شناسهٔ خبر: 60127459 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در نشست متولیان حج و پلیس فرودگاه مطرح شد:

گله از برخی برخوردهای پلیس فرودگاه با حاجی‌ها

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به فرماندهان پلیس فرودگاه توصیه کرد در بازرسی‌ها و اقدامات پلیسی تدبیر شود تا توهین و تحقیری متوجه زائران نشود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه خبری نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، در آستانه آغاز اعزام زائران ایرانی به حج تمتع از سوم خردادماه، نشست فرماندهان پلیس فرودگاه‌های کشور با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، و همچنین رییس سازمان حج و زیارت در سالن اجتماعات پلیس فرودگاه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ با اشاره به لزوم حفظ حرمت و شأن زائران خانه خدا، ‌تاکید کرد:‌ در بازرسی‌ها و اقدامات پلیسی، تدبیری صورت گیرد که توهین و یا تحقیری متوجه زائران خانه خدا نشود.

نواب افزود: احیانا اگر صلاحیت فردی در بازرسی‌ها احراز نشد و پلیس به او مظنون شد، اقدامات پلیسی همراه با رعایت حفظ شئون زائر خانه خدا انجام شود و به گونه‌ای رفتار شود که به آبروی افراد لطمه وارد نشود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت سپس به شعار حج ۱۴۰۲ «تحول قرآنی، همگرایی اسلامی و حمایت از قدس شریف» اشاره کرد و با تبیین همگرایی اسلامی، بیان کرد: همبستگی در جهان اسلام باید بیش از گذشته تقویت شود و هرچقدر که این همبستگی مستحکم‌تر شود حلقه بر رژیم اشغالگر قدس تنگ‌تر خواهد شد.

در ۱۰ سال گذشته هیچ زائری در فرودگاه‌های میزبان بازداشت نشده است

سیدعباس حسینی ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ نیز در این نشست تنوع فرهنگی زائران را یادآور شد و گفت: با توجه به این‌که در مراسم حج، افراد از اقوام و فرهنگ‌های مختلف در کنار هم حضور دارند، در بازرسی‌ها به این تفاوت‌ها، توجه و متناسب با آن اقدامات لازم تدبیر شود.

حسینی در عین حال با تقدیر از اقدامات پلیس فرودگاه در نحوه تعامل با زائران گفت: با اقدامات مناسب پلیس، در ۱۰ سال گذشته، هیچ بازداشتی در فرودگاه‌های کشور میزبان نداشتیم.

او همچنین به نظرسنجی سال گذشته اشاره کرد و گفت: در حج گذشته میزان رضایتمندی از عملکرد پلیس بیش از ۸۵ درصد بود.

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به برخی نارضایتی‌ها نیز اظهار کرد: برخی از این نارضایتی از سوی بانوان زائر بوده است که باید تلاش شود در بازرسی‌هایی که صورت می‌گیرد، همه نکات بیشتر رعایت شود.

حسینی گفت: در سال‌های گذشته بعضی از سختگیری‌ها موجب شد تا زائران داروهای مورد نیاز خود را رها کنند و با خود به عربستان نبرند، این درحالی است که زائران مجوز همراه داشتن دارو با نسخه پزشک را دارند.

 

معطلی زائران را کم می‌کنیم

سردار محسن عقیلی ـ فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور ـ در این نشست مشترک، با اشاره به این‌که ماموریت حج، بهترین ماموریت برای این مجموعه به حساب می‌آید، گفت: تلاش خواهیم کرد تا میزان نارضایتی به حداقل برسد.

او افزود: با برگزاری کلاس‌های آموزشی به‌ویژه در زمان حضور زائران در فرودگاه، قصد داریم معطلی زائران را به کمترین زمان ممکن برسانیم.

عقیلی گفت: این آموزش‌ها کمک خواهد کرد تا زائران حج در کشور میزبان دچار گرفتاری نشوند. تمام مقدمات و تدابیر لازم را برای این‌که بتوانیم عملیات خوب و هوشمندانه‌ای داشته باشیم، فراهم کرده‌ایم.

بنابر اعلام سازمان حج و زیارت قرار است در حج پیش رو بیش از ۸۷ هزار زائر به همراه عوامل اجرایی در قالب ۵۷۰ کاروان از ۲۱ فرودگاه کشور به عربستان اعزام شوند.

نظر شما