شناسهٔ خبر: 60308358 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو کمیسیون عمران:

افغانستان نباید اقدامی کند که ایران از حقابه خود محروم شود

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به معاهده ۱۳۵۱ ایران و افغانستان و تعهدی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان نسبت به تامین حق آبه هیرمند دارد، گفت: بر اساس این معاهده افغانستان نباید اقدامی کند که ایران از حقابه خود محروم شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، به نقل از خانه ملت، اسماعیل حسین زهی گفت: ایران و افغانستان دو کشور همسایه با مرز‌های گسترده هستند که سال ۱۳۵۱ معاهده صریح و بدون ابهامی را امضا کردند و بر اساس این توافق حق آبه ایران از هیرمند مشخص شده است بنابراین افغانستان متعهد است که حق آبه مزبور را تامین کند و بر اساس این معاهده نباید اقدامی کند که ایران از حقابه خود محروم شود.

 
نماینده مردم خاش، میرجاوه، بخش‌های نصرت آباد و کورین در مجلس شورای اسلامی، افزود: ما انتظار داشتیم که در سال‌های گذشته حق‌آبه ایران به طور جدی‌تر پیگیری می‌شد چرا که شهر‌های و حتی مرکز استان سیستان و بلوچستان با تنش آبی شدید مواجه است و ادامه این روند بحران‌های دیگری را به دنبال خواهد داشت.
 
وی با اشاره به تاکید رئیس جمهور کشورمان در پیگیری و تامین حق آبه سیستان و بلوچستان، افزود: آنچه برای مردم سیستان و بلوچستان مهم است این است که توافقنامه موجود میان دو کشور اجرایی شود، افغانستان طبق معاهده مذکور متعهد است و امیدواریم با پیگیری‌های دولت سیزدهم، هیئت حاکمه سرپرسی افغانستان نسبت به تامین حق آبه ایران اقدام کند. طبق نقشه‌های هواشناسی، آب هیرمند از سد کمال خان به سمت‌های دیگر هدایت شده است لذا اصلاحاتی در مسیر آب این رودخانه از سوی افغانستان الزامی است.
 
وی در ادامه یادآور شد: این موضوع باید از مسیر قانونی و بر پایه و اساس روابط همسایگی پیگیری شود تا خدای نکرده از قوه قهریه استفاده نشود.
 
حسین زهی در ادامه یادآور شد: تنش آبی در بیشتر شهر‌های سیستان و بلوچستان بیداد می‌کند؛ خاش با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در میانه استان با تنش شدید آبی روبروست و حتی به برخی محلات این شهر آبرسانی نشده است. برخی محلات خاش هم بیش از ۱۰ روز است که آب ندارند و به روستا‌ها با تانکر آبرسانی می‌شود ضمن اینکه ۸۰ درصد شهر خاش در حال حاضر آب قابل شرب ندارد.
 
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، گفت: وزارت نیرو قرار است کارگروهی برای صحت سنجی ادعای دولت کابل مبنی بر کم آبی هیرمند تشکیل دهد؛ ما به ادعای طرف مقابل اعتماد نداریم و باید برای کارگروه ایرانی، انحرافات از سد کجکی و نهر‌هایی که بر سر راه هیرمند که به ایران وارد می‌شود، محرز شود.
 
وی در ادامه تاکید کرد: مسئولان دولت افغانستان باید به تعهدات خود عمل کنند، زیرا حیات منطقه سیستان و بلوچستان وابسته به همین حق آبه است.

نظر شما