شناسهٔ خبر: 60128430 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ناکامی حزب حاکم انگلیس در انتخابات شورا‌ها

 نخستین نشست پرسش و پاسخ نمایندگان مجلس و دولت پس از اعلام نتیجه انتخابات شورا‌های شهر و شهرداران برخی شهر‌ها درانگلیس رویارویی دو حزب عمده این کشور را آشکار‌تر کرد. 

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛  نخستین نشست پرسش و پاسخ نمایندگان مجلس و دولت پس از اعلام نتیجه انتخابات شورا‌های شهر و شهرداران برخی شهر‌ها درانگلیس رویارویی دو حزب عمده این کشور را آشکار‌تر کرد. 
حزب حاکم انگلیس یعنی محافظه کار در این انتخابات، ۱۰۶۱ کرسی و اکثریت را در ۴۸ شورای شهری، از دست داد. حزب کارگر که مهم‌ترین رقیب حزب حاکم است ۵۳۶ کرسی بیش‌تر به دست اورد، اما نتوانست از ریزش ارای حزب محافظه کار بهره حد اکثری ببردالبته همین نتیجه را برای طعنه زدن به حزب حاکم کافی دانست.

<div id="video-display-embed-code_9615618"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3846015/9615618?width=600&height=350"></script></div>


کایر استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس در نشست دولت و مجلس گفت:" نخست وزیر قبلا پیش بینی کرده بود حزبش در انتخابات محلی، یکهزار کرسی را در انتخابات محلی از دست خواهد داد که همین طور هم شد. پس از ۱۳ سال در دست داشتن قدرت، این تنها وعده این حزب بود که به آن عمل کرد. "
واکنش ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب حاکم، محافظه کاراینچنین بود: " زمانی که ما جوانتر بودیم، مثلا در زمان نوجوانی، کار‌های ابلهانه می‌کردیم، اما شگفت اور است که او در دهه ۴۰ زندگی، از لغو نظام سلطنتی سخن می‌گوید. "
استارمر رهبر حزب کارگر انگلیس، اما با فاجعه بار خواندن نتیجه انتخابات محلی برای حزب حاکم اظهارات نخست وزیر و رهبر این حزب را تلاش برای انحراف افکار عمومی دانست و گفت:" من می‌فهمم چرا نخست وزیر تلاش می‌کند نتیجه فاجعه بار انتخابات را درباره حزبش، پنهان کند. اما تلاش برای انحراف افکار عمومی، دیگر فایده ندارد. مردم در سراسر کشور از دولت می‌خواهند برای بحران هزینه‌های زندگی، چاره‌ای بیندیشد، اما نخست وزیر، گویی صدای مردم را نمی‌شوند و وانمود می‌کند هیچ اتفاقی نیفتاده است. " 
تحلیل گران در انگلیس، احزاب کوچک همچون حزب لیبرال دموکرات و حزب سبز انگلیس را که در این انتخابات درمجموع بیش از ششصد کرسی جدید بدست اوردند، پیروز اصلی این انتخابات معرفی کردند شماری از مردم نیز چنین نظری دارند. 
یک شهروند انگلیسی در این باره می‌گوید:" در انتخابات محلی مردم نظرشان را ابراز کردند و اشکار شد که مردم از هر دو حزب بزرگ که ده‌ها سال است قدرت میانشان دست به دست می‌شود رویگردان و نسبت به ان‌ها بی اعتماد شده اند. به نظرم به همین علت به احزاب کوچکتر روی آورده اند.
موفقیت احزاب کوچکترهمچون لیبرال دموکرات موجب شد حزب کارگر برای بدست گرفتن قدرت در انتخابات سراسری اینده به فکر ائتلاف با این احزاب باشد. 
ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس و رهبر حزب حاکم محافظه کار هم که ناکام این انتخابات توصیف شده بحران گرانی هزینه‌های زندگی را از علل اصلی رویگردانی رای دهندگان از حزبش دانست.

 

 


شات لیست 
۱ – کایر استارمر – رهبر حزب کارگر انگلیس 
۲ – ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس 
۳ - کایر استارمر – رهبر حزب کارگر انگلیس 
۴ – شهروند انگلیسی 
----

نظر شما