شناسهٔ خبر: 60076239 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سوریه و کسب پیروزی دیگر/ شکست جدید آمریکا

تهران – ایرنا – اتحادیه عرب روز گذشته (یک شنبه) پس از ۱۲ سال با رای قاطع تمام اعضای آن اشتباه خود درباره سوریه را جبران و با حضور دوباره این کشور در این اتحادیه موافقت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شورای وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب روز گذشته (یک شنبه) در پایان نشست خود در قاهره با صدور بیانیه‌ای رسما ازسرگیری مشارکت دولت سوریه در نشست‌های این اتحادیه را اعلام کرد.

اتحادیه عرب در نوامبر ۲۰۱۱ و با آغاز بحران این کشور در اقدامی اشتباه عضویت دمشق را در این اتحادیه به حالت تعلیق درآورده و از همان زمان تحریم های سیاسی و اقتصادی علیه این کشور عضو جبهه مقاومت اسلامی ضدصهیونیستی وضع کرده بود.

شورای اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه تصمیم شماره «۸۹۱۴» را تایید و اعلام کرد که از این پس حضور هیات‌های دولت سوریه در جلسات اتحادیه عرب و تمامی سازمان‌ها و نهادهای وابسته به آن ازسرگرفته شود.

در نشست دیروز شورای وزرای اتحادیه عرب از "احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب درخواست شده که اجرای آنچه در این تصمیم آمده را پیگیری کرده و درباره تحولات آن به شورای وزیران خارجه این اتحادیه اطلاع رسانی کند.

شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در نشست دیروز خود همچنین بر تعهد این شورا به حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات سوریه بر اساس منشور اتحادیه عرب و اصول آن تاکید کرد و بر اهمیت تداوم و تشدید تلاش‌های کشورهای عربی برای کمک به سوریه در راستای خروج آن از بحران و کاهش درد و رنج ملت این کشور تاکید کرد.

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب در ادامه برای پیگیری اجرای خروجی‌های نشست امان (پایتخت اردن) درباره سوریه و ادامه گفت‌ وگو با دولت سوریه برای دستیابی به یک راه حل همه‌جانبه، کمیته‌ای متشکل از مصر، دبیرکل اتحادیه عرب، اردن، عربستان سعودی، عراق و لبنان را تشکیل دادند.

"جمال رشدی"‌ سخنگوی اتحادیه عرب نیز پس از نشست این شورا اعلام کرد که اتحادیه عرب طرح بازگشت سوریه به این اتحادیه را تایید کرد.

وزرای خارجه اردن، عربستان، عراق، مصر و سوریه هفته گذشته نشستی مشورتی برگزار کردند تا راه‌های بازگشت آوارگان سوری از کشورهای همسایه و توسعه سیطره دولت سوریه بر تمام سرزمین‌های خود و حل و فصل مساله قاچاق مواد مخدر را بررسی کنند.

این نشست پس از نشست دیگری که وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس در اواسط آوریل گذشته برای بحث در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در عربستان برگزار کردند و در آن وزرای خارجه مصر، عراق و اردن نیز شرکت داشتند، برگزار شد.

"احمد ابوالغیط" دبیرکل اتحادیه عرب نیز با تایید اقدام وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره در موافقت با بازگشت دوباره سوریه به این اتحادیه گفت که «(از این پس) دولت سوریه در تمام جلسات اتحادیه عرب و سازمان‌های منطقه‌ای آن حضور خواهد داشت و بشار اسد می‌تواند در اجلاس آتی سران عرب شرکت کند».

دبیرکل اتحادیه عرب تأکید کرد که برقراری مجدد روابط دیپلماتیک با سوریه تصمیم همه کشورهای عضو اتحادیه عرب است.

استقبال دمشق از اقدام اتحادیه عرب

وزارت امور خارجه سوریه پس از اعلام شورای وزرای خارجه اتحادیه عرب مبنی بر موافقت تمامی اعضای این اتحادیه با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، از این تصمیم استقبال و اعلام کرد که مرحله آینده نیازمند شیوه‌های کارآمد و سازنده بر اساس احترام متقابل و گفت وگوهای چندجانبه و دوجانبه و منافع امت عربی است.

وزارت خارجه سوریه در بیانیه ای اعلام کرد که دمشق رویکرد مثبت جاری در جهان عرب که در راستای منافع همه کشورهای عربی و تحقق ثبات و امنیت و شکوفایی برای همه ملت های آن است را پیگیری و با اهتمام و نگاه مثبت از آن استقبال کرد.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: دمشق در همین چارچوب بر اهمیت گفت وگو و اقدام مشترک برای مقابله با چالش هایی که همه کشورهای عربی با آن روبرو هستند، تاکید می کند و سوریه به عنوان یکی از موسسان اتحادیه عرب بار دیگر بر موضع دائمی خود درباره ضرورت تقویت همکاری مشترک کشورهای عربی و در پیش گرفتن شیوه و راهکارهای کارآمد و سازنده در همکاری های دوجانبه و چندجانبه براساس گفت وگو و احترام متقابل و منافع مشترک تاکید می کند.

استقبال، ایران روسیه، لبنان و حماس از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

"ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با استقبال از موفقیت سوریه در دستیابی به جایگاه و کرسی خود نزد اتحادیه عرب، این موفقیت را به دولت و ملت این کشور تبریک گفت.

کنعانی تصریح کرده که، رفع اختلافات میان کشورهای اسلامی و همگرایی و هم‌افزایی میان آنان، دارای نتایج مثبت در ثبات و آرامش فراگیر و زمینه ساز کاهش مداخلات سودجویانه خارجی در مسائل منطقه است.

" «ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز از تصمیم اتحادیه عرب در بازگشت دوباره سوریه به این اتحادیه استقبال و اعلام کرد: ازسرگیری مشارکت سوریه در فعالیت‌های اتحادیه عرب که یکی از کشورهای موسس آن است، به بهبود فضای منطقه خاورمیانه و غلبه سریع بر پیامدهای بحران سوریه کمک خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که انتظار دارد حمایت کشورهای عربی از سوریه در حل مشکلات بازسازی آن افزایش یابد.

"نبیه بری" رئیس پارلمان لبنان نیز در این باره تاکید کرد: بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و بازگشت عرب ها به سوریه، روزنه امیدی برای آغاز همکاری جدید مشترک عربی است.

بری در بیانیه ای اعلام کرد که تصمیم اتحادیه عرب برای بازگرداندن دوباره سوریه به آن اتحادیه، گامی صحیح در راستای اتحاد و یکپارچگی کشورهای عربی است.

وی با تصریح بر این که هرچند اقدام اتحادیه عرب برای چندین سال به تاخیر افتاد، اما به هر حال گامی درست در راستای بهبودی اوضاع کشورهای های عربی است که تنها با اتحاد محقق می شود.

"حازم قاسم" سخنگوی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز بامداد امروز (دوشنبه) طی بیانیه ای از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب استقبال و با ابراز امیدواری نسبت به حل سریع بحران سوریه و پیامدهای آن، خواستار تقویت روابط متقابل بین تمامی ارکان امت اسلامی برای تحکیم موقعیت خود در برابر جاه طلبی‌های استعماری خارجی شد که مهمترین آن پروژه توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی است.

عصبانیت آمریکا از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

اقدام دیروز شورای وزرای اتحادیه عرب در تصمیم قاطع برای بازگشت سوریه به این اتحادیه و جبران اشتباه گذشته هرچند با استقبال دوستان سوریه مواجه شد، اما در عین حال با واکنش منفی آمریکا به عنوان دشمن اصلی مردم سوریه مواجه گردید.

وزارت امور خارجه آمریکا طی ادعایی اعلام کرده که «واشنگتن درک می‌کند که شرکا(ی عرب) به دنبال ارتباط مستقیم با رئیس جمهور سوریه برای اعمال فشار بیشتر برای حل بحران سوریه هستند!»

واشنگتن در ادامه مواضع خصمانه خود علیه دمشق اضافه کرده که «آمریکا تمایل اسد برای حل بحران سوریه را زیر سوال می برد، اما با شرکای عرب بر سر اهداف نهایی موافق است؛ معقدیم که برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خیلی زود است!».

تا این ساعت هنوز از سوی رژیم صهیونیستی واکنشی به اقدام اتحادیه عرب در خصوص بازگشت سوریه به آن اعلام نشده ولی کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که نظر تل اویو همچون نظر واشنگتن می باشد.

شکست سیاست های منطقه ای آمریکا

اقدام دیروز اتحادیه عرب در خصوص بازگشت دوباره سوریه به این اتحادیه نشان داد که سیاست های چند دهه آمریکا در منطقه شکست خورده و حتی متحدان عرب واشنگتن هم دیگر اعتمادی به سیاست های یانکی ها در منطقه ندارند که نمونه بارز آن برقراری رابطه میان تهران – ریاض و دمشق – ریاض در چند ماه اخیر به رغم مخالفت واشنگتن می باشد.

"عبدالباری عطوان" سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای "رأی الیوم" طی مقاله‌ای با اشاره به بازگشت سوریه به اتحادیه عرب می نویسد که این بازگشت یک شکست بزرگ برای آمریکا و نشانگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خاورمیانه است.

عطوان معتقد است، ایستادگی سوریه که ۱۲ سال است ادامه دارد، روز یکشنبه با تصمیم وزرای خارجه عرب مبنی بر بازگشت بدون قید و شرط سوریه به اتحادیه عرب، به پیروزی تاریخی دیگری ختم شد که درها را برای شرکت بشار اسد رئیس جمهور سوریه در نشست ۱۹ ماه مه (۲۹ اردیبهشت) سران اتحادیه عرب در ریاض باز خواهد کرد.

وی با بیان اینکه بازگشت به اتحادیه عرب، پیروزی برای مردم و رهبری سوریه است، افزود: این یک شکست بزرگ برای آمریکا است که به شدت با بازگشت سوریه (به اتحادیه عرب و عرصه بین الملل) مخالفت و برخی از متحدان خود را تحریک کرد تا از هر راه و روشی مانع از آن شوند، اما هیچ کشور عربی با آمریکا همراهی نکرد و این مساله نشانگر کاهش نفوذ واشنگتن در منطقه خاورمیانه است.

سردبیر "رأی الیوم" اضافه کرد: سوریه پیروز شد و اگر ۱۲ سال پایداری بدون وقفه ارتش در میدان‌های نبرد، حمایت اکثر مردم سوریه از رهبری و ایستادگی آنها نبود، بازگشت آن به اتحادیه عرب ممکن نمی‌شد.

عطوان ادامه داد: ملت سوریه هم مشکلات بسیاری را تحمل کرد تا بتواند توطئه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای تجزیه سوریه را خنثی کند و نظام رسمی عربی که صدها میلیارد دلار هزینه کرد تا سوریه را به زانو درآورد و به یک کشور ورشکسته تبدیل کند، پرچم سفید نشان داد و در برابر این کشور تسلیم شد.

وی افزود: ما در مرحله تغییر فراگیری قرار داریم که حاکم بر جهان است و مهمترین مؤلفه آن، کاهش نفوذ آمریکا و اروپا است و جهان چند قطبی به رهبری روسیه و چین در حال شکل‌ گیری است، در نتیجه طبیعی است که جهان عرب هم به دور از این تغییرات نباشد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اضافه کرد: سران سعودی هم برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب وارد عمل شدند؛ اقدامی که باعث ترسیم نقشه جدید منطقه خواهد شد که مهمترین عنوان آن، احیای ائتلاف چهارگانه مصر، عربستان، عراق و سوریه و تحکیم روابط با ایران خواهد بود.

وی در ادامه نوشت: رژیم اشغالگر اسرائیل بزرگترین بازنده این بیداری عربی و پیامدهایی خواهد بود که برجسته ترین آنها ریشه کن کردن درگیری‌های فرقه‌ای، توجه و اهتمام به آرمان فلسطین و لغو همه توافقات سازش جدید و قدیمی است.

خبرگزاری آمریکایی "بلومبرگ" هم در واکنش به اقدام اتحادیه عرب در بازگشت سوریه به آن نوشت: تصمیم اتحادیه عرب در نادیده گرفتن ملاحظات واشنگتن و بازگرداندن سوریه به این اتحادیه، نشان دهنده کاهش نفوذ آمریکا در منطقه است.

بلومبرگ می نویسد، متحدان آمریکا تمایل زیادی دارند تا مسیر سیاسی خود را شکل دهند و روابط راهبردی قوی با مخالفان واشنگتن ایجاد کنند.

به نوشته بلومبرگ، آنچه اتفاق افتاد (بازگشت سوریه به اتحادیه عرب) ممکن است یک پیروزی برای ایران و روسیه باشد که از «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه حمایت نظامی کرده‌اند، اما این کشور برای ترمیم روابط دیپلماتیک به کمک منطقه‌ای نیاز دارد که در نهایت به بازسازی خود کمک کند که در اثر جنگ از هم پاشیده شده و میلیون‌ها نفر آواره در پی داشته است.

روند فعلی کشورهای منطقه که همگرایی با سوریه و رفع سوءتفاهم ها با دمشق می باشد، روند صحیحی می باشد که نشان از درایت و بازگشت مقامات منطقه از گذشته خود دارد. مطمئنا بی اعتنایی کشورهای عربی به آمریکا و توجه آنها به منافع منطقه و همگرایی میان اعراب و دیگر کشورهای پیرامون همچون ایران، رمز موفقیت منطقه و تامین امنیت آن توسط این کشورها بدون حضور دیگران می باشد که در آینده نه چندان دور ثمرات خوب آن قابل لمس خواهد بود.

نظر شما