شناسهٔ خبر: 60292450 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

تحلیل نوسانات اخیر شاخص بورس و پیش‌بینی معاملات + توصیه به سهامداران

کارشناس بازار سرمایه ضمن تحلیل نوسانات اخیر شاخص بورس و پیش‌بینی معاملات در چند ماه آینده، توصیه هایی به سهامداران برای کسب بازدهی معقول ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی عبدی درخصوص عواملی زمینه‌ساز ایجاد نوسانات در بازار سهام طی چند روز اخیر به ایرنا اعلام کرد: هرچند فعالان و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه به ماهیت نوسانی بودن این بازار واقف هستند اما آنچه در چند هفته اخیر اتفاق افتاد به دور از انتظار بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران جدید و حتی فعالان قدیمی بازار را شوکه کرد.

شاخص کل پس از ثبت کف ۱.۲۵۰ میلیون واحد در آبان سال گذشته روند متعادل و رو به رشدی را آغاز کرد و فارغ از نوسانات قیمتی در بازارهای رقیب و به دور از هیجان به رشد ادامه داد و تا ابتدای اسفند و در بازه چهار ماهه بازدهی بیش از ۲۰ درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران کرد و به یکباره با ورود نقدینگی جدید به این بازار تحت تاثیر اشباع قیمتی بازارهای رقب رشد پرشتابی را از سر گرفت.

بازدهی شاخص کل تنها در اسفند ماه به بیش از ۲۷ درصد رسید و در سال جدید هم ضمن شکستن سقف تاریخی سال ۹۹ بازدهی ۱۸.۶ درصدی را در فروردین ماه به ثبت رساند. صعود مستمر قیمت‌ها و بازدهی بالا در مدت کوتاه، نیاز به اصلاح قیمتی و زمانی جهت ایجاد رشد پایدار را ضروری کرد اما فشار ورود پول به بازار اجازه این اصلاح را نمی داد و اتخاذ تصمیمات از سوی نهاد ناظر، باعث ترس سرمایه‌گذاران در راستای احتمال دخالت در بازار و جلوگیری از رشد آن در سرمایه‌گذاران را ایجاد کرد که در ادامه منجر به فروش‌های هیجانی و پردامنه در بازار شد.

کاهش حد اعتباری کارگزاری‌ها، کاهش حدنصاب سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت در ۲ مرحله و در فواصلی کوتاه و همچنین نشر شایعاتی در مورد کنترل بازار سرمایه به منظور مقابله با تورم باعث شد تا بازار خیلی زود روی دیگری نشان دهد و باعث شد در یکی از پررونق‌ ترین دوره‌های تاریخی بازار سرمایه، سنگین‌ترین ریزش بازار را در یک روز تجربه کند. شاخص کل که در نیمه اول اردیبهشت ماه حدود ۱۰ درصد رشد کرده بود، طی پنج روز معاملاتی بیش از ۱۳ درصد کاهش را به ثبت رساند.

اصلاح شدید رخ داده در بازه کوتاه و زیان بالای سرمایه‌گذاران، ضربه سهمگینی به اعتماد تدریجی سهامداران پس از دوران سخت ۲.۵ سال گذشته وارد کرد اما از سوی دیگر باعث شد آنچه شاید در دوره طولانی‌تر اتفاق می‌افتاد در فاصله کوتاهی رخ دهد و تعیین مسیر آتی بازار با سرعت بیشتری صورت پذیرد. بررسی متغیرهای اصلی اثرگذار بر فعالیت شرکت‌های بورسی از جمله قیمت‌های جهانی کالاها، نرخ ارز نیمایی و تورم نشان می‌دهد ظرفیت رشد همچنان در بازار وجود داشته و پس از گذر از دوره فعلی و دست به دست شدن سهام و تجدید قوا، بازار می‌تواند دوباره در مسیر رو به رشد قرار گیرد.

پیش ‌بینی روند معاملات تا پایان سال

مقایسه روندها طی ۲ سال گذشته در بازارهای رقیب نشان می‌دهد، بازار سرمایه در سال جاری می‌تواند گوی سبقت را از سایر بازارها ربوده و بیشترین بازدهی را در بین همه بازارهای سرمایه‌گذاری به ثبت رساند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد با توجه به شعار سال، اقدامات لازم جهت سوق دادن سرمایه‌ ها به سوی این بازار باید در دستور کار مسئولان در عرصه های مختلف تصمیم‌گیری قرار گرفته باشد.

در این میان اولویت دادن به شرکت های تولیدی و تامین انرژی مورد نیاز آنها در فصل تابستان، تسهیل صادرات شرکت‌ها و به حداقل رساندن قیمت‌گذاری بصورت ویژه حائز اهمیت است. در داخل بازار هم اتخاذ تصمیماتی منطقی و با ثبات در راستای کنترل و کاهش هیجاناتی که در مقاطعی ممکن است دامن‌گیر بازار شود ضروری به نظر می‌رسید.

تکرار اتفاقات سال ۹۹ دور از ذهن به نظر می‌رسد

روند بازار در سال ۹۹ نقطه عطفی در تاریخ بازار سرمایه بشمار می‌آید و باعث شده تا تمام تصمیمات سرمایه‌گذاران و حتی ارکان بازار سرمایه، متاثر از اتفاقات آن سال باشند. مشکل حاکم در بازار این است که به محض شکل‌گیری روند صعودی، همه نگران تکرار نیمه نخست سال ۹۹ و به محض شروع اصلاح قیمتی همه نگران تکرار نیمه دوم سال ۹۹ و افت پردامنه سهام شرکت‌ها می‌شوند.

اما واقعیت نشان می دهد فضای فعلی بازار سرمایه و متغیرهای اثرگذار ، تفاوت بنیادی با ۲ سال گذشته دارد و تکرار اتفاقات آن سال دور از ذهن به نظر می‌رسد. از این‌رو با درس گرفتن از اتفاقات این ۲ سال و عدم تکرار تصمیماتی که بی نتیجه بودن آن در گذشته ثابت شده، می‌توان بستری ایجاد کرد تا ضمن جلب اعتماد سرمایه‌گذاران و جذب منابع به سمت بازار سرمایه، زمینه رشد پایدار آن را نیز فراهم کرد.

توصیه به سهامداران پس از تجربه دوباره نوسان بورس

همواره تاکید همه کارشناسان بر داشتن نگاه بلندمدت جهت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. بررسی روندهای گذشته نشان می‌دهد بازار سرمایه حتی در مواقعی که مقطعی به لحاظ کسب بازدهی از سایر بازارها عقب‌افتاده، توانسته در مدت کوتاهی این عقب‌ماندگی را جبران و حتی بازدهی‌های بالاتری را محقق کند.

نکته مهم مشخص نبودن زمان دقیق دوره‌های رونق در بازار است. بطوری که چنانچه سرمایه گذاران از این بازار خارج شوند، ممکن است نتوانند دوباره در زمان مناسب به این بازار ورود کنند و به اصطلاح از رشد بازار جا بمانند. روند سه ماهه اخیر بازار شاهد همین مدعا است. کسانی که به علت شرایط نامساعد بازار در ۲ سال گذشته، منابع را از بازار خارج کرده بودند از بازدهی مناسب بازار بی نصیب ماندند و کسانی که به تازگی وارد این بازار شدند متحمل زیان شدند.

داشتن دید بلنددمدت و سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌هایی که به لحاظ بنیادی ظرفیت مناسبی دارند و دوری از تصمیمات هیجانی، مهمترین عواملی است که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

 

نظر شما