضد بیماری‌های جدی مثل سرطان و دیابت عمل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: با این وجود، آسیب‌های به وجود آمده به خاطر ترک خوردگی میوه، آفتاب سوختگی، تنش خشکی و سرمازدگی چالش‌هایی هستند که تولید انار را تحت تأثیر قرار می‌دهند و همچنین قابلیت عرضه آن را در بازار کاهش می‌دهند. از طرفی، قرار گرفتن ایران در منطقه خشک و نیمه خشک نیمکره شمالی و اینکه خشکسالی در آن امری دیرینه و طبیعی است از یک طرف و کاهش سطح آب‌های زیر زمینی بر اثر برداشت بی‌رویه از طرف دیگر، پیدا کردن روش‌هایی را برای کاهش مصرف آب، امری ضروری و حیاتی است.

 

 

 

 

نظر شما