شناسهٔ خبر: 60234246 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تین نیوز | لینک خبر

رانندگان و مالکان اتوبوس مطرح کردند:

محاسبه حقوق رانندگان اتوبوس با نرخ 2 سال پیش با وجود افزایش چشمگیر هزینه ها

یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای مسافری از افزایش ناگهانی و عجیب تعرفه معاینات کارت سلامت و دیگر هزینه های رانندگان حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان اتوبوس مسافری خبر داد و گفت که با این وجود حقوق رانندگان اتوبوس با نرخ های سال 1400 و 1401 محاسبه می شود.

صاحب‌خبر -
تین نیوز

یک فعال صنفی بخش حمل و نقل جاده ای مسافری از افزایش ناگهانی و عجیب تعرفه معاینات کارت سلامت و دیگر هزینه های رانندگان حمل و نقل عمومی از جمله رانندگان اتوبوس مسافری خبر داد و گفت که با این وجود حقوق رانندگان اتوبوس با نرخ های سال 1400 و 1401 محاسبه می شود.

به گزارش تین نیوز ، احسان روشن روز رئیس کانون رانندگان حمل و نقل جاده‌ ای بخش مسافر استان فارس در این زمینه گفت: در سکوت کامل و بسیار بی سر و صدا، طی مدت زمان کوتاهی مراکز طب کار نسبت به افزایش عجیب و غریب تعرفه معاینات کارت سلامت رانندگان اقدام کرده اند.

 وی افزود: سازمان تامین اجتماعی هم که به صورت عادی و سالانه نزدیک به 50 درصد نسبت به افزایش حق بیمه اقدام می کند و بدین ترتیب به نظر می رسد تورم شامل تمام بخش های کشور می‌شود جز رانندگان و دارندگان ناوگان و بخش حمل و نقل جاده‌ای مسافر.

بیشتر بخوانید:

  • مهاجرت رانندگان اتوبوس به عمان با دستمزد ماهیانه 60 میلیون تومان؟

  • هشدار یک فعال بخش حمل و نقل مسافری نسبت به کمبود راننده اتوبوس

  • خطر نابودی حمل و نقل مسافری جاده ای

  • ورشکستگی مطلق و انقراض شغل در انتظار مالکان و رانندگان اتوبوس

  • سوختگیری با کارت های دیگران تخلف است/ مسدود شدن کارت در انتظار متخلفان

این فعال صنفی با تاکید بر این که به دلیل عدم افزایش نرخ بلیت، حقوق رانندگان هم بدون تغییر مانده است و دارندگان ناوگان با این وضعیت امکان افزایش دستمزد را ندارند، عنوان کرد: مگر نه اینکه رانندگان هم جزو همین مردم هستند و در این کشور زندگی می‌کنند؟؟!! اجاره بهای محل سکونت 100 درصد افزایش.. محصولات غذایی افزایش چشمگیر.. مخارج تحصیل فرزندان و به طور کلی هزینه های سرسام آور زندگی، ولی حقوق رانندگان با نرخ های سال 1400 و 1401 محاسبه می گردد.

روشن روز خاطرنشان کرد: دارندگان ناوگان هم با توجه به شرایط اقتصادی و  تورم موجود از نظر  نگهداری، تعمیرات و تامین قطعات ناوگان دیگر نا و رمقی نداشته و عملا کسی رغبتی به سرمایه گذاری در این بخش ندارد.

وی گفت: قیمت خرید اتوبوس هم در سایه خواب و غفلت مسئولان امر و به لطف دلالان در حال نزدیک شدن به قیمت هواپیماست.

این فعال صنفی خطاب به مسئولان مرتبط افزود: رانندگان و مالکان اتوبوس با جان و مال خود در حال خدمت رسانی به مردم هستند و در طی 8 سال جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، اربعین ها، نوروزها، صنعت مهم گردشگری و... به این مردم و مرز و بوم خدمت کرده اند، کارد به استخوان رسیده، لطفا حمایت کنید، کمک کنید، همراه باشید.

او عنوان کرد: از ابتدای سال کلیه بخش ها افزایش نرخ داشته اند، بخش حمل و نقل جاده‌ای کشور هم از ابتدای سال 1402خیره به افق، منتظر تصمیم شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و ستاد تنظیم بازار در مورد افزایش نرخ بلیت است، 2 ماه از سال گذشت اما حقوق و دستمزد رانندگان بدون تغییر ماند و دارندگان ناوگان هم در حال فرار از این مکافات و فروش ناوگان یا ورود به چرخه سرویس شرکت ها و کارخانجات هستند.

گزارش خبرنگار تین نیوز حاکی است، عدم افزایش حقوق رانندگان اتوبوس بین شهری در حالی است که سبد معیشت خانوار افزایش چشمگیری داشته و حتی طبق محاسباتی که پیش از عید از سوی نمایندگان کارگران در شورای عالی کار صورت گرفته به ماهی 18 میلیون رسیده است. اگرچه با وجود این محاسبه و با وجود تورم بالای کشور، شورای عالی کار در نهایت رقم درخواستی نمایندگان کارگران برای دستمزد سال 1402 را مصوب نکرد  و حقوق کارگران در نهایت به 8.5 میلیون تومان رسید، اما با توجه به اظهارات مقام صنفی استان فارس، به نظر می رسد حتی این افزایش حقوق ناچیز  حقوق کارگران نیز برای رانندگان اتوبوس اعمال نشده است و آنان هنوز دستمزد سال های 1400 و 1401 را دریافت می کنند.

 

نظر شما