شناسهٔ خبر: 60292973 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

العربی الجدید: گفتمان «ملی‌گرایی افراطی» استراتژی اپوزیسیون ترکیه برای جلب نظر رأی دهندگان است

صاحب‌خبر -

شفقنا- نتایج دور نخست انتخابات ریاست جمهوری ترکیه که در 14 مه جاری برگزار شد، یک غافلگیری غیرقابل پیش‌بینی برای ائتلاف ملت یا ائتلاف شش گانه اپوزیسیون ایجاد کرد. قبل از انتخابات، نظرسنجی‌ها حکایت از برتری کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون در رویارویی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه داشت و همین مساله در خصوص انتخابات پارلمانی صدق می‌کرد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا،  العربی الجدید نوشته است: اما ائتلاف اپوزیسیون این برتری پیش‌بینی شده را محقق نکرد و ائتلاف حاکم جمهوری نیز با کسب 323 کرسی از میان 600 کرسی، پیروز انتخابات پارلمانی شد.

کمال قلیچدار اوغلو، نامزد اپوزیسیون و رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق 44.88 درصد آراء را در دور نخست از انتخابات از آن خود کرد و اردوغان نیز 49.52 درصد آراء را به دست آورد. سینان اوغان، سومین نامزد انتخابات ترکیه نیز 5.17 درصد از آراء را از آن خود کرد. در سایه ناتوانی هریک از طرف‌ها در کسب 50 درصد از آراء، انتخابات به دور دوم در تاریخ 28 مه جاری کشیده شد.

اپوزیسیون طی روزهای گذشته تلاش کرد از شوک نتایج انتخابات بیرون بیاید و بعد از تلاش برای رفع اشتباهات، برای استراتژی دور دوم آماده شود و این مساله رهبران احزاب ائتلاف مردم را واداشت تا استراتژی جدیدی را در روز چهارشنبه گذشته تصویب کنند.

در این ائتلاف شش جانبه، علاوه بر قلیچدار اوغلو؛ احمد داوود اوغلو، رهبر حزب آینده و میرال اکشنار، رهبر حزب خوب و تمل قره موللا اوغلو، رهبر حزب سعادت و علی باباجان، رهبر حزب دموکراسی و پیشرفت و گولتکین اویسال، رهبر حزب دموکرات حضور دارند.

هیچ بیانیه‌ای از نشست روز چهارشنبه منتشر نشد، اما بولنت کایا، نائب رئیس حزب سعادت که در پارلمان جدید انتخاب شده است، در مصاحبه با العربی الجدید گفت، این نشست با محوریت دور دوم انتخابات بود و تبادل نظر و توافقی درمورد استراتژی کلی جدید دور دوم و توافق درمورد کمپین صورت گرفت و نشست ثمربخش بود.

کایا گفت که کمپین دور دوم آغاز شده است و بروشورها و شعارهای جدید چاپ شده و به جای تجمع‌های انتخاباتی، در مرحله آتی تمرکز بر دیدارهای مستقیم میدانی و تمرکز گسترده بر رسانه خواهد بود.

وی افزود، ارزیابی از نتایج دور نخست صورت گرفت و رویکردی برای تشویق کردن تمامی رای دهندگان در دور نخست برای مشارکت در دور دوم و ترغیب کسانی که شرکت‌ نکردند، برای مشارکت در دور دوم وجود دارد. در مرحله بعدی، تمامی رهبران و نمایندگان و شهرداران به صورت میدانی فعالیت خواهند کرد و دیدارهای مستقیمی با رای دهندگان انجام خواهد شد.

کایا تشریح کرد که فضا در ائتلاف مردم بسیار مثبت است، چراکه حزب حاکم با وجود امکانات در دست داشتن دولت و رسانه‌ها، اما پس رفت داشته است و کاهشی به میزان هشت درصد در ائتلاف جمهوری یعنی حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی‌گرا حاصل شده است.

وی در پایان گفت: کاهشی به میزان حدود 30 نماینده پارلمانی در ائتلاف جمهوری وجود دارد و این کاهش ادامه دارد و برعکس، آراء ائتلاف مردم رو به افزایش است و این یعنی مردم تمایل ندارند نظام کنونی ادامه یابد و این باور ما را برای پیروزی در دور دوم بیشتر می‌کند.

در مقابل، رسانه‌های ترکیه‌ای از جمله خبر تورک اعلام کردند که ائتلاف اپوزیسیون مردم به سمت در پیش گرفتن گفتمان «ملی‌گرای تندروتر» پیش رفته است چرا که مشاهده کرد که آراء ملی گرایان را از دست داده آن هم به دلیل حمایتی که قلیچدار اوغلو از جانب حزب ملت‌های دموکرات وابسته به حزب کارگران کردستان دریافت کرد، اردوغان هم صحنه‌هایی از این حمایت و ارتباط را منتشر کرد که بر آراء رای دهندگان تاثیر گذاشت.

تلاش اپوزیسیون برای جلب نظر رای دهندگان ملی‌گرا، همچنین به دلیل آرائی است که سینان اوغلو، سومین نامزد انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد و سینان کسی است که گفتمانی ملی‌گرا و نژادپرستانه و متمرکز بر آوارگان در پیش گرفت.

اولین نشانه‌های این تغییر رویکرد این بود که قلیچدار اوغلو گفتمان خود را درخصوص مهلت دوساله برای بازگرداندن سوری‌ها به کشورشان را تغییر داد و در ویدئویی پس از انتخابات اعلام کرد که باید از کشور حفاظت کرد و 10 میلیون آواره‌ را هرچه سریع‌تر به کشورهایشان بازگرداند.

بدین ترتیب، قلیچدار اوغلو به آماری که اوغان درمورد آوارگان اعلام کرده بود، نزدیک شد. اوغان گفته بود که تعداد آوارگان در کشور 13 میلیون تن است در حالی که آمار رسمی می‌گوید که آنها بیش از 3.5 میلیون تن هستند که از حمایت موقت برخوردارند.

مشخص است که قلیچدار اوغلو دو هدف از این گفتمان دارد یکی می‌خواهد نظر رای دهندگان ملی گرا را جلب کند و همچنین اوغان را به ائتلاف خود کشانده و حمایت او را به دست آورد در نتیجه آراء او را در دور دوم از آن خود کند.

قلیچدار اوغلو اهداف کمپین خود را روز پنجشنبه بیان کرد که به نظر می‌رسد او سه هدف اساسی را مشخص کرده که عبارت از در پیش گرفتن گفتمان نژادپرستانه در قبال آوارگان و تمرکز بر فساد و اقتصاد و رابطه دولت و اردوغان با مقوله «تروریسم» است.

قلیچدار اوغلو در سخنرانی خود گفت: اگر امور در دست دولت باشد، 10 میلیون آواره جدید به کشور ما می‌آیند و دلار به حدود 30 لیره افزایش می‌یابد و سرقت‌ها برای یک لقمه نان آغاز می‌شود. مافیا و آوارگان در شهرها حکم‌رانی خواهند کرد و جرایم در حق زنان افزایش می‌یابد و دختران نمی‌توانند به خیابان‌ها بروند و تروریست‌ها از هر سو وارد کشور می‌شوند. ما اجازه این امور را نخواهیم داد.

وی خطاب به اردوغان تاکید کرد: تو از مرزها حفاظت نکردی 10 میلیون آواره را آوردی و برای به دست آوردن آراء انتخاباتی، تابعیت را فروختی. زمانی که من به قدرت برسم تمامی آوارگان را به خانه‌هایشان خواهم فرستاد.

این تحلیل را در العربی الجدید ببینید.

نظر شما