شناسهٔ خبر: 60234146 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

رئیس نمایشگاه کتاب در دیدار با وزیر علوم و تحقیقات و فناوری عنوان کرد؛

ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه و ترویج کتابخوانی مناسب است

رئیس نمایشگاه کتاب با بیان اینکه استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه و ترویج کتابخوانی مناسب است گفت: پیشنهاد می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اختصاص یارانه خرید کتاب از قشر دانشگاهیان در نمایشگاه کتاب حمایت کند.

صاحب‌خبر -
ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه و ترویج کتابخوانی مناسب است
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمدعلی زلفی‌گل در دیدار با رئیس سی‌و‌چهارمین دوره نمایشگاه کتاب با اشاره به شعری از سعدی که می‌سراید: «مرد خردمند هنرپیشه را /  عمر دو بایست در این روزگار / تا به یکی تجربه آموختن / با دگری تجربه بردن بکار» افزود: در این شعر سعدی دو بار زیستن را بیان کرده است؛ اما با توجه به اینکه این امکان‌پذیر نیست، معتقدم انسان می‌تواند بی‌نهایت عمر داشته باشد چرا که مطالعه کتاب عمر انسان را چند برابر می‌کند و هرکس به اندازه کتاب‌هایی که می‌خواند به عمر زیسته و تجربه‌اش افزوده خواهد شد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه وقتی کتابی مطالعه می‌شود انسان از تجربه و علم نویسنده بهره‌مند خواهد شد عنوان کرد: با مطالعه کتاب‌های مختلف می‌توان تجربه‌های دیگران را مورد استفاده قرار داد و از خطاهای شخصی که در زندگی ممکن است به وجود آید، کم کرد.

زلفی‌گل با اشاره به اینکه برای مرتفع کردن نیازهای پژوهشی کشور سامانه نظام ایده‌ها و نیازها از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری راه‌اندازی شده است گفت: در این سامانه دستگاه‌های اجرایی دولتی، افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند نیازهای پژوهشی خود را مطرح کنند و از این طریق محققان و دانشجویان موضوعات مورد نظر خود را برای پژوهش انتخاب کنند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه استفاده از سامانه «نان» موجب خواهد شد نیازهای واقعی جامعه برای پژوهش احصا شوند گفت: تا کنون حدود 9 هزار مورد در این سامانه به ثبت رسیده است و امکان استفاده برای مسائل حوزه فرهنگ و کتاب نیز در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها فراهم است.
 
احمدوند ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توانند همکاری‌های مناسبی داشته باشند.

رئیس نمایشگاه سی‌وچهارم کتاب تهران با اشاره به تخصیص یارانه خرید کتاب به دانشجویان و اعضای هیئت علمی گفت: پیشنهاد می‌شود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای حمایت بیشتر از قشر دانشگاهیان در زمینه بهره‌مند شدن آنها از یارانه‌های بیشتر ورود کند.

احمدوند با اشاره به ظرفیت دانشگاه‌ها برای توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب دانشگاهی و برگزاری پویش‌های کتابخوانی و همچنین راه‌اندازی کتاب‌فروشی‌های دانشگاهی از برنامه‌هایی هستند که با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می‌توان اجرا کرد.
  
به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی ‌است» تا ۳۰ اردیبهشت‌ ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی ‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir در حال برگزاری است.

نظر شما