شناسهٔ خبر: 60011818 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سرپرست آموزش و پرورش:

باید همگام با سرعت تحولات، آموزش و پرورش را متحول کنیم

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از دلایلی که دانش آموزان در کلاس‌های درس بی توجه هستند کاربردی نبودن دروس برای آن‌ها است گفت: باید همگام با سرعت تحولات، آموزش و پرورش را متحول کنیم و بر این اساس کتاب‌های درسی نیز باید تغییر کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، سرپرست آموزش و پرورش با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر درباره رتبه‌بندی معلمان گفت: در اولین گام باید رتبه بندی را تعریف و هدف آن را بدانیم. رتبه‌بندی، یک نظام پرداخت مبتنی بر شایستگی است و یک سری اصولی دارد که مجلس شورای اسلامی تصویب کرده است. برای مثال؛ مدرک تحصیلی، کمتر از ۱۰ درصد امتیاز فرد را شامل می‌شود و شایستگی‌های فردی و حرفه‌ای باید در کنار هم قرار گیرند تا رتبه فرد مشخص شود.

رضامراد صحرایی با بیان اینکه معیشت، یکی از پیامد‌های اجرای قانون رتبه‌بندی فرهنگیان است، اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته، دولت گذشته، علی‌رغم ۳ سال فرصت و تامین ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار، نتوانست رتبه بندی را اجرا کند، اما دولت سیزدهم این قانون را اجرا کرد و بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای این قانون بودجه اختصاص داد.

صحرایی با بیان اینکه با فرض صحیح بودن همه اعتراضات، حدود ۷۰ درصد از فرهنگیان به رتبه خود اعتراض نکرده‌اند گفت: این یعنی حدود ۷۰ درصد از معلمان از رتبه اعطایی خود راضی هستند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: به تمام اعتراضات با رعایت اصول و قوانین، رسیدگی می‌شود و آیین‌نامه نیز اصلاح می‌شود، اما نکته مهم این است که رتبه‌بندی در این مرحله مستقر شده و بعد از استقرار به مرحله استمرار و تضمین می‌رسد و در واقع رتبه‌بندی، ضامن تضمین و پویایی نظام آموزش و پرورش است.

وی اظهار کرد: قانون و چه آیین نامه نظام رتبه‌بندی فرهنگیان به خوبی حتی برای مدیران مدارس که اولین نمره و امتیاز را می‌دهند نیز مفهوم نشده و یک پیوست رسانه‌ای و آموزشی می‌خواست تا به طور کامل مفهوم رتبه بندی، تعریف شود. برای مثال؛ معلمان در شایستگی‌های مختلف باید حداقل کف امتیاز را به دست بیاورند تا به رتبه مد نظر برسند در حالی که ممکن است در یک شایستگی امتیاز بالایی به دست بیاورد، اما در شایستگی دیگر، امتیاز پایین باشد و این سبب پایین بودن رتبه همکاران شود.

صحرایی با بیان اینکه ۳ مسیر را در رتبه‌بندی طی می‌کنیم، خاطرنشان کرد: مسیر اول، رسیدگی به اعتراضات است که معترضان تا ۱۱ اردیبهشت مهلت داشتند، مستندات خود را بارگذاری کنند که با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی، فرصت بارگذاری مدارک جدید را ایجاد کردیم. ۴۵ هزار نفر از همکاران فاقد رتبه و ۳۵ هزار نفر نیز به دلیل عدم بارگذاری مدارک بلاتکلیف هستند که تا پایان اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شوند.

وی افزود: در مرحله بعد به اعتراضات رسیدگی می‌شود است که کاملا جدی به اعتراضات رسیدگی می‌شود و، چون رسیدگی به اعتراضات به‌صورت سیستمی است، حتی ممکن است رتبه فرد کاهش هم بیاید.

صحرایی ادامه داد: مسیر سوم، کارگروه رصد و ارزیابی رتبه‌های اعطا شده به‌ویژه رتبه‌های ۴ و ۵ را بررسی و صحت‌سنجی و اعتبارسنجی می‌کنند تا بررسی کنند که رتبه‌های تعلق گرفته تا چه اندازه درست است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: در صورت نیاز، آیین‌نامه رتبه‌بندی اصلاح می‌شود که اگر صرفا اصلاح آیین‌نامه باشد در دولت اصلاح می‌کنیم، اما اگر نیاز به اصلاح قانون باشد، باید با مجلس شورای اسلامی هماهنگ شویم.

وی با بیان اینکه از همکاران فرهنگی می‌خواهم تا طی شدن این مراحل صبور باشند، اظهار کرد: تعیین رتبه‌ها تا پایان اردیبهشت به اتمام می‌رسد و رتبه‌های جدید اعطایی تا شهریور انجام می‌شود، در واقع در شهریور باز هم رتبه‌بندی داریم.

صحرایی تصریح کرد: رتبه‌بندی، معلم را در مسیر ارتقا قرار می‌دهد و این هدف رتبه‌بندی است. ضمن اینکه همکاران را باید مرتب و به‌روز آموزش می‌دادیم که این کار را نکرده‌ایم، این امر طراحی می‌شود و این پویایی شروع می‌شود. شورای توسعه منابع انسانی تشکیل شده و پیش‌بینی می‌کنیم که امسال حداقل ۵۰ ساعت همکاران آموزش یابند که حد مطلوب آن ۲۰۰ ساعت است چرا که معلم دائماً نیاز به آموزش دارد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید اجرای رتبه‌بندی را تحسین کرد، خاطرنشان کرد: اشتباهاتی در گذشته کرده‌ایم و کرونا هم آن را تشدید کرده است، آموزش همکاران نیز مجازی شده در حالی که حداقل نصف آموزش‌ها باید حضوری باشد. یکی از اتفاقات جدید در این حوزه این است که دانشگاه فرهنگیان که ۸۲ شعبه در کشور دارد را پای کار بیاوریم، ضمن اینکه اعضای هیئت علمی و ظرفیت دانشگاه‌های دیگر را باید به خدمت بگیریم و از بخش خصوصی هم در نرم‌افزار‌های کاربردی باید کمک گرفته شود.

وی افزود: امروز تمرکز بر پاسخگو کردن سیستم کرده‌ایم ضمن اینکه آموزش‌های ضمن خدمت تقریبا رها شده بودند در حالی که باید از ظرفیت گروه‌های آموزشی بهره ببریم.

صحرایی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی کاملا کاربردی است، ادامه داد: امسال برای اولین بار در تاریخ آموزش عالی و دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰ دکترمعلم را عضو هیئت علمی این دانشگاه کردیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه اصلاحات در کتاب‌های درسی باید صورت پذیرد، گفت: در سال ۱۳۷۰ معلم شدم و چندین سال بعد که دخترم دانش‌آموز شد، همان کتاب‌ها را می‌خواند که من در دوران مدرسه می‌خواندم. این نشان می‌دهد که ما به بچه‌های خود ظلم کرده‌ایم و کتاب‌های درسی آنان را متناسب با پیشرفت‌های زمانه ارتقا نداده ایم.