شناسهٔ خبر: 6038007 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ظریف برای مشورت به تهران باز‌می‌گردد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ ایران پس از برگزاری سه نشست با جان کری همتای آمریکایی خود و ارائه دستورالعمل‌های لازم برای ادامه کار روی متن نهایی، به تهران باز می‌گردد.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه سیاست خارجی «خبرگزاري دانشجو»، مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران روز یکشنبه گفت: «ظریف مطابق با برنامه از پیش تعیین شده، امشب به تهران باز می‌گردد و پس از یک روز حضور در تهران به وین باز خواهد گشت. در عین حال، تیم مذاکراتی به ریاست معاونین در وین حضور دارد و روند کار بر روی متن دنبال خواهد شد.»

 

وی گفت:«‌وزیران خارجه ایران و آمریکا»‌در سه نشست، دستورالعمل‌های لازم در خصوص چگونگی ادامه کار بر روی متن و جزئیات آن را به تیم‌های خود دادند.

 

احتمال تمدید مذاکرات بعد از 10 تیر 

مسئول امور رسانه‌ای تیم مذاکره کننده ایران همچنین با تاکید بر این که هنوز «هیچ اراده و هیچ بحثی برای تمدید بلندمدت مذاکرات وجود ندارد»، تصریح کرد: «همانطور که از قبل گفته شد ممکن است در صورت نیاز به وقت بیشتر برای کار روی متن توافق، مذاکرات پس از مهلت دهم تیر نیز ادامه یابد. اکنون با توجه به اینکه هنوز کارهای بسیاری وجود دارد، هیاتها پس از روز دهم تیر نیز در وین باقی می‌مانند و به مذاکرات برای دستیابی به یک توافق جامع ادامه خواهند داد.»

 

در همین حال فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بدو ورود به وین و پیش از ورود به هتل کوبورگ در جمع خبرنگاران گفت: «بگذارید فعلا به مهلت زمانی مقرر پایبند باشیم ولی شاید نیاز به انعطاف باشد.»

 

موگرینی با ابراز امیدواری درباره نهایی شدن مذاکرات در روزهای آتی، تصریح کرد: «محور صحبت‌های امروز ما بررسی عملکرد تیم های مذاکره کننده در ماه‌های اخیر است. می‌خواهیم تفاهم سیاسی که در ماه آوریل در سوئیس بدست آمد را به یک متن و توافق محکم سیاسی تبدیل کنیم.»

 

«مذاکرات به سختی ادامه دارد»

فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز ظهر یکشنبه وارد وین شد تا به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 بپیوندد. وی در بدو ورود در جمع خبرنگاران گفت: «کار را به سختی ادامه می‌دهیم تا به نتیجه برسیم.»

 

وی با اشاره به این که هنوز اختلاف‌های زیادی میان طرفین باقیست، گفت: «توافق نکردن، بهتر از توافق بد است.»

 

هاموند پس از کری، ظریف و لوران فابیوس، چهارمین وزیر خارجه‌ای است که طی دو روز گذشته به وین می آید. فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان هم بعد از ظهر امروز (یکشنبه) وارد وین شد. 


همچنین لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه که دیروز به وین آمد، عصر یکشنبه اتریش را ترک خواهد ولی روز سه شنبه به وین باز خواهد گشت و تا پایان مذاکرات در این شهر خواهد ماند.

نظر شما