شناسهٔ خبر: 60229025 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

برگزاری یک کنگره برای پیوند هنرمندان با قیام ۱۵ خرداد

اولین کنگره ملی قیام تاریخی ۱۵ خرداد، برگزار می‌شود.

صاحب‌خبر -

 به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در آستانه شصتمین سالگرد قیام ۱۵ خرداد، نشست خبری برگزاری اولین کنگره ملی ۱۵ خرداد، پیش از ظهر روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت با حضور حمیدرضا علیان‌زادگان مدیرعامل بنیاد ملی ۱۵ خرداد، موسی فقیه‌حقانی مورخ و رئیس شورای سیاست‌گذاری کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد، حسین قرائی مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی و دبیر اولین کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد، و تنی چند از نویسندگان و پژوهشگران و نیز شاهدان عینی در قیام ملی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در محل روابط عمومی سازمان صداوسیما در جام‌جم برگزار شد.

در این نشست ابتدا علیان‌زادگان به لزوم شکل‌گیری و برگزاری اولین کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد پرداخت و گفت: در بازتاب این قیام تاریخی نگاه ما صرفا نگاه به یک رویداد نیست و فراتر از آن است، ما به آن به‌عنوان یک نهضت و قیام بزرگ می‌نگریم و آرمان‌های آن، که برگرفته از نهضت امام خمینی (ره) است تا به امروز هم در سطح کشور و هم در دنیا جاری و ساری است.

قرائی نیز در این نشست خبری با اشاره به اینکه برای نشان دادن آثار و برکات قیام تاریخی ۱۵ خرداد نیازمند به تولید و پخش آثار هنری هستیم و در این راه سازمان صداوسیما پیشگام هست و بستر‌های لازم را ان‌شاءالله فراهم می‌کند، گفت: متاسفانه در این سال‌ها از ابزار هنر برای معرفی این قیام تاریخی استفاده نشده و در حوزه هنر کار‌های جدی و تاثیرگذاری در رابطه با وقایع ۱۵ خرداد انجام نگرفته است.

وی همچنین با بیان اینکه سازمان صداوسیما با همکاری بنیاد ملی قیام ۱۵ خرداد برنامه‌های متنوع و هنرمندانه‌ای را برای عرضه آثار هنرمندان در کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد دنبال می‌کند، اظهار داشت: ما قصد داریم با حمایت و مساعدت پیشکسوتان، هنرمندان، دوستان و دست‌اندرکاران این نهضت تاریخی بار عشق هنری ۱۵ خرداد را به دوش بکشیم و در این مسیر قصد داریم که نسل جدید جامعه را به نوعی به قیام ۱۵ خرداد وصل کنیم.


دبیر اولین کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد و مدیرکل روابط عمومی سازمان صداوسیما همچنین با تاکید بر این مطلب که این کنگره برای تبیین قیام تاریخی ۱۵ خرداد در چند رشته هنری و در بخش‌های مستند رادیویی، تلویزیونی، پوستر، شعر و خاطره تلاش خواهد کرد، گفت: ان‌شاءالله با همکاری هنرمندان، شاعران، نویسندگان، مستندسازان می‌خواهیم کار‌های تاثیرگذاری را انجام دهیم که ماندگار بمانند.

حقانی نیز در این نشست خبری با تاکید بر اینکه آثار تولیدی زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که در قالب هنر به نمایش گذاشته شود، گفت: مراکز پژوهشی و اسنادی ما می‌توانند به کسانی که قصد دارند در زمینه‌های تولید مستند‌های رادیویی و تلویزیونی، تهیه پوستر و شعر و خاطره فعالیت کنند مساعدت‌های لازم را کرده و از این امر استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه روزشمار نهضت امام خمینی (ره) خوشبختانه آماده شده، افزود: در روز ۱۵ خرداد امسال همزمان با برگزاری آئین اختتامیه اولین کنگره ملی قیام ۱۵ خرداد از ۳۰۰۰ صفحه از خاطرات، نوشته‌ها و آثار مربوط به نهضت امام خمینی (ره) رونمایی خواهد شد و در واقع این امر از نتایج این کنگره می‌تواند باشد.

در ادامه این نشست، حسن اصلانی یکی از شاهدان قیام پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ در پیشوای ورامین به بیان خاطراتی از روز تاریخی ۱۵ خرداد پرداخت.

نظر شما