شناسهٔ خبر: 60081491 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انجیرستان های استهبان ،جهانی می‌شود

باغ‌های انجیر استهبان ، به‌عنوان چهارمین میراث کشاورزی با اهمیت جهانی (GIAHS) در ایران، ثبت جهانی می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، عضو هیات‌علمی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی در دیدار با رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: باغ‌های انجیر دیم استهبان رسما به‌عنوان چهارمین میراث کشاورزی با اهمیت جهانی (GIAHS) در ایران، به ثبت خواهد رسید.

جانعلی بهزادنسب گفت :  آخرین مرحله بازدید نماینده سازمان خواروبار کشاورزی (فائو) از «نظام باغات انجیر دیم استهبان» در دهه اول خردادماه انجام می‌شود.

تولید کشاورزی در کاشان با استفاده از آبیاری قنات ، تولید انگور در دره جوزان ملایر و تولید زعفران با آب قنات در روستای سنو شهرستان گناباد استان خراسان رضوی سه نظام‌های ثبت‌شده هستند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه امیدوار است با ثبت نظام باغ های انجیر دیم استهبان به عنوان میراث کشاورزی با اهمیت جهانی مزایای آن به جوامع محلی بازگردد، اظهارداشت: فائو با هدف صیانت از نظام‌های میراثی واجد ارزش‌های تاریخی در کشور‌ها ، آن ها را به‌عنوان میراث کشاورزی با اهمیت جهانی به ثبت می‌رساند.

عضو هیات‌علمی موسسه پژوهش‌های برنامه‌ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی وزارت جهاد کشاورزی تأکید کرد: کمک‌های فائو می‌تواند در قالب اعزام کارشناسان خارجی به کشور برای ارایه آموزش‌های لازم در موضوعات موردنظر یا دعوت از کارشناسان و کشاورزان به کشور‌های مختلف برای فراگیری یا کمک به توسعه گردشگری انجام گیرد .

به بیان او، GIAHS به نوبه خود یک برند و فرصت بین‌المللی است که می‌توان از ظرفیت کشور‌هایی که علاقه‌مند به مصرف محصولات باکیفیت و دارای نظارت بین‌المللی و استاندارد‌های لازم هستند، بهره برد.

نظر شما