شناسهٔ خبر: 60169723 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جان گرفتن دوباره سد اکباتان

بارندگی‌های زمستان پارسال و بهار امسال باعث شد تا در سال آبی اخیر افزایش ۲۵ میلی متری بارش‌ها را در مقایسه با پارسال داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛ در سال آبی جدید ۲۳۷ میلی متر متوسط بارش ها را در استان داشتیم که اگر چه از پارسال بهتر است، اما در مقایسه با آمار بلندمدت ۳۰ درصد کاهش بارش‌ها را داریم.

مردم استان همدان در بازه زمانی فروردین ۱۴۰۰ تا آذر ۱۴۰۱ بحرانی‌ترین دوره خشکسالی استان در ۵۶ سال گذشته پشت سر گذاشتند.

امسال سومین سال خشکسالی‌ها در استان است و پیش از دوره خشکسالی‌ها هر ساله بیش از ۸۰ درصد منبع آب آشامیدنی مردم همدان از سد اکباتان برداشت می‌شد و با رسیدن به این بحران کم ابی هم اکنون میزان برداشت از این سد به حداقل و تنها مصرف جزئی برای حفظ باغ‌ها و مسیر‌های آبراهه پایین دست رسییده است.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان هم اکنون روزانه هزار و ۸۰۰ لیتر آب در شبکه توزیع شهر همدان قرار می‌گیرد که ۸۰۰ لیتر بر ثانیه آن از طرح انقال آب سد تالوار به همدان، ۲۰۰ لیتر در ثانیه از چاه‌های اجاره‌ای و ۲۰۰ لیتر از چاه‌های روستای خالق وردی شرکت آب منطقه‌ای و ۶۸۰ لیتر در ثانیه از چاه‌های منابع آب شرکت آب و فاضلاب تأمین می‌شود.

محمد ضروری بر مصرف بهینه آب تاکید کرد و گفت: هم اکنون ذخیره سد اکباتان به ۱۳ میلیون متر مکعب معادل ۳۸ درصد سد رسیده است.

فرهاد بختیاری فر، مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان همدان هم گفت: در دوره خشکسالی‌ها نزدیک به ۲۰ لیتر در ثانیه مصرف آب شهروندان همدانی کمتر از دوره‌های پیش از آن شده است، اما همچنان مصرف سرانه در همدان ۱۹۰ لیتر در ثانیه برای هر نفر که از میانگین جهانی ۴۰ لیتر بیشتر است.

<div id="video-display-embed-code_9626850"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3848693/9626850?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما