شناسهٔ خبر: 60071989 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بلومبرگ: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکاست

تهران - ایرنا - خبرگزاری آمریکایی «بلومبرگ» نوشت: تصمیم اتحادیه عرب در نادیده گرفتن ملاحظات واشنگتن و بازگرداندن سوریه به این اتحادیه، نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از بلومبرگ، متحدان آمریکا تمایل زیادی دارند تا مسیر سیاسی خود را شکل دهند و روابط راهبردی قوی با مخالفان واشنگتن ایجاد کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن می‌داند که شرکایش به دنبال تماس مستقیم با رئیس‌جمهوری سوریه برای اعمال فشار بیشتر جهت حل بحران این کشور هستند.

بلومبرگ اضافه کرد: آنچه اتفاق افتاد ( بازگشت سوریه به اتحادیه عرب) ممکن است یک پیروزی برای ایران و روسیه باشد که از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه حمایت نظامی کرده‌اند اما این کشور برای ترمیم روابط دیپلماتیک به کمک منطقه‌ای نیاز دارد که در نهایت به بازسازی خود کمک کند که در اثر جنگ از هم پاشیده شده و میلیون‌ها نفر آواره در پی داشته است.

وزرای خارجه کشورهای عربی روز گذشته (یکشنبه) در نشست فوق العاده خود با بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب موافقت کردند.

«جمال رشدی» سخنگوی رسمی دبیرکل اتحادیه عرب گفت که اتحادیه عرب تصمیم گرفت سوریه را به کرسی خود در اتحادیه عرب بازگرداند.

شورای اتحادیه کشورهای عربی در بیانیه پایانی خود که یکشنبه منتشر شد، از سرگیری مشارکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات این اتحادیه پس از گذشت ۱۲ سال از تعلیق عضویت دمشق را تایید کرد.

در این بیانیه آمده: تصمیم گرفته شد که شرکت هیات‌های دولت جمهوری عربی سوریه در جلسات شورای اتحادیه عرب و همه سازمان‌ها و موسسات وابسته به آن از سر گرفته شود و این تصمیم از ۷ می اجرایی است.

پس از بازگشت به اتحادیه عرب، وزارت امور خارجه سوریه در بیانیه‌ای بر اهمیت گفت‌وگو و اقدام مشترک برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشورهای عربی تاکید کرد و افزود: مرحله بعدی نیازمند رویکرد عربی فعال در ۲ سطح دوجانبه و جمعی بر اساس گفت و گو و احترام متقابل و منافع مشترک است.

وزارت امور خارجه سوریه افزود: دمشق یکی از اعضای موسس اتحادیه کشورهای عربی بار دیگر موضع مستمر خود را در مورد نیاز به تقویت اقدامات و همکاری مشترک کشورهای عربی تکرار می‌کند.

نظر شما