شناسهٔ خبر: 60148532 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

امام جمعه ماهدشت: اگر دین از سیاست جدا شود شاهد سیاست غیراخلاقی خواهیم بود

امام جمعه ماهدشت گفت: یکی از خطرهای جدائی دین از سیاست که عده‌‌ای آن را همیشه در دنیای اسلام ترویج می‌کردند این است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق جدا خواهد شد، از معنویت جدا خواهد شد. در نظام‌های سکولار و بی‌‌رابطه‌‌ی با دین، در اغلب نزدیک به همه‌‌ موارد، اخلاق از بین رفته است. وقتی دین از سیاست جدا شد، سیاست می‌شود غیر اخلاقی، مبنی بر همه‌‌ محاسبات مادی و نفع‌‌طلبانه، اگر سیاست از اخلاق و معنویت جدا شد، آن وقت سیاست‌‌ورزی می‌شود؛ یک وسیله‌‌ای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، حجت‌الاسلام علی رادمرد، امام جمعه ماهدشت، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه، ضمن تسلیت ایام شهادت امام صادق (ع)، گفت: امام صادق مدت ۳۴ سال امامت شیعیان را بر عهده داشت که با طواغیت و خلیفه های آخر اموی هم‌زمان بود. اما در میان این‌ها منصور دوانیقی آن طاغوت فرعون‌صفتی است که بر اساس پیش‌گویی امیرالمؤمنین(ع) خون‌ریزترین خلیفه بنی‌عباس معرفی شده است.

وی با اشاره به اینکه روزهای بسیار سختی را امام صادق علیه السلام داشتند، اظهار کرد: با وجود همین دشمنی‌ها اقدامات خود را برای زمینه سازی تشکیل حکومت اسلامی انجام می‌دادند، مبارزه با حکومت طاغوت یکی از اصول اساسی هر امام معصوم است، چون حکومت الله باید محقق شود، فلذا باید طاغوت را کنار زد، باید با طاغوت مبارزه کرد، این مسئله را نمی‌توان از زندگی ایشان جداکرد.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در طول حیات طیبه اماممان معصوم علیهم السلام مقطع حیات مبارک امام صادق علیه السلام بسیار حساس است، تصریح کرد: در این زمان از تاریخ عصر پوست‌اندازی اژدهای طاغوتی امویان و پوشیدن لباس تزویر و نیرنگ عباسیان بود. حضرت آقا در کتاب انسان ۲۵۰ ساله می‌فرمایند: «بعضی خیال می‌کنند که امام صادق به سیاست کاری نداشت، علیه دستگاه فعالیتی نمی‌کرد، در صدد ایجاد حکومت الهی و علوی نبود، این خطاست... امام صادق علیه‌الصلاة والسلام، ماهیت مبارزه‌اش یک ماهیت سیاسی بود، کار فرهنگی او هم کار سیاسی بود.»

تحریف زندگینامه اهل بیت برای منافع شخصی!

امام جمعه ماهدشت یادآور شد: برخی که در فضاهای سیاسی و جناحی هستند صرفا برای رسیدن به مطامع و منافع شخصی و گروهی خودشان متاسفانه واقعیت زندگی اهل بیت علیهم السلام را تحریف می‌کنند و برای نوجوان و جوان ما اسلامی را ترویج می کنند که تا جلوی فعالیت‌ها سالم سیاسی که به ضرر شأن است بگیرند چون چهره واقعی آنها واضح و شفاف می‌شود.

این مقام مسؤول اضافه کرد: یکی از خطرهای جدائی دین از سیاست که عده‌‌ای آن را همیشه در دنیای اسلام ترویج می‌کردند این است که وقتی سیاست از دین جدا شد، از اخلاق جدا خواهد شد، از معنویت جدا خواهد شد. در نظام‌های سکولار و بی‌‌رابطه‌‌ی با دین، در اغلب نزدیک به همه‌‌ موارد، اخلاق از بین رفته است. وقتی دین از سیاست جدا شد، سیاست می‌شود غیر اخلاقی، مبنی بر همه‌‌ محاسبات مادی و نفع‌‌طلبانه، اگر سیاست از اخلاق و معنویت جدا شد، آن وقت سیاست‌‌ورزی می‌شود؛ یک وسیله‌‌ای برای کسب قدرت، به هر قیمت؛ برای کسب ثروت، برای پیش بردن کار خود در دنیا!

رادمر ادامه داد: یکی از چیزهایی که برای ما خیلی مهم است، مسئله‌ «ارتباط با سیاست» است. اولاً سال‌های متمادی سعی کردند که مقوله‌ دین را از مقوله‌ سیاست جدا کنند. با اینکه انقلاب اسلامی پیروز شده و سیاست دینی در کشور، محور همه‌ فعالیت‌هاست و مسئله الهام‌گیری و سرچشمه پیدا کردن سیاست از دین - نه دین از سیاست، بلکه سیاست از دین - جزو عرف‌های رایج ملتهای مسلمان شده، هنوز دارند تلاش می‌کنند، بلکه بتوانند این عُرف را بشکنند.

این مقام مسؤول تصریح کرد: اگر با لایه‌های عمیق‌ترِ تبلیغات سیاسی جهانی انسان آشنا باشد، می‌بیند همین حالا دارند تلاش می‌کنند که دین را از سیاست جدا کنند. آنها دنبال این هستند که سیاستمدارها بدون ارتباط با دین و بدون اعتنای به دین، کار خودشان را بکنند و فعالین دینی هم به فقط احکام فردی و شخصی و طهارت، نجاست بپردازند. اولین حادثه‌ای که در اسلام، در دورانی که پیغمبر از فشار مخالفان در مکه خلاص شد، اتفاق افتاد، چه بود؟ تشکیل حکومت. پیغمبر به مدینه آمد و حکومت تشکیل داد. پیغمبر نیامد مدینه که بگوید من عقاید شما را اصلاح می‌کنم، احکام دینی را برایتان بیان می‌کنم، شما هم یک نفر را به عنوان حاکم برای خودتان انتخاب کنید؛ چنین چیزی نبود، بلکه پیغمبر آمد و اداره ی سیاست را به دست گرفت. ایشان از اول که وارد شد، خط مشی نظامی، سیاسی، اقتصادی و تعامل اجتماعی را طراحی کرد.

وی با طرح این سوال که «چطور این دین به خط مشی‌های سیاسی و نظامی و اقتصادی و اجتماعی کاری نداشته باشد و در عین حالیکه، دین همان دینِ همان پیغمبر باشد؟!»، بیان کرد: البته ممکن است عده ای در لباس دین هم باشند که متاسفانه هستند تا این اندیشه را فعال نگه دارند، نه تنها در حوزه اندیشه بلکه در حوزه عمل و رفتار مدیریتی خودشان هم نشان بدهند. وقتی گفتند ما زبان دنیا را می‌فهمیم و بلد کار ما هستیم و کار با دنیای جهان زبان خودش را می‌خواهد که آن را ما می فهمیم، البته زبان خودش را می‌خواهد اما نه به قیمت از دست دادن مبانی فکری و اندیشه ای خودت، نه اینکه تمام قواعد دینی را کنار بزنی و حتی قواعد دینی را در همان مسیر نادرست خودت توجیه کنی تا بگوئی قرائت من از دین درست و صحیح است.

رامرد افزود: نتیجه این هم تلاش در این زمینه می‌شود غروب ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ که ترامپ جنایتکار در کنار یاران تندروی خود که در همان مدت یک سال و نیم از ریاست جمهوری‌اش چندین موافقت‌نامه و معاهده بین‌المللی دیگر را نیز زیرپا گذاشته بودند، فرمان خروج از برجام را نیز امضا کرد. تفکری که در تهران حاکم بود، در برابر این اقدام خصمانه با شرکای اروپایی برجام به همراه روسیه و چین کار را جلو برد بدون اینکه اقدام علیه این قانون شکنی انجام دهد و تا ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ سعی کرد تا راهی برای حفظ منافع اقتصادی برجام بدون عدول از تعهدات فنی‌اش بیابد. حتی تیر ۹۸ اروپایی‌ها در نشست کمیسیون مشترک، تعهدات یازده گانه‌ای دادند که در صورت اجرا می‌توانست خواسته‌های ایران را پوشش دهد اما یک سال از مدتی که تهران از آن به‌عنوان «صبر استراتژیک» یاد کرد، گذشت و نه تنها اروپایی‌های برجام اقدام عملی برای انتفاع اقتصادی ایران نداشتند بلکه تا حد زیادی همکاری‌های خود با آمریکا برای تحریم ایران را به‌صورت غیررسمی گسترش دادند.

بالاخره دین ما یعنی اسلام عزیز برای اینگونه اقدامات که بناست عزت و منافع مسلمین حفظ شود قواعدی را وضع کرده و سیره و روش پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در مواجهه با همچین موضوعاتی روشن و واضح است، از قراردادها و صلح ها و موضوعات اینچنینی، از طرفی هم وعده‌های خدا و معارف قرآنی ما هم مقابل ماست با هیچکدام از این‌ها جور در نمی آید، کسی که به گمان خودش زبان دنیا را بلد است، باید زبان دین را هم بلد باشد که قافیه را نبازد. حالا دوباره زبان باز کرده اند و می‌گویند به تعبیر ما داشت حل می‌شد نگذاشتند، داشت نتیجه میداد که کار دولت بعدی را هموار می‌کردیم، نگذاشتند. این حرف‌ها برای فرار از پاسخگویی است، ما از قوه قضائیه مطالبه داریم چرا برخورد نمی‌کنید؟ تا در این زمینه روشنگری دقیق تری صورت پذیرد، عدم برخورد افراد را جری میکند، ان شاءالله این مهم مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه ماهدشت در بخش پایانی سخنان خود به بیان نکات شهری پرداخت و اظهار کرد: بر اساس گزارشات مردمی کرایه‌های تاکسی‌ها و وسایل نقلیه عمومی تعیین قیمت نشده و یا شده اعلام نشده و یا اعلام شده، نظارت نمی‌شود هر کدام از اینها باشد در کار اشکال اساسی است و بر اساس موضوعات مشابه این گزارشات در این بخش، بنظرم باید در حوزه مدیریت این بخش تغییراتی ایجاد شود .

وی تصریح کرد: باید این اشکال در همان گزارش اول بررسی و اصلاح می شد، نه اینکه نارضایتی مردم زیاد شود و بگویند در شهرهای اطراف قیمت‌ها مصوب و اعلام شد و نصب شده و نظارت هم می‌شود و اینجا خبری نیست، اشکال در هر جا هست باید سریع مرتفع شود و هم تاکسی‌ها و هم مردم را از این بلاتکلیفی در بیاورند.

پایان پیام/

نظر شما