شناسهٔ خبر: 60298320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

حمایت یکی از احزاب ائتلاف «آتا» از قلیچدار اوغلو

صاحب‌خبر -

شفقنا- وجدت اوز، رهبر حزب عدالت ترکیه، یکی از اعضای ائتلاف «آتا» بامداد امروز (یکشنبه) اعلام کرد که حزب او از کمال قلیچدار اوغلو، نامزد ائتلاف اپوزیسیون مردم و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در 28 مه جاری حمایت می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، به نقل از العربی الجدید، اوز در بیانیه‌ای در توییتر اعلام کرد که این تصمیم او بعد از نشست با هیات مدیره کل حزبش گرفته شده است.

وی گفت که این مساله را به صورت رسمی در هنگام سفر قلیچدار اوغلو به مقر این حزب در روز دوشنبه اعلام می‌کند.

این تصمیم اوز به صورت جداگانه از تصمیم ائتلاف آتا گرفته شده است، ائتلاف آتا هنوز تصمیم و موضع خود را نسبت به دور دوم اعلام نکرده است و اینکه آیا از یکی از نامزدها حمایت می‌کند یا موضع بی طرفی اتخاذ می‌کند. اوز در این خصوص اعلام کرد: بی طرف ماندن وسیله‌ای غیرمستقیم برای حمایت از دولت کنونی است.

سینان اوغان، نامزد ائتلاف آتا که در دور نخست شرکت کرد و توانست بیش از پنج درصد آراء را به دست آورد، در توئیتی اعلام کرد که ائتلافش روز دوشنبه تصمیم خود درخصوص دور دوم را اعلام می‌کند.

کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق 44.88 درصد آراء را در دور نخست از انتخابات از آن خود کرد و اردوغان نیز 49.52 درصد آراء را به دست آورد. سینان اوغان، سومین نامزد انتخابات ترکیه نیز 5.17 درصد از آراء را از آن خود کرد. در سایه ناتوانی هریک از طرف‌ها در کسب 50 درصد از آراء، انتخابات به دور دوم در تاریخ 28 مه جاری کشیده شد.

اپوزیسیون طی روزهای گذشته تلاش کرد از شوک نتایج انتخابات بیرون بیاید و بعد از تلاش برای رفع اشتباهات، برای استراتژی دور دوم آماده شود و این مساله رهبران احزاب ائتلاف مردم را واداشت تا استراتژی جدیدی را در روز چهارشنبه گذشته تصویب کنند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۸ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

خبر را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما