شناسهٔ خبر: 60055304 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تجلیل از ماما‌های برگزیده سال ۱۴۰۲ در اردبیل

به مناسبت روز جهانی ماما، از ماما‌های برگزیده سال ۱۴۰۲ در اردبیل تجلیل شد.

صاحب‌خبر -

تجلیل از ماما‌های برگزیده سال ۱۴۰۲ در اردبیلبه گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز اردبیل و به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در این مراسم، دکتر علی محمدیان، رئیس دانشگاه ضمن تبریک روز ماما گفت: کمتر رشته‌ای مثل مامایی دارای قدمت تاریخی در دنیا بوده و علاوه بر بعد جسمانی، ابعاد اجتماعی و روحی و روانی را شامل می‌شود.
وی با بیان شعار امسال کشوری روز ماما تحت عنوان " ماما، حامی فرزندآوری و سلامت خانواده " اظهارداشت: موضوع فرزندآوری و افزایش جمعیت بسیار مهم و فوری بوده و فرصت ۵ الی ۶ ساله برای افزایش جمعیت را نباید از دست بدهیم که در صورت عدم استفاده از این فرصت، کشور دچار سالمندی خواهد شد.
دکتر محمدیان بر اهمیت نقش ماما‌ها در تشویق و ترغیب مادران و عموم جامعه در فرهنگ سازی و اجرای صحیح قانون جوانی جمعیت تاکید کرد و بیان داشت: مراقبت از مادر و نوزاد در موضوع جوانی جمعیت بسیار مهم بوده و خوشبختانه با اصلاح فرآیندها، برنامه ریزی‌های لازم، آموزش و ایجاد بخش ویژه نوزادان و جذب پزشک فوق تخصص نوزادان در پارس آباد بعنوان سانتر شمال استان توانستیم در سه ماهه آخر سال ۱۴۰۱ از رتبه یک کشوری در مرگ و میر نوزادان خارج شده و در رتبه مطلوب کشوری قرار بگیریم.
وی ضمن هشدار جدی در خصوص سقط جنین در کشور گفت: موضوع سقط جنین یکی از مسائلی است که باید جهت پیشگیری از آن در جامعه فرهنگ سازی لازم صورت بگیرد و در خصوص عوارض شدید این پدیده هشدار‌های لازم داده شود.
وی افزود: یکی از مشکلات موجود در سقط جنین، مربوط به سقط‌های زیرزمینی اشت که افراد با عوارض شدید بعد از آن به بیمارستان مراجعه می‌کنند و یکی از موارد فوتی مادران باردار در سال گذشته در استان مربوط به سقط جنایی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به آمار بالای سزارین در استان عنوان کرد: امسال روی موضوع سزارین و توسعه زایمان طبیعی تمرکز و برنامه ریزی داریم و ماما‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند.
وی بر ضرورت توسعه زایمان طبیعی، تشویق عملی به فرزندآوری، پیشگیری از سقط جنین و کمک به طرح سلامت خانواده تاکید کرد و گفت: در این موضوعات نیز نقش ماما‌ها بسیار بااهمیت بوده و با توجه به اهمیت این موارد، طرح پزشکی خانواده تحت عنوان طرح سلامت خانواده مطرح شد و یکی از اعضای اصلی این تیم، ماما‌ها خواهند بود.
در پایان این مراسم از تعدادی از ماما‌های برگزیده استان تجلیل شد.

<div id="video-display-embed-code_9598996"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3841562/9598996?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما