شناسهٔ خبر: 60145835 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در شبکه اجتماعی «ویراستی»:

وزیر ارتباطات به سوالات مردم درباره طرح ملی فیبر نوری پاسخ داد

وزیر ارتباطات که به تازگی به شبکه اجتماعی «ویراستی» پیوسته، به سوالات کاربران این شبکه اجتماعی درباره طرح ملی «توسعه فیبر نوری» پاسخ داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات چند روز پیش (۱۷ اردیبهشت) در صفحه شخصی‌اش در شبکه اجتماعی ایرانی «ویراستی» نوشت: امروز در دولت آیین‌نامه بند «س» تبصره ۷ قانون بودجه تصویب شد؛ با این مصوبه حساب توسعه شبکه فیبر نوری با سرمایه اولیه هزار میلیارد تومان ایجاد می‌شود که نقطه عطفی در تأمین مالی طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب و کارهاست.

وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح و سایر اقدامات، مسیر ایجاد ۱۰ میلیون پوشش تا آخر سال هموار شود.

وزیر ارتباطات به سوالات مردم درباره طرح ملی فیبر نوری پاسخ داد

بعد از اعلام این خبر، کاربران «ویراستی» سوالاتشان درباره طرح فیبر نوری را از وزیر ارتباطات مطرح کردند و زارع‌پور هم به سوالات آنان پاسخ داد.

مثلا این کاربر که از وزیر پرسید: «واگذاری فیبر نوری در تهران چه زمانی سرعت می‌گیرد؟» وزیر در پاسخ به او گفت: بر اساس طرح اولیه این پروژه، یارانه اتصال به تهران و کلانشهر‌ها تعلق نمی‌گرفت. یکشنبه این هفته در کمیسیون تنظیم مقررات این یارانه را برای کلانشهر‌ها هم تصویب کردیم. ان‌شاالله با این اقدام و گام‌های تکمیلی دیگر که اطلاع‌رسانی خواهد شد، در ماه‌های آتی در تهران هم شتاب خواهد گرفت.

وزیر ارتباطات به سوالات مردم درباره طرح ملی فیبر نوری پاسخ داد

وزیر ارتباطات به سوالات مردم درباره طرح ملی فیبر نوری پاسخ داد

این کاربر هم دغدغه خود را اینگونه مطرح کرد: «وزیر گفتن پروژه فیبر نوری ۳۰ – ۴۰ سال دغدغه‌ها رو برطرف می‌کنه ... این روز‌ها تمام دنیا دارن منظومه‌های ماهواره‌ای رو با قدرت پیش می‌برن و ما برامون قراره کوچه و خیابون رو کانال فیبری نوری کنن». زارع‌پور در پاسخ به او نوشت: اینرتنت ماهواره‌ای نمی‌تواند سرعت و کیفیت ارتباط مبتنی بر فیبر نوری را فراهم کند. برای همین همه کشور‌های پیشرفته با شتاب در حال اتصال ساختمان‌هایشان با فیبر نروی هستند. وقت کردید، نگاهی به این پروژه در اروپا بیاندازید؛ همه بسیج شده‌اند که تا ۲۰۲۵ به پوشش حداکثری برسند: www.ftthcouncil.eu

وزیر ارتباطات به سوالات مردم درباره طرح ملی فیبر نوری پاسخ داد

 

 یکی دیگر از کاربران شبکه اجتماعی «ویراستی» هم خطاب به وزیر ارتباطات نوشت: «آیا مثل باقی امکانات برای بچه پولدارهاست؟ آیا جا‌هایی که زیرساخت ندارن باید آرزو به دل، عطایش را به لقایش بسپارند؟! حتی شهرستان‌های اطراف تهران؟!» زارع‌پور در پاسخ به این کار گفت: برای تشویق اپراتور‌ها به فعالیت در شهرستان‌ها، یارانه‌ای که دولت برای شهرستان‌ها در نظر گرفته، بیش از مراکز استان است. همه شهر‌های ایران برای ما یک اولویت دارند و ان‌شاالله به مرور در همه جای کشور این طرح شروع خواهد شد.

وزیر ارتباطات به سوالات مردم درباره طرح ملی فیبر نوری پاسخ داد

هموطن دیگری نیز خطاب به وزیر ارتباطات نوشت: «یک بار بگویید و خیال همه را راحت کنید فیبر نوری همان دکل 5G است یا فرق دارد؟ ضرری ندارد یا دارد؟» پاسخ وزیر ارتباطات این بود: تا به حال چند بار گفته شده که این فناوری هیچ ضرری ندارد و هیچ نوع دکلی هم در کار نیست. ساختمان‌ها را به جای سیم تلفن مسی با کابل فیبر نوری به شبکه متصل می‌کنیم که سرعت و کیفیت اینترنت را ده‌ها برابر بهبود می‌بخشد. ضمناً نسل پنجم یا همان 5G هم ضرری ندارد.

وزیر ارتباطات به سوالات مردم درباره طرح ملی فیبر نوری پاسخ داد

 

لازم به ذکر است که بر اساس بند «س» این تبصره، دولت می‌تواند در سال ۱۴۰۲ برای توسعه شبکه تار (فیبر) نوری منازل و کسب و کار‌ها حسابی تحت عنوان «حساب توسعه شبکه تار (فیبر) نوری» با منبع اولیه ۱۰ هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات مصوب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سایر منابع قانونی مربوط ایجاد کند.

منابع این حساب صرف توسعه شبکه تار (فیبر) نوری کشور و پوشش و اتصال پرسرعت مبتنی بر تار (فیبر) نوری اماکن اداری، تجاری و مسکونی کشور به شبکه ملی اطلاعات می‌شود. بر اساس این تبصره، مانده منابع این حساب قابل انتقال به سال بعد خواهد بود.

همچنین قرار است با همکاری وزارت اقتصاد و وزارت ارتباطات، آیین‌نامه اجرایی بند «س» حداکثر یک ماه پس از تصویب آن تهیه شود و سپس به تصویب هیئت دولت برسد.

نظر شما