شناسهٔ خبر: 60288881 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ویجیاتو | لینک خبر

۳ ویژگی خاص بدن گالوم

دگرگونی‌های ریشه گرفته از حلقه‌ی یگانه / CBR

صاحب‌خبر -

شاید هنگامی که جی. آر. آر. تالکین در سال ۱۹۳۷ رمان The Hobbit را روانه‌ی بازار کرد، انتظار نداشت که گالوم چندان مورد توجه قرار بگیرد. در واقع، او هنگام کار روی The Lord of the Rings، تغییراتی روی این شخصیت اعمال کرد تا با دنیای تازه‌ی سرزمین میانه منطبق‌تر باشد. هدف جی. آر. آر. تالکین هر چه که بود، این روزها گالوم تبدیل به یکی از شناخته‌شده‌ترین شخصیت‌های فرهنگ عام شده است.

گالوم به طور کلی یک شخصیت پیچیده به شمار می‌آید. او یک شخصیت شرور است ولی نه کاملاً شرور. از سویه‌ای او را می‌توان یک راهنمای شرور در نظر گرفت که در تضاد با گندالف است و فرودو را به سمت تاریکی می‌کشاند. خیلی دیده شده که گالوم با خودش درگیر باشد که دلیل آن دسترسی طولانی مدت به حلقه‌ی یگانه‌ی سائورون است. این جواهر شیطانی باعث شد تا ذهن گالوم دو تکه شود ولی در عین حال روی بدن این شخصیت نیز اثر گذاشته است. حالا هم در این نوشتار به سراغ ۳ مورد از ویژگی‌های خاص بدن گالوم می‌رویم که حاصل دگرگونی زندگی او و تأثیر حلقه هستند.

دور شدن از زندگی هابیت‌گونه

۳ ویژگی خاص بدن گالوم - ویجیاتو ۳ ویژگی خاص بدن گالوم - ویجیاتو

با آلوده شدن ذهن اسمیگل به خاطر حلقه‌ی یگانه، هابیت‌های استور او را از جمع خود بیرون راندند. برای همین او به سمت کوهستان مه‌آلود رفت و در تاریکی زندگی تازه‌ای برای خود آغاز کرد. در طول زمان، اسمیگل از زندگی و خودِ پیشینش بیزار شد. یکی از نمایان‌ترین بخش‌های این دگرگونی مربوط به خوراک اوست.

هابیت‌ها از آن جهت پرآوازه هستند که خوراکی‌های لذیذ فراوانی می‌خورند ولی هنگامی که اسمیگل تبدیل به گالوم شد تنها برای سیر شدن و زنده ماندن غذا می‌خورد. او در کوهستان مه‌آلود چیزی جز موش و ماهی خام (و چیزهایی از این دست) پیدا نمی‌کرد و به این ترتیب معده‌اش به این جور خوراکی‌ها خو گرفت. از طرف دیگر، برای این که بتواند به خام‌خواری گوشت ادامه دهد، با یک تکه سنگ تیز کننده‌ی دندان از همان دندان‌های باقی‌مانده‌ی انگشت‌شمار خود مراقبت می‌کرد.

بینایی بهبود یافته

۳ ویژگی خاص بدن گالوم - ویجیاتو ۳ ویژگی خاص بدن گالوم - ویجیاتو

دیگر بخش دگرگون شده‌ی بدن گالوم هنگامی که به درون کوه‌ها خزید، بینایی‌اش بود. او برای زنده ماندن مجبور به شکار بود و اگر نمی‌توانست چیزی ببیند، نمی‌توانست شکار کند. بنا بر این، گالوم سازگاری و تکامل پیدا کرد تا بتواند به خوبی در تاریکی ببیند. هر چند این ویژگی در غارها و مکان‌های تاریک برای او کارآمد بود ولی بعدها دردسرساز شد.

هنگامی که او برای یافتن عزیزش از غارها خارج شد، برای نخستین بار پس از قرن‌ها چشمش به نور خورشید افتاد که برای چشم‌های حساسش بسیار دردناک بود. در واقع، می‌توان گفت که انگار گالوم در طی ماجراجویی در The Lord of the Rings، نسبت به نور احساس ناراحتی می‌کند. پس آن طور که پیداست چشم‌های گالوم برای همیشه دگرگون شده‌اند تا دیگر نتواند نور طبیعی و عادی روز را تحمل کند.

ابرتوانایی‌ها

۳ ویژگی خاص بدن گالوم - ویجیاتو ۳ ویژگی خاص بدن گالوم - ویجیاتو

آن طور که بازگو شده، حلقه‌ی یگانه‌ی سائورون باعث افزایش طول زندگی گالوم شده است. ولی این تنها دگرگونی فیزیکی ریشه گرفته از حلقه نیست. به خاطر الزاماتی همچون گرفتن ماهی، رفلکس‌های گالوم به شدت بهبود یافتند تا از چیزی که انتظار می‌رود بسیار سریع‌تر باشد.

علاوه بر شتابش، گالوم به طرزی غیرعادی نیرومند است. احتمالاً حلقه‌ی یگانه به او نیرومندی نیز هدیه داده باشد. ولی در همین حال یک دلیل دیگر برای همه‌ی عملکردهای فراطبیعی او نیز وجود دارد: از دست دادن حلقه. به طوری که حتی خود آراگورن نیز می‌گوید که کینه‌توزی او باعث شده تا نیرویی فراتر از تصور به دست آورد.

CBR

برچسب‌ها:

نظر شما