شناسهٔ خبر: 60383978 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اسکیزوفرنی بیماریی که فرد را به دنیای هذیان می برد

اسکیزوفرنی یا جنون جوانی، نوعی بیماری روانی است که باعث می‌شود، فرد مبتلا از مردم و فعالیت‌های روزانه خود جدا شده و به دنیای هذیان روی آورد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس وبگردی خبرگزاری صدا و سیما ، پزشکان بر این باور هستند که اسکیزوفرنی یک اختلال فکری محسوب می شود و شایع ترین سن بروز این بیماری در گروه سنی 13 تا 25 سال اتفاق می افتد. اکنون حدود یک درصد جمعیت دنیا به این بیماری مبتلا هستند.
همچنین توهم و هذیان از عمده ترین علایم اسکیزوفرنی است و هر نوع کناره گیری اجتماعی و علاقه به تنهایی، می تواند یک علامت هشداری در بروز این بیماری باشد.
 
جعفر عطاری مقدم ، روانپزشک در مورد این بیماری توضیحاتی داده که در ادامه به آن می پردازیم ، وی می گوید: اسکیزوفرنی نوعی اختلال روانپریشی است و فرد دچار توهم در این بیماری، معمولا صداهایی را می شنود، صحنه هایی را می بیند و چیزی هایی را لمس و یا بوهایی را استشمام می کند که سایرین قادر به درک آن نیستند.
این روانپزشک ادامه می دهد: در این حالت فرد به یکسری باورهای غیرمنطقی دست می یابد که براساس تفکر خود، آن را درست می پندارد در حالی که دیگران آن را نمی پذیرند.
عطاری مقدم با اشاره به اینکه علایم این بیماری مزمن و طولانی است، می افزاید: این علایم بر عملکرد فرد در زندگی روزمره اش تاثیر می گذارد و می تواند اعمال وی را در هر حوزه از زندگی اش مختل کند.
وی، وجود عوامل محیطی مانند محرومیت های اجتماعی و اقتصادی را در کنار استعداد ژنتیکی در بروز اسکیزوفرنی موثر ارزیابی کرد و می گوید: عواملی مانند ضربه ها و ترومای زمان زایمان، عفونت های دوران بارداری و عفونت ها و همچنین مشکلات ایمنی دوران کودکی می تواند استعداد ژنتیکی فرد را در راستای ابتلا به این بیماری تقویت کند.
عطاری مقدم ، شایع ترین سنین ابتلا به اسکیزوفرنی را اواخر نوجوانی و شروع جوانی دانست و ادامه می دهد: این بیماری در تمام طبقات اجتماعی و اقتصادی جامعه دیده می شود، اما گاهی در سطوح پایین تر به دلیل برخی محرومیت ها شیوع بیشتری دارد.
این روانپزشک ، طول دوره درمان در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی ها را بسته به زمان مراجعه در هر مرحله از بیماری، متفاوت عنوان کرد و می افزاید: در صورت تشخیص این بیماری، درمان دارویی آغاز و در طول درمان دارویی از رفتار درمانی، شناخت درمانی و کار درمانی نیز بهره گرفته می شود.
دکتر مینو فرهمند متخصص علوم و اعصاب نیز در این زمینه می گوید: این بیماری نشانه ای از اختلال حس واقعیت سنجی افراد است که موجب از دست دادن افکار، احساسات و روابط اجتماعی در فرد مبتلا به این عارضه می شود.
وی می افزاید: استرس های شدید و ناگهانی، از دست دادن یکی از نزدیکان، حوادث پرتنش مالی مانند ورشکستگی ممکن است باعث بروز این بیماری شود که با مصرف مرتب دارو به مدت شش ماه تا یک سال - با توجه به شدت بیماری - این عارضه درمان پذیر است.
فرهمند با بیان اینکه نقش ژنتیک در این بیماری بسیار زیاد بوده و مبتلایان به آن بیشتر تحت تاثیر یکی از اعضای خانواده خود قرار می گیرند، ادامه
می دهد: خصوصیات شخصیتی در بروز اسکیزوفرنی تاثیرگذار است که حساسیت، ضعف در مکانیزم های دفاعی، عدم توانایی مقابله با استرس های شدید و کنار آمدن با مشکلات زندگی از بارزترین ویژگی های شخصیتی این بیماران است که برای فرار از مشکلات و جبران ضعف های خود از جنون به عنوان یک مکانیزم دفاعی استفاده می کنند.
 
وی تصریح می کند، اختلالات ادراکی، شایع ترین علامت اسکیزوفرنی است، به عنوان مثال افراد برای چند لحظه نمی توانند ادراک درستی از چیزهایی که در محیط اطراف می بینند داشته باشند و در این حالت ممکن است یک تکه چوب را مثل مار و یا سایه چوب، لباسی را شبیه انسان تصور کنند که این حالات در افراد مبتلا به جنون به مراتب شایع تر است.
دکتر شاهین آخوندزاده متخصص علوم اعصاب و روان و معاون پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه همچنین می گوید: در سال گذشته محققان این دانشگاه موفق به شناسایی تاثیر داروی ضد التهابی سلکوکسیب به عنوان درمان کمکی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا شدند که می تواند گامی نو در درمان مبتلایان به این بیماری باشد. 
وی ادامه می دهد: استفاده از داروی ضد التهابی سلکوکسیب نسبت به سایر داروهای موجود، در درمان بیماران اسکیزوفرنیا موثرتر است.
آخوندزاده با بیان اینکه اسکیزوفرنی یکی ازبیماری هایی است که درمان روشنی ندارد، اظهار می دارد: این بیماری یکی از اختلالات روان شناسی است و چون در سنین جوانی آغاز می شود می تواند یک عمر، بار شدیدی را به خانواده و جامعه تحمیل کند.
وی می افزاید: متاسفانه بدن حدود 40 درصد از بیماران به درمان جواب نمی دهد و برای این منظور، یافتن درمان های جدید دارویی موثر در صدر فعالیت های محققان قرار دارد. 
 
منابع :
https://www.irna.ir/
https://www.behzisti.ir/

نظر شما