شناسهٔ خبر: 60004999 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

پیام سفر رئیسی به سوریه، خروج این کشور از بحران ۱۲ ساله است/ منطقه به سمت همگرایی و صلح پایدار حرکت خواهد کرد

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل گفت: سفر آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه پیام بسیار مهمی برای منطقه و جامعه جهانی به همراه دارد. پیام سفر این است که سوریه پس از ۱۲ سال بحران نفس‌گیر، اکنون از این بحران خارج شده و آماده می‌شود تا جایگاه خود را در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به دست بیاورد.

صاحب‌خبر -

حسن هانی‌زاده تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص ابعاد سفر حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور ایران بعد از ۱۳ به سوریه گفت: سفر آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه پیام بسیار مهمی برای منطقه و جامعه جهانی به همراه دارد. پیام سفر این است که سوریه پس از ۱۲ سال بحران نفس‌گیر، اکنون از این بحران خارج شده و آماده می‌شود تا جایگاه خود را در معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به دست بیاورد. این سفر طبیعتا در تقویت محور مقاومت و همچنین گسترش مناسبات ایران و کشورهای منطقه کمک خواهد کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه سوریه طی ۱۲ سال گذشته با یک بحران نفس‌گیر سنگین مواجه بود و کمک ایران، روسیه و حزب‌الله موجب خروج سوریه از این بحران داخلی شد و همچنین در طول ۱۲ سال گذشته، سوریه علیرغم تلاش برای مقابله با گروهک‌های تروریستی، متحمل آسیب‌های جدی شد. در این بحران، در حوزه انسانی ۷۰۰ هزار نفر از مردم سوریه قربانی شدند. حجم خسارت‌های مادی ۶۵۰ هزار میلیارد دلار عنوان شده و  ۱۱ میلیون نفر از مردم سوریه آواره شدند.

هانی‌زاده تصریح کرد: همه این موارد نتیجه توطئه مشترک آمریکا، برخی کشورهای اروپایی و کشورهای عربی بود که در طول ۱۲ سال گذشته به همراه رژیم‌صهیونیستی و برخی رژیم‌های عربی، ۱۵۰ هزار عنصر تروریستی را از ۸۰ کشور مختلف جهان وارد سوریه کردند تا دولت سوریه را سرنگون کنند و به محور مقاومت آسیب بزنند، ولی ایران، روسیه و حزب‌الله با حضور فعال در عرصه‌های میدانی توانستند گروه‌های تروریستی را سرکوب کرده و اکنون سوریه با حضور رئیس‌جمهور اسلامی ایران در دمشق، پایان بحران ۱۲ ساله را به جهان اعلام می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: برآیند این موفقیت، بخشی از دیپلماسی منطقه‌ای ایران است و توافقنامه ایران و عربستان در پکن به حل بسیاری از مشکلات و گره‌های منطقه کمک کرد. با توجه به نزدیکی ایران و عربستان طبیعتا سوریه در حال بازگشت به اتحادیه عرب و ایفای نقش عربی خودش است. دعوتنامه رسمی ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران کشورهای عربی در ریاض نشان می‌دهد که سوریه در حال بازگشت به کشورهای عربی و ایفای نقش تأثیرگذار منطقه‌ای خود است؛ ضمن اینکه یک جبهه گسترده‌ای هم در آینده در تقابل با تجاوزات رژیم‌صهیونیستی و آمریکا در منطقه به وجود خواهد آمد.

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که ابعاد مورد بررسی سفر آقای رئیسی به سوریه چیست و درباره چه حوزه‌هایی بیشتر گفت‌وگو خواهند کرد، گفت: در موضوعات بازسازی سوریه و انتقال تجربه ایران در بازسازی شهرها، همچنین مشارکت ایران در احداث سدهای برق‌آبی، نیروگاه برق‌آبی و پالایشگاه‌ها همه این موارد بخشی از توافقاتی است که قرار شد در سفر رئیس‌جمهور اسلامی ایران به سوریه مورد گفت‌وگو قرار گیرد و به توافق برسند. همچنین چندین سند راهبردی همکاری‌های امنیتی، سیاسی و تجاری بین ایران و سوریه در این سفر امضا شده و می‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که بحث‌های امنیتی و سیاسی مورد توافق ایران و سوریه در چه حوزه‌هایی خواهد بود، گفت: بحث در مورد تقابل با جریان‌های تکفیری و تروریستی، همچنین تقویت محور مقاومت برای مقابله با رژیم‌صهیونیستی در مدار توجه مسئولان دو کشور خواهد بود.

هانی‌زاده در پاسخ به این سوال که بشار اسد قبل از سفر رئیسی به دمشق سفر به کشورهای عربی از جمله عمان، امارات داشت سوریه به دنبال چه اهدافی در منطقه است، گفت:  سفر رئیس‌جمهور سوریه به پادشاهی عمان و امارات، همچنین سفر وزیر خارجه عربستان به دمشق نشان می‌دهد که همگرایی ایران با کشورهای منطقه به ویژه با عربستان تأثیر مثبتی بر روند بازگشت سوریه به کشورهای عربی و ایجاد همگرایی بین سوریه و سایر کشورهای عضو شورای خلیج‌فارس داشته است. لذا منطقه به سمت همگرایی و صلح پایدار حرکت خواهد کرد و این موضوع باعث نگرانی مقامات اسرائیل شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی درگیر بحران داخلی است و همچنین خیزش و انتقاضه جدید در اراضی اشغالی شکل گرفته است، طبیعتا تقویت محور مقاومت موجب خواهد شد که رژیم صهیونیستی دست از ماجراجویی خود علیه محور مقاومت در سوریه بردارد.

نظر شما