شناسهٔ خبر: 60164464 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

ارزیابی متفاوت نظرسنجی‌های ترکیه: اردوغان و قلیچداراوغلو هر دو مدعی پیروزی هستند

صاحب‌خبر -

شفقنا- آخرین نظرسنجی های انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، نتایج متفاوتی را نشان می دهند. بسیاری  از نظر سنجی ها از پیشتازی  کمال قلیچداراوغلو و حتی احتمال پیروزی او در دور اول و برخی نیز از احتمال پیروزی اردوغان خبر می دهند.  به عنوان نمونه نتایج نظرسنجی دو مرکز تحقیقاتی « Areda » و « Asal » مدعی شده است، به احتمال زیاد «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری کنونی ترکیه در دور اول انتخابات پیروز میدان خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از آرتی، Areda طی نظرسنجی که طی 11 تا 12 ماه جاری با مشارکت 25 هزار نفر در قالب نخستین نظرسنجی پس از کناره‌گیری «محرم اینجه» از گردونه رقابت‌ها انجام داده است، 51.3 درصد از شهروندان ترکیه اعلام کرده‌اند به اردوغان و 44.2 درصد هم گفته‌اند به «کمال قلیچدار اوغلو» رای خواهند داد.

نامزد سوم یعنی «سنان اوغان» هم نزدیک به 4 درصد آرا را کسب خواهد کرد.

بر اساس این نظرسنجی ائتلاف جمهور که حزب حاکم عدالت و توسعه هم عضو آن است، بیش از 51 درصد از آرای انتخابات را تصاحب خواهد کرد.

همچنین نظرسنجی مرکز پژوهش‌های Asal هم می گوید که اردوغان 50.6 درصد و قلیچدار اوغلو 46.3 درصد آرا را کسب خواهند کرد.

به گزارش شفقنا آینده، در این حال نظرسنجی های دیگری حاکی است رقیب اردوغان از او پیشی گرفته است و در حال حاضر گفته می شود آراء کمال قلیچداراوغلو  حدود ۴۹/۳ درصد است و  این در حالی است که آراء اردوغان حدود ۴۳/۷ ارزیابی شده است.

با توجه به شرایط نظرسنجی ها که هر کدام تا حدی به نفع کاندیدای محبوب خود را گرایش دارند و همچنین لحاظ خطای نظر سنجی ها، در مجموع می توان نتیجه گرفت که فعلا تعداد بیشتری از نظر سنجی ها احتمال  کشیده شدن انتخابات به دور دوم  را داده اند و در این حال افزوده اند که قلیچداراوغلو پیشتاز دور اول خواهد بود و البته تعدادی دیگر نیز از پیروزی اردوغان سخن به میان آورده اند.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه در چهاردهم ماه جاری برگزار خواهد شد و در صورت عدم کسب بیش از 50 درصد آرا از نامزدهای ریاست جمهوری، انتخابات به دور دوم کشیده شده که در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(۷ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

برای حضور در رقابت بیست و هشتمین دوره انتخابات پارلمانی ترکیه نیز که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری این کشور در حال برگزاری است، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه به رقابت می‌پردازند.

انتخابات حساس پیش رو، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ ترکیه و دومین دور انتخابات ریاست جمهوری این کشور پس از تغییر نظام سیاسی از پارلمانی به ریاستی و بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس این کشور محسوب می‌شود.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.

این خبر را در آرتی ببینید.

نظر شما