شناسهٔ خبر: 60312117 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«کمیته مجازات» چگونه تشکیل شد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، کانال تاریخ پهلوی در ایتا متنی را با عنوان «کمیته مجازات» چگونه تشکیل شد؟، که برگرفته از اسرار تاریخی کمیته مجازات اثر جواد تبریزی است، منتشر کرد:

یکی از تشکلهای مخفی که در دوران پس از مشروطه در ایران شکل گرفت «کمیته مجازات» یعنی کمیته‌ای بود که با ادعای برخورد با خائنین به ملت ایران تشکیل شد. این تشکل که تقریبا ده سال بعد از مشروطه(١٢٩۵ شمسی) تشکیل شد حدود یکسال فعالیت کرد. درباره نحوه ترورهای صورت گرفته توسط این تشکیلات حرف و حدیث فراوانی وجو دارد.

نویسنده کتاب «اسرار تاریخی کمیته مجازات» درباره هدف تشکیل این کمیته می نویسد:«کمیته مجازات در سال ١٣٣۵ قمری به وسیله سه نفر به نامهای ابولفتح زاده، منشی زاده و مشکوه الممالک تشکیل و بعدها میرزاعلی ارداقی و عمادالکتاب نیز بدانها پیوستند و با کمک کریم دواتگر که با مشروطه خواهان همکاری داشت توانستند آن عده از افرادی را که در اجرای اصلاحات راه وطن سد راه وطن خواهان بودند از میان بردارند.»

البته این ادعایی است که مخالفین زیادی دارد. بسیاری با انتقاد از مشی کمیته مجازات که مبتنی بر ترور و وحشت افرینی بود، آن را مورد نقد قرار داده اند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما