شناسهٔ خبر: 68126444 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ایرنا گزارش می‌دهد؛

فراز و فرودهای انتخاب کابینه/ احزاب به کمک رئیس‌جمهور آمدند

تهران-ایرنا- مسعود پزشکیان در ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بر استفاده از نظرات کارشناسان و مشارکت همه طیف‌های سیاسی در اداره امور کشور تأکید داشت، به این منظور طی فراخوانی از همه جریان‌های سیاسی کشور درخواست کرد گزینه‌های پیشنهادی‌شان را به او معرفی کنند، با این‌حال، نظر به فرآیند طی شده و حواشی پیش آمده باید منتظر شد و دید پزشکیان درنهایت چه افرادی را به عنوان همکار به مجلس معرفی خواهد کرد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور اسلامی ایران از ابتدای ایام تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری بر استفاده از نظرات کارشناسان و مشارکت دادن همه طیف‌های سیاسی در اداره امور کشور تأکید داشت. در راستای عملیاتی کردن ایده بود که چهره‌های تأثیرگذار ستاد انتخاباتی وی سازوکاری تحت عنوان شورای راهبری برای انتخاب اعضاء کابینه طراحی کردند تا گزینه‌هایی را که شانسی برای تصدی وزارت داشتند مورد ارزیابی قرار داده و درنهایت افرادی را که واجد مؤلفه‌های بیشتری از شاخص‌های مدنظر رئیس‌جمهور هستند، به رئیس‌جمهور معرفی کنند.

این شورا به ریاست محمدجواد ظریف وزیر خارجه دولت‌های یازدهم و دوازدهم تشکیل شد و افرادی نظیر عباس عبدی، علی شکوری‌راد و رضا صالحی امیری در آن عضویت داشتند.

در کنار تمجیدهایی که از نوآوری و رویه دموکراتیک این شورا وجود داشت، انتقاداتی هم به روند آن وارد بود؛ محمد فاضلی از مشاوران فرهنگی پزشکیان در ایام انتخابات در توئیتی در شبکه اجتماعی ایکس خواستار این شد که اولا نام اعضای کمیته‌های مختلف شورا اعلام شود تا این افراد بتوانند از انتخاب‌های خود دفاع کنندو ثانیا فیلم مستندی از این فرآیند تهیه شود که پاسخ‌گوی شبهات احتمالی باشد.

فراز و فرودهای انتخاب کابینه/ احزاب به کمک رئیس‌جمهور آمدند

در این بین برخی نزدیکان رئیس‌جمهور از افزایش فشارها بر پزشکیان و سهم‌خواهی‌ها گلایه کردند. تا حدی که بهزاد نبوی رئیس سابق جبهه اصلاحات با انتقاد از این‌که «شعار «برای ایران» قبل از انتخابات، به شعار «برای وزارت» تبدیل شده» از اعضای کمیته‌ها درخواست کرد «به خاطر ایران و به خاطر دکتر پزشکیان بینوا، دست از سهم‌خواهی از این گوشت قربانی بردارند» و برای محقق شدن این هدف پیشنهاد کرد: «رئیس و همه اعضای کمیته‌ها، از داشتن پست و مقام منع شوند، تا بتوانند کمی هم به فکر ایران و آینده آن باشند» سعید لیلاز با تعبیر «مجاهدان شنبه» به افرادی که از فردای انتخابات به طمع سهم اطراف پزشکیان را پر کرده‌اند واکنش نشان داد و محمدجواد آذری‌جهری نیز در این خصوص نوشت: «در میانه نبرد پیرمردهای پرحاشیه سیاست برای اخذ سهم از دولت، امیدوارم توجه ویژه‌ای از سوی رئیس‌جمهور منتخب به برنامه‌ریزی برای خدمت‌رسانی به زوار اربعین صورت پذیرد.» این ماجرا آن‌قدر جدی شد که خودِ آقای پزشکیان هم از آن انتقاد کرد و در دیدار با فعالان ستادهای مردمی در سالن همایش‌های وزارت کشور با بیان اینکه مهم این است ما کابینه‌ای با وفاق ملی انتخاب کنیم، اظهار داشت: «انتخاب مسؤولان برای ما معضل شده است، چون شعار دادیم انتخاب برتر می‌کنیم اما حالا به همه می‌گوییم کمک کنید، همه آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند؛ نمی‌دانم باید چه کار کنیم!»

فاضلی هم مجددا توصیه کرد خروجی کمیته‌ها را نظر مشورتی بداند و در رودربایستی کمیته‌ها نماند چراکه مردم درنهایت ایشان را مسئول کیفیت کابینه می دانند.

فراز و فرودهای انتخاب کابینه/ احزاب به کمک رئیس‌جمهور آمدند

با این‌حال روند انتخاب اعضای کابینه با درخواست ستاد انتخاباتی پزشکیان از رؤسای انجمن‌های علمی، نهادهای مدنی، اتاق بازرگانی، احزاب اصلاح‌طلب، احزاب مطرح جریان اصول‌گرایی، شخصیت‌های ملی و حتی رقبای انتخاباتی رئیس جمهور برای معرفی گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه به همراه رزومه و سرفصل اهداف ادامه پیدا کرد.

در این نامه تأکید شده است گزینه‌های پیشنهادی بایستی واجد ویژگی‌های ذیل باشند:

التزام به قانون اساسی و اسناد بالادستی اشتهار به پاکدستی صداقت و شجاعت داشتن نگرش ملی دوری از گرایش‌های افراطی، جناحی، قومی مذهبی و منطقه‌ای همراهی و وفاداری نسبت به گفتمان رویکرد رئیس جمهور باور به ضرورت توسعه عدالت باورمند به ایده صدای بی صدایان بودن و تحقق مطالبات زنان جوانان و اقوام باور به تعامل اجتماعی و فرهنگی باور به ضرورت همگرایی وفاق و انسجام ملی، معتقد و عامل به کار کارشناسانه و شایسته گزینی باورمند به ضرورت همراهی و توامانی مقاومت و انعطاف در سیاست خارجی شناخت مأموریت دستگاه و برخوردار از توانایی شناخت و حل مسئله دارای مدرک معتبر کارشناسی ارشد یا بالاتر تجربه مدیریت عالی اجرایی در بخش دولتی خصوصی یا دانشگاهی دارای روحیه و شجاعت نوآوری و پذیرش و پیشبرد آن دارای نگرش و توان راهبری اعتقاد به کار کارشناسی باورمند به حکمرانی مشارکت جویانه و ضرورت مشارکت مردم در اداره کشور.

در این راستا برخی احزاب و گروه‌های سیاسی گزینه‌های خود را به رئیس‌جمهور معرفی کردند.

فراز و فرودهای انتخاب کابینه/ احزاب به کمک رئیس‌جمهور آمدند

محمود واعظی قائم مقام و رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه در مورد معرفی گزینه‌هایی از جانب این حزب برای عضویت در کابینه چهاردهم، اظهار کرد: باید اذعان کنم که حزب اعتدال و توسعه برخلاف سایر احزاب و گروه‌ها که لیست‌های بلندبالایی ارائه داده‌اند، لیست محدود و کیفی ارائه داد. در مجموعه حزب اعتدال و توسعه، ابتدا چند تن از شخصیت‌ها که احساس تکلیف می‌کردند به جهت همکاری دولت چهاردهم اعلام آمادگی کردند. سپس کمیته‌ای تشکیل دادیم و در حد ارسال رزومه اقدام شد.

وی تأکید کرد: اینکه حزب اعتدال و توسعه در ایام انتخابات در سراسر کشور ستادهای خود را تجهیز کرد و مجدانه به فعالیت کیفی و موثر پرداخت، اصلا و ابدا برای سهم‌خواهی نبود.

علی‌محمد نمازی عضو حزب کارگزاران نیز درباره اعلام نامزدهای پیشنهادی وزارتخانه‌های دولت چهاردهم درپی فراخوان مسعود پزشکیان به احزاب و تشکل‌های سیاسی گفت: همان‌ زمان که معیارها ابلاغ شد، حزب کارگزاران تلاشش را انجام داد و دو جلسه برگزار کرد، افراد بررسی شدند و با ارسال رزومه این افراد معرفی شدند. البته آقای مرعشی به عنوان دبیرکل حزب کارگزاران در شورای راهبری حضور دارد، آقای محسن هاشمی هم در کمیته مربوط به زیرساخت‌ها بود و به دلیل آنکه خودشان کاندیدای وزارت راه و شهرسازی هستند، با قوانینی که بعدا ایجاد شد از آن کمیته بیرون آمدند و حالا آقای هاشمی، یکی از کاندیداهای وزارت راه و شهرسازی هستند.

غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی هم از ارائه پیشنهادات جریان اصوگرایی به رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: آقای پزشکیان هم از بنده و هم از سایر دوستان ما مثل آقای دکتر رضایی و ... درخواست کردند که گزینه‌های پیشنهادی خود را معرفی کنیم که دوستان مشورت‌هایی کردند و به ‌هرحال جریان اصول‌گرا هم تا قبل از تنفیذ و تحلیف و رای اعتماد مجلس پیشنهادهای خود را به او خواهد داد.

علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات هم در رابطه با دعوت به مشارکت از احزاب و تشکل‌ها در معرفی اعضای پیشنهادی کابینه، گفت: ما هم به عنوان یک حزب پیشنهاداتی داشتیم که به ایمیل آقای حاجی میرزایی ارسال کردیم.

علیرضا خجسته‌پور قائم مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین نیز درباره گزینه‌های پیشنهادی این تشکل به شورای راهبری دولت چهاردهم گفت: ما برای سمت معاونت ریاست‌جمهوری، سازمان‌های زیر نظر نهاد ریاست‌جمهوری و هیأت وزیران و برای هر پست بین دو تا سه نفر را معرفی کردیم.

مطابق قانون رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف دو هفته برای معرفی کابینه خود به مجلس شورای اسلامی فرصت دارد و قرار است او لیست وزرای پیشنهادی را فردا به مجلس شورای اسلامی معرفی کند. باید منتظر شد و دید پزشکیان درنهایت چه افرادی را به عنوان همکار به مجلس معرفی خواهد کرد؟

نظر شما