شناسهٔ خبر: 60294712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه رسالت | لینک خبر

آیا اوغان معاون قلیچدار اوغلو خواهد شد؟

رایزنی‌های ضد اردوغان در آنکارا

این روزها رقابت اردوغان و قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به اصلی‌ترین دغدغه شهروندان ترکیه‌ تبدیل شده است. طرفداران اردوغان درصدد هستند ضمن حفظ سبد رأی نامزد انتخاباتی خود، بخشی از آرای خاکستری و خاموش را نیز در دور دوم انتخابات به‌سوی خود هدایت کنند. در مقابل، قلیچدار اوغلو و همراهانش در حزب جمهوری‌خواه خلق نیز تلاش مضاعفی را جهت جلب حمایت سنان اوغان، نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به سود خود آغاز کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

گروه بین‌الملل
 این روزها رقابت اردوغان و قلیچدار اوغلو در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به اصلی‌ترین دغدغه شهروندان ترکیه‌ تبدیل شده است. طرفداران اردوغان درصدد هستند ضمن حفظ سبد رأی نامزد انتخاباتی خود، بخشی از آرای خاکستری و خاموش را نیز در دور دوم انتخابات به‌سوی خود هدایت کنند. در مقابل، قلیچدار اوغلو و همراهانش در حزب جمهوری‌خواه خلق نیز تلاش مضاعفی را جهت جلب حمایت سنان اوغان، نفر سوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به سود خود آغاز کرده‌اند. طرفداران قلیچدار اوغلو این‌گونه استدلال می‌کنند که اگر ۵ درصد آرای طرفداران اوغان به سبد رأی قلیچدار اوغلو واریز شود، وی در دور دوم انتخابات برنده خواهد بود و اردوغان پس از دودهه با صحنه قدرت در آنکارا وداع خواهد کرد. 
 اوغان دقیقا چه می‌خواهد؟
حتی برخی منابع تحلیلی در ترکیه، مخالفت تلویحی اخیر اوغان با سیاست‌های مهاجرتی( تابعیتی) و اقتصادی اردوغان را به معنای حمایت وی از قلیچدار اوغلو دانسته‌اند. اوغان اکنون خود را سیاستمداری تعیین‌کننده در ترکیه می‌داند. نزدیکان اوغان به وی تأکید کرده‌اند که اگر وی به پل پیروزی یکی از دو نامزد انتخاباتی تبدیل شود، در آینده سیاسی ترکیه می‌تواند سهم به‌سزایی ایفا کند یا در دولت، حق تصاحب دو یا سه وزارتخانه را نیز به دست بیاورد. اوغان در انتخابات اخیر عنوان کاندیدای حزب ظفر و ائتلاف راست افراطیِ «پدر» شرکت کرد و با کناره‌گیری محرم اینجه ، سبد رأی شهروندان معترضی را به‌سوی خود جلب کرد که اگرچه نسبت به عملکرد آقای اردوغان معترض هستند و خواستارِ تغییر اما به هر دلیلی حاضر به رأی دادن به قلیچداراوغلو نیز نیستند.بنابراین، نمی‌توان آرای ۵ درصدی ریخته شده به سبد رأی اوغان را «خالص» و «جریانی» دانست! در چنین شرایطی احتمالا میزان تأثیرگذاری اوغان در دور دوم انتخابات، در حد ۲ تا ۳ درصد و نه ۵ درصد خواهد بود.درهرحال، با راهیابی قلیچدار اوغلو و اردوغان  به دور دوم رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، شاهد پیچیده‌تر شدن معادلات سیاسی در آنکارا هستیم. به نظر می‌رسد طی دو هفته آتی، تقابل میان دو نامزد انتخاباتی و متعاقبا هواداران آن‌ها به نقطه اوج خود خواهد رسید. منازعه‌ای که حتی پس از انتخابات نیز شاهد ادامه آن خواهیم بود و نام اوغان نیز به‌کرات در آن شنیده می‌شود! 
 تصمیم تعیین‌کننده 
اگرچه سنان اوغان به‌عنوان نامزد منتقد حزب عدالت و توسعه و حتی شریک ائتلافی آن ( حزب ملی‌گرای خلق به رهبری دولت باغچه لی) مورد شناسایی قرار گرفته است، اما او با قلیچدار اوغلو، نامزد جریان رقیب اردوغان نیز رابطه خوبی ندارد.ازاین‌رو نمی‌توان استدلال کرد که حمایت احتمالی اوغان از قلیچدار اوغلو،منجر به هدایت کامل
 ۵ درصدی آرای وی در دوم به سبد رأی نامزد مخالف اردوغان خواهد شد. بااین‌حال، تجربه انتخابات  ریاست جمهوری ترکیه نشان داد که سیاستمداران ناشناخته‌تر و  احزاب کوچک در انتخابات بزرگ می‌توانند امتیازات بزرگی را در ازای یک بازی هوشمندانه انتخاباتی به دست بیاورند! قاعده‌ای که به‌صورت مشخص در خصوص سنان اوغان صادق است.رسانه‌های ترکیه طی گزارش‌هایی اعلام کردند که ائتلاف مخالفان ترکیه با «سنان اوغان» رایزنی کرده و در ازای کسب حمایت طرفدارانش، سِمت وزیر مهاجرت را به او پیشنهاد داده است؛ اما گفته می‌شود وی به دنبال کسب جایگاه معاونت رئیس‌جمهور است.
رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که «کمال قلیچدار اوغلو» رهبر حزب جمهوری خلق و نماینده مخالفان ترکیه، روز پنج‌شنبه ۱۸می، قبل از شرکت در نشست مطبوعاتی با «سنان اوغان» نامزد ائتلاف «آتا» در انتخابات ریاست جمهوری این کشور دیدار و رایزنی داشته است.پایگاه خبری-تحلیلی «عربی۲۱» دراین‌باره نوشت: قبل از حضور قلیچدار اوغلو در نشست مطبوعاتی، رسانه‌های ترکیه اخباری را منتشر کرده و اعلام کردند که ائتلاف شش‌گانه مخالفان به سنان اوغان پیشنهاد داده است تا در ازای هدایت آرای طرفداران خود برای انتخاب نامزدشان یعنی قلیچداراوغلو، بعد از پیروزی او را به سِمت وزیر مهاجرت منصوب خواهند کرد.
 معامله‌ای که شاید صورت نگیرد! 
اوغان طی مصاحبه با «نیویورک تایمز» فاش کرد که قصد داشته تصمیم خود را برای حمایت از یکی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کند، اما منصرف شده است. رسانه‌های ترکیه دراین‌باره گفتند که احتمالا او به‌جای وزیر شدن، به دنبال دستیابی به جایگاه معاونت رئیس‌جمهور است.چراکه او تصریح کرده است: «من درازای حمایت از یک کاندیدای خاص از دولت تقاضای یک مقام عالی‌رتبه خواهم کرد. وقتی می‌توانم معاون رئیس‌جمهور شوم، چرا باید وزیر باشم؟»
اوغان با مقایسه رفتارهای اردوغان و قلیچداراوغلو گفته است: اخلاق کاری اردوغان را تحسین می‌کنم، اما انتقادم از او این است که قبل از تصمیم‌گیری به‌اندازه کافی با دیگران مشورت نمی‌کند؛ قلیچدار اوغلو مثل اردوغان با جدیت کار نمی‌کند، اما نظرات دیگران را می‌شنود.او در این گفت‌وگوی رسانه‌ای اذعان کرده که ۷۰ درصد از کسانی که در دور اول انتخابات به او رأی داده‌اند، از کسی که او در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام حمایت کند، حمایت خواهند کرد.روز بعد از انتخابات (دوشنبه، ۱۵می) رسانه‌ها به نقل از مجله آلمانی «اشپیگل» گزارش داده بودند که سنان اوغان اعلام کرده  تنها در صورتی از نامزد ائتلاف اپوزیسیون «ملت» به ریاست کمال قلیچدار اوغلو  حمایت می‌کند که حزب دموکراتیک‌ خلق‌ از نظام سیاسی دور شده باشد.
او روز بعد با تکذیب این خبر، در تويیتی خطاب به مجله اشپیگل، نوشت: «نه، در مصاحبه‌ای که با شما داشتم، چیزی متفاوت‌تر از شرایط عمومی که به مطبوعات ترکیه گفتم، نگفتم. این را از کجا آورده‌اید؟»
اوغان در ادامه گفته بود: ائتلاف مخالفان نتوانست رأی‌دهندگان را در مورد امکان حل مشکلات ترکیه متقاعد کند. بازگشت پناهجویان خط قرمز و پیش‌نیاز حمایت من از اردوغان یا قلیچداراوغلو است.روز گذشته، قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق و نامزد معارضان انتخابات ریاست جمهوری طی شرکت در یک نشست مطبوعاتی، به «رجب طیب اردوغان» حمله کرده و درباره تصمیم دولت کنونی آنکارا برای پذیرش مهاجران غیرقانونی بیشتر، در صورت رأی آوردن در دور دوم انتخابات هشدار داد.انتخابات سراسری پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۲۴ اردیبهشت (۱۴ می ۲۰۲۳) برگزار شد که به دلیل عدم کسب بیش از ۵۰ درصد آراء توسط هیچ‌کدام از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به دور دوم کشیده شد؛ دور دوم آن‌هم قرار است در تاریخ ۷ خرداد (۲۸ می) برگزار شود.

نظر شما