شناسهٔ خبر: 60059537 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جوان هایی که از زباله ، سوخت تولید می کنند

یک شرکت دانش بنیان درمرکز رشد علم و فناوری کنگان (استان بوشهر) موفق به تولید سوخت از زباله شده است.

صاحب‌خبر -

جوان هایی که از زباله ، سوخت تولید می کنندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ گروهی ۱۰ نفره از فارغ التحصیلان رشته شیمی و محیط زیست که حدود ده سال بر روی طرح تولید بنزین و گازوئیل کارکرده اند.
این گروه برای تولید سوخت، دستگاهی ساخته اند که می‌تواند از همه زباله‌هایی که کربن دارد جز نخاله‌های ساختمانی، شیشه و فلزات علاوه بر سوخت ماده‌ای به نام کوک و آمونیات سدیم تولید کند.
مخترع طرح می‌گوید: سال ۱۳۹۲ طرح به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه و با تایید اختراع و نوآوری مجوز ثبت شرکت دانش بنیان صادر شد.
رامین حبیبی اضافه کرد: این طرح در اداره ثبت اختراعات آمریکا به ثبت جهانی رسیده و تا کنون بیش از ۱۵ دعوت نامه بین المللی برای معرفی و اجرای این طرح از کشور‌های اروپایی مانند اسپانیا، انگلستان، ایتالیا، هلند و ژاپن داشتیم.
وی در ادامه گفت: با استفاده از این فناوری می‌توان از هر تن زباله ۴۵ درصد بنزین و گازوئیل، ۴۵ درصد دوده صنعتی، ۷ درصد گاز و ۳ درصد آب مقطر تولید کرد.
مخترع طرح با بیان اینکه مجوز‌های لازم را ازسازمان محیط زیست دریافت کرده اند افزود: با توجه به دانش بومی که توسط نخبگان جوان ایرانی صورت گرفته است، انتظار حمایت برای صنعتی سازی دستگاه داریم.
حبیبی همچنین اظهار داشت: دستگاهی که طراحی شده یک راکتوراحیاء است که دود، شیرابه، بو و ماده دفنی ندارد.
وی گفت: برای رسیدن به این مرحله، چهار دستگاه به صورت آزمایشی ساخته شده است.
روزانه بیش از ۲۰۰ تن زباله درشهر بوشهر تولید می‌شود که این فناوری می‌تواند نقش مهمی در کاهش معضلات زیست محیطی داشته باشد.

<div id="video-display-embed-code_9600800"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3841887/9600800?width=800&height=395"></script></div>

نظر شما