شناسهٔ خبر: 60177951 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

آخرین اخبار انتخابات ترکیه / رقابت اردوغان و قلیچداراوغلو آغاز شد

انتخابات ترکیه آغاز شد و مردم این کشور امروز (یکشنبه) برای انتخاب رئیس‌جمهوری و ۶۰۰ عضو پارلمان کشورشان برای یک دوره پنج ساله به پای صندوق‌های رای می‌روند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، در انتخابات سرنوشت‌ساز امروز (۱۴ مه) بیش از ۶۴ میلیون رای‌دهنده ترکیه‌ای واجد شرایط رای دادن هستند که شامل بیش از شش میلیون رای اولی می‌شوند. برای این انتخابات سه میلیون و ۴۰۰ هزار رای‌دهنده در خارج از ترکیه هم وجود دارند که آرای خود را تا پیش از نهم مه به صندوق‌ها انداخته‌اند.

حمله ترکیه در شمال عراق به احزاب کردستان

کار حوزه‌های اخذ رای در ساعت ۰۸:۰۰ صبح به وقت محلی (۸:۳۰ به وقت تهران) آغاز شده و رای‌گیری تا ساعت ۰۵:۰۰ عصر به وقت محلی ادامه خواهد داشت.

رای‌دهندگان برای انتخاب رئیس‌جمهوری آتی ترکیه سه گزینه پیش رو دارند؛ «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری کنونی ترکیه، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد مشترک ائتلاف اپوزیسیون ترکیه و «سینان اوغان» قانونگذار سابق حزب حرکت ملی‌گرای ترکیه.

نامزدهای ریاست جمهوری برای پیروزی در این رقابت باید به بیش از ۵۰ درصد آرا دست یابند، اما نتایج آخرین نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که رقابت به دور دوم کشیده می‌شود و در آن صورت، دو هفته بعد در ۲۸ مه، دو نفر اصلی که انتظار می‌رود اردوغان و قلیچداراوغلو باشند، به مصاف یکدیگر می‌روند و این بار هر نامزدی که بیشترین آرا را به دست آورد، کرسی ریاست جمهوری را در اختیار می‌گیرد.

در همین رابطه نظرسنجی‌های پولیتیکو نشان می‌دهند که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده می‌شود و قلیچداراوغلو با ۵۱ درصد رای می‌تواند اردوغان را با ۴۹ درصد شکست داده و به ریاست جمهوری برسد.

در خصوص انتخابات پارلمانی هم انتظار می‌رود یک پارلمان معلق و بلاتکلیف تشکیل شود. براساس نتایج نظرسنجی «کوندا» ائتلاف حاکم اردوغان با ۴۴.۰ درصد در انتخابات پارلمانی حمایت می‌شود و حمایت از ائتلاف اصلی اپوزیسیون ۳۹.۹ درصد می‌شود. از این نظر ائتلاف اردوغان پیشتاز است و انتظار می‌رود که حزب حامی کردها موسوم به دموکراتیک خلق‌ها که از قلیچداراوغلو حمایت می‌کند، نقش کلیدی را ایفا کند.  

تا ساعت ۱۸ امروز به وقت محلی، رادیوها و ارگان‌های خبری داخل ترکیه اجازه انتشار پیش‌بینی‌ها و اظهارنظرها در مورد نتایج انتخابات را نخواهند داشت و فقط اخبار و اطلاعیه‌هایی که از سوی کمیته مرکزی انتخابات در مورد انتخابات منتشر می‌شود، اجازه پخش دارند.

احتمالا رسانه‌ها از ساعت ۹ شب به وقت محلی پخش گزارش‌های خودشان را آغاز می‌کنند و انتظار می‌رود نتایج غیررسمی از حدود نیمه شب به تدریج منتشر شوند. تصویر واضح‌تری از انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در صبح فردا دوشنبه نمایان خواهد شد. با این حال انتشار نتایج رسمی از سوی شورای عالی انتخابات ترکیه ممکن است چندین روز به طول انجامد.

12:58- کاندیدای انصرافی انتخابات ترکیه، گروه "گولن" را متهم کرد

محرم اینجه پس از شرکت در انتخابات طی سخنانی  انگشت اتهام را به سوی "گروه فتح الله گولن" گرفت و گفت: از شما روزنامه نگاران هم دلگیر هستم. کدام فیلم؟ فیلمی در کار نیست. گروه تروریستی گولن عامل این وقایع است. ولی من هم بیکار نخواهم نشست. از منتشرکنندگان این اخبار شکایت خواهم کرد. "

چندی پیش محرم اینجه به دلیل تهدید به انتشار فیلمی غیر اخلاقی از خودش از نامزدی در این دور از رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری مجبور به کنارگیری شد.

12:24 - اردوغان در استانبول  رأی خود را به صندوق انداخت/ طرفدارانم به پای صندوق بیایند 

رجب طیب اردوغان به همراه همسر خود با حضور در یکی از شعب اخذ رای در استانبول، رای خود را به صندوق انداخت.

اردغان پس از انداختن رای خود به صندوق در مصاحبه ای گفت:  "برای دموکراسی ترکیه از صبح آماده بودیم. انتخابات آرامی داشته‌ایم. مهمترین مسئله رای گیری در مناطق زلزله زده بود. آنجا هم حضور پرشور است. اینجا هم مشکلی نیست. آرزوی ما این است که بعد از شمارش آرا، آینده روشنی پیش روی ما و دموکراسی ما باشد. همه رای دهندگان هم خیالشان راحت باشد. برای نشان دادن دموکراسی به میدان بیایید. از همه تشکر می‌کنم. از استانبول پیگیر نتایج هستم".

12:15 - کلیچداراوغلو : دلمان برای دموکراسی تنگ شده است!

کلیچداراوغلو پس از انداختن رای به صندوق طی سخنانی گفت: "از همه هموطنان ممنون هستم.از هموطنانی که به پای صندوق‌های رأی رفته اند صمیمانه تشکر می‌کنم. دلمان برای دموکراسی تنگ شده است. همه در حسرت اتحاد هستیم. می خواهیم همدیگر را در آغوش بگیریم. ان شاءالله پس از این، کشور ما هم بهار را خواهد دید. بهار ادامه خواهد داشت."

12:04 - رقیب اردوغان رأی خود را در صندوق انداخت

کمال کلیچدار اوغلو رقیب اصلی اردوغان رای خود را به صندوق انداخت.

11:35- چاووش‌ اوغلو رأی خود را به صندوق انداخت

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه با حضور در یکی از شعب أخذ رأی در آنتالیا، رأی خود را به صندوق انداخت.

11:07 ـ 601هزار نیرو امنیت انتخابات ترکیه را تأمین می‌کنند

وزیر کشور ترکیه اعلام کرد: 601 هزار نیروی امنیتی، وظیفه حفظ امنیت انتخابات را به‌عهده دارند.

10:25 ـ محدودیت‌های انتخاباتی ترکیه

از ساعت 6 صبح امروز الی 24 مراکز تفریحی از جمله قهوه‌خانه‌ها، سفره‌خانه‌ها، گیم‌نت‌ها و کافی‌نت‌ها بسته خواهد بود. در ممنوعیتی دیگر غیر از مأموران امنیتی و نیروی انتظامی حمل سلاح در سطح کشور ممنوع خواهد بود. انتشار اخبار و محتوای تبلیغاتی نیز تا پایان رأی‌گیری ممنوع است. طی ساعات 18 الی 21 نیز شورای‌عالی انتخابات، اخبار اولیه و ابلاغیه‌های مربوطه را منتشر خواهد کرد. پس از ساعت 21 انتشار اطلاعات در این زمینه‌ها آزاد خواهد بود، با تصمیم شورای‌عالی انتخاباتی امکان تغییر ساعات اعلامی وجود دارد.

10:17 ـ پیش‌بینی‌ها از انتخابات ترکیه: میزان مشارکت بالا خواهد بود

با باز شدن درهای مراکز اخذ رأی در ترکیه از ساعت 8 صبح به‌وقت محلی به‌روی واجدان شرایط، گزارش‌های خبری از اقبال شهروندان به شرکت در این انتخابات که به‌گفته بسیاری از تحلیلگران تاریخی و سرنوشت‌ساز خواهد بود، حکایت دارد. بسیاری از ناظران داخلی و خارجی معتقدند این انتخابات نسبت به انتخابات پیشین میزان مشارکت بالایی را ثبت خواهد کرد.

10:02 ـ آرای نامزد انصرافی شمرده می‌شود

با اعلام شورای‌عالی انتخاباتی ترکیه آرای مأخوذه به‌نفع کاندیدای انصرافی ریاست‌جمهوری محرم اینجه شمرده خواهد شد، پیشتر نزدیک به دو میلیون رأی در خارج از ترکیه به صندوق‌ها انداخته شده بود، محرم اینجه پس از پایان انتخابات در خارج از کشور انصراف خود را اعلام کرد، از طرفی در برگه‌های آرا عکس وی نیز چاپ شده است و آرای وی در داخل کشور نیز محاسبه می‌شود،
این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها حاکی از نزدیک بودن آرای اردوغان و قلیچدار اوغلو است و همین امر حساسیت این موضوع در تأثیرگذاری برای کسب بیش از 50 درصد آرا توسط یکی از نامزدها را نیز افزایش داده است.

9:37 ـ متروی استانبول تا ساعت 2 شب دایر خواهد بود

اداره مترو و حمل‌ونقل کلان‌شهر استانبول اعلام کرد که جهت رفاه حال شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی، متروی این شهر تا ساعت 2 نیمه‌شب باز خواهد بود.

شهرداری کلان‌شهر استانبول دست مخالفان حزب حاکم ترکیه (اردوغان) است و شهردار آن، اکرم امام اوغلو، عضو حزب جمهوری‌خواه خلق است.

9:33 ـ اردوغان رأی خود را در استانبول به صندوق می‌اندازد

بر اساس گزارش منابع خبری ترکیه، رجب طیب اردوغان ظهر امروز در استانبول رأی خود را به صندوق خواهد انداخت، سایر کاندیداها در آنکارا رأی خود را به صندوق می‌اندازند.

در حال تکمیل...

برچسب‌ها:

نظر شما