شناسهٔ خبر: 5999109 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتدال | لینک خبر

پایان روز اول آخرین دور مذاکرات هسته‌ای

در حالی که آخرین دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین با حضور معاونان وزرای خارجه و تیم های مذاکره کننده برای نگارش متن توافق جامع در جریان است، که احتمال تمدید چندروزه این مذاکرات وجود دارد. محمدجواد ظریف، لوران فابیوس و جان کری وارد وین شده و نشست ها و دیدارهای دوجانبه ای را ترتیب دادند.

صاحب‌خبر -

متن توافق جامع قرار است تا هفته آینده تنظیم شود تا در مهلت مقرر، یعنی تا 10 تیرماه برابر با اول ژوئیه به امضای نمایندگان دو طرف رسد، اما از قرار هنوز جزئیات مهمی از این متن مورد مناقشه است.

 

هیات های مذاکره کننده دو طرف در تلاش هستند تا 10 تیرماه "برنامه جامع اقدام مشترک" را به دست آورند. این برنامه شامل یک متن اصلی و ضمیمه که در مجموع حدود 40 صفحه است خواهد بود.

به گزارش اعتدال، منابع خبری اعلام کرده اند که قرار نیست لزوما متنی در پایان این دور از مذاکرات به امضاء برسد چرا که این متن تعهد حقوقی برای دو طرف در برندارد، آنچه موجب اجرای موفقیت آمیز این برنامه خواهد شد، اجرای متقابل آن است.

این منابع هم چنین اعلام کرده اند که در حال حاضر بخش قابل توجهی از متن فعلی توافق جامع از پرانتز ها پاک شده است، اما پرانتزهای باقی مانده ناظر به موضوعات مورد اختلاف مهم و اساسی است.

یک منبع دیپلماتیک ایرانی دیگر نیز خاطرنشان کرد که «توافق در روزهای باقی مانده تا 10 تیرماه امکان پذیر و شدنی است به شرط آنکه راحل های به دست آمده قبلی در مذاکرات لوزان مبنای عمل قرار گیرد.»

در یک هفته اخیر معاونان وزیران خارجی ایران و آمریکا با حضور هلگا اشمید معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور متناوب دیدار گفت وگو داشتند و همزمان بحث های کارشناسی و رایزنی های داخلی در جریان بوده است.

محمد جواد ظریف در آخرین اظهارات پیش از ترک تهران گفت: به وین می‌رویم تا یک توافق با دوام و منصفانه را به دست آوریم.

وزیر امور خارجه کشورمان در حساب توئیتری خود با اشاره به سخنان روز سه شنبه مقام معظم رهبری در جمع مقامات و مسئولان کشوری و لشکری اظهار کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند ایرانی ها خواستار توافقی عزتمند هستند و زیاده خواهی‌ها را رد می‌کنند.

وی در این راستا تاکید کرد : به وین می رویم تا یک توافق بادوام و منصفانه را بدست آوریم.

 

این درحالی است که سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد 90 درصد کار نگارش متن توافق انجام شده است.

منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در واکنش به این سخنان گفته است که این صحیح است که پیشرفت هایی در حذف پرانتزها صورت گرفته و بخش قابل توجهی از متن در حال حاضر از پرانتزها پاک شده است، اما پرانتزهای باقی مانده در متن، همه ناظر به موضوع های مورد اختلاف مهم و اساسی هستند.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرد که متن توافق نهایی 40 تا 50 صفحه به علاوه چندین ضمیمه است.

موضوع های مهم و اساسی مورد اختلاف در پیش نویس این توافق از جمله مدت محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران، درخواست بازدید از مراکز نظامی این کشور و منوط شدن لغو تحریم به اجرای تعهدات جمهوری اسلامی هستند.

کشورهای غربی همچنین خواستار پاسخگویی ایران به پرسش های آژانس بین المللی انرژی اتمی پیرامون ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته ای ایران در گذشته هستند.

 

 

کری وارد وین شد

وزیر امور خارجه آمریکا به منظور شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 به عنوان اولین وزیر وارد وین شد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا جمعه شب برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 که اکنون وارد آخرین مرحله خود شده است وارد وین پایتخت اتریش شد.

 

 

ظریف راهی وین شد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، بامداد شنبه برای شرکت در آخرین دور مذاکرات هسته ای تا ضرب الاجل 10 تیر راهی وین پایتخت اتریش شد.

رییس هیات مذاکره کننده هسته ای کشورمان قرار است پس از ورود به وین و پیوستن به تیم مذاکره کننده ایرانی که از دو هفته پیش در وین به سر می برند با همتای آمریکایی خود جداگانه دیدار کند.

منابع دیپلماتیک ایرانی در وین اعلام کردند، به غیر از وزیران خارجه ایران و آمریکا، فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه حضور خود را در روزهای شنبه و یک شنبه در وین اعلام کرده اند.

هنوز سفر وزیران خارجه چین در دو روز آینده قطعی نشده است.

 

 

لاوروف دوشنبه راهی مذاکرات هسته‌ای وین می‌شود

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه،‌ احتمالا عصر دوشنبه آتی به وین می‌آید تا به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بپیوندد.

 

 

ریابکوف: سند توافق جامع در سطح عالی تنظیم می شود

 

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته ای روسیه، گفت: سند توافق جامع در مورد برنامه هسته ای ایران در سطح عالی و خوب تنظیم می شود، اما هنوز مسایلی وجود دارد که با دشواری زیاد حل می شود.

ریابکوف که برای شرکت در مذاکرات هسته ای در وین بسر می برد، در گفت وگو با خبرگزاری روسیا سگودنیا افزود: واقعا بخش عمده سند توافق جامع تنظیم شده است، اما تعدادی از مسایل دشوار وجود دارد.

سرپرست هیات مذاکره کننده روسیه در مذاکرات هسته ای با اشاره به ابهام موجود در امکان برگزاری اجلاس وزیران ایران و کشورهای عضو 1+5 در وین خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی هنوز موضوع برگزاری اجلاس وزیران گروه 1+5 و ایران روشن نیست.

در همین حال به گزارش خبرگزاری روسیا سگودنیا، ریابکوف در وین با 'چنگ جینگ یه' نماینده چین در آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و در مورد برنامه هسته ای ایران با وی گفت وگو کرد.

در همین حال به گزارش روسیا سگودنیا، یک مقام عالیرتبه روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران در وین به پیشرفت به دست آمده در مذاکرات هسته ای اشاره کرد.

وی گفت: دست روی دست نگذاشته ایم و در مذاکرات پیشرفت حاصل شده است.

روسیا سگودنیا در ادامه گزارش خود به نقل از تخت روانچی نوشت: مذاکرات وین در شرایط خوبی جریان دارد.

تخت روانچی به این رسانه روسی گفت: مذاکرات به خوبی جریان دارد، اما معلوم نیست مذاکره کنندگان چه موقع کار خود را به پایان می رسانند.

عراقچی معاون دیگر دکتر ظریف هم به روسیا سگودنیا گفت که ایران و 1+5 در مذاکرات وین به پیشرفت معینی دست یافتند، اما هنوز سخن گفتن از تنظیم کامل متن توافق جامع (از نظر درصدی) زودهنگام است.

 

دویچه وله: پرانتزهای مهم در متن توافق نهایی اتمی

دویچه وله گزارش داد: یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران می گوید هنوز پرانتزهای مهمی در پیش نویس متن توافق نهایی باقی مانده اند.


شبکه اینترنتی دویچه وله فارسی جمعه شب در گزارشی به شرح زیر نوشت: وزرای امور خارجه ایران و آمریکا برای شرکت در این مذاکرات که مهلت پایان آن 10 تیر است، راهی وین می شوند.

دویچه وله فارسی توضیح داد: عدم توافق بر سر جزئیات احتمال تمدید مذاکرات را تقویت کرده است.

طرف ایرانی تأکید دارد که خواهان توافقی خوب است و مقید به زمان نیست.

در این مذاکرات گروه 1+5 پی توافقی است که در آن حق ایران برای برخورداری از یک برنامه اتمی کاملأ صلح آمیز، بدون امکان ساخت بمب اتمی تضمین شده باشد.

جمهوری اسلامی که هرگونه هدف نظامی برنامه اتمی خود را تکذیب می کند، امیدوار است که با حصول توافق نهایی با پنج کشور عضو دایم شواری امنیت سازمان ملل و آلمان، تحریم های اقتصادی فلج کننده مرتبط با برنامه اتمی این کشور لغو شوند. این در حالی است که شیوه لغو این تحریم ها نیز مورد مناقشه طرفین مذاکره کننده است.

ایران تأکید دارد که همه تحریم ها باید بلافاصله پس از امضای توافق نهایی لغو شوند، اما آمریکا و اروپا در پی راهکاری هستند که در صورت سرپیچی ایران از عمل به تعهدات خود، تحریم های بین المللی سریع و به صورت خودکار برقرار شوند.

دویچه وله فارسی در پایان اضافه کرد: روسیه و چین در مقابل با بازگشت خودکار تحریم ها مخالفند زیرا معتقدند چنین فرایندی حق وتوی آنها در شورای امنیت را تضعیف می کند.

 

 


امکان توافق هسته‌ای تا پایان ژوئن وجود دارد

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد اگر همه طرف‌های مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران به چارچوب سیاسی اعلام شده در «لوزان» سوئیس پایبند باشند، امکان حصول به توافق نهایی تا پایان ژوئن وجود دارد.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با شبکه خبری «بلومبرگ» درباره مذاکرات هسته‌ای ایران گفت: « در صورتی‌که همه  شرکت کنندگان در مذاکرات از جمله شش کشور و نیز ایرانی‌ها به چارچوب سیاسی به دست آمده در لوزان سوئیس پایبند باشند در این‌صورت می‌توان در داخل جدول زمانی اعلام شده یعنی تا پایان ژوئن توافق را نهایی کرد.»

 


وزارت خارجه اتریش: جلوگیری از هرگونه جاسوسی یک امر مهم است

 

'مارتین وایس' سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش در باره این که آیا وین میزبانی مذاکرات هسته ای را به عنوان فرصتی برای ارتقا روابطش با ایران می نگرد؛ گفت: به نظر من هربار که دیداری صورت می گیرد، فرصتی برای بهبود روابط است و ارتباط ما با تهران یک سابقه طولانی دارد.

وی به یک رادیو غربی در پراگ اظهارکرد: این آشکار است که حل این مساله به بهبود روابط ایران و غرب کمک خواهد کرد؛ این مذاکرات برای بیش از یک دهه ادامه داشته و تلاش شده تا راه حلی مورد قبول همگان به دست بیاید.

او با اشاره به این که رابطه ما با ایران بسیار خوب است و ما در تهران سفارت و مرکز فرهنگی داریم،افزود: اگر به شرایطی برسیم که همگی بتوانند بر سر یک راه حل توافق کنند، در نتیجه فرصتی بسیار خوب برای ایران نیز خواهد بود که نه تنها با اتریش بلکه با تمام دنیا روابط بسیار بهتری داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه اتریش درباره موضوع حملات سایبری و جاسوسی از اماکن برگزاری مذاکرات گفت: من وارد جزییات این مساله نخواهم شد. امنیت ارتباطات به طور قطع موضوع بسیار مهمی است. مدت‎ها است که ما در این باره می شنویم و همین چند روز پیش مطرح شد که گویا از روسای جمهوری فرانسه هم جاسوسی می شده است.

وی اضافه کرد: امنیت یک اصل است، نه فقط در این گفت و گوها بلکه هر جایی که مربوط به دولت‎ها ، رهبران ، کمپانی ها و غیره می شود. در این مورد خاص، بله تحقیقات دراین زمینه در حال انجام است چرا که گزارش‎هایی مبنی بر احتمال صدمه دیدن امنیت دریافت شده بود.

او گفت: آنچه ما انجام می دهیم، این است که کارشناسان اتریشی بسیار دقیق در حال بررسی این موضوع هستند و در این زمینه با سایر طرف‎هایی که در این مذاکرات هستند از جمله ایران، همکاری می کنند و ما نهایت تلاش خود را می کنیم که فضای این مذاکرات برای همه طرفها بسیار امن باشد.

وایس ادامه داد: این مذاکرات تا به حال به شهرهای بی شماری، از مسکو تا استانبول رفته است و در نهایت مذاکره کنندگان به این نتیجه رسیدند که وین شهری است که برای همه دسترسی به آن راحت می باشد و همه آنچه را که شرکت کنندگان لازم دارند در وین پیدا کردند اما باید تاکید کنم که این رقابتی بسیار دوستانه بوده و سوییس نیز جای بسیار خوبی برای برگزاری این مذاکرات است.

 

 

عراقچی: فعلا تمدید مذاکرات در دستور کار نیست


عضو ارشد مذاکره‌کننده‌ هسته‌ای کشورمان با بیان اینکه تغییر مواضع برخی کشورهای 1+5 بعد از مذاکرات لوزان کار را مقداری سخت‌تر کرده است، تأکید کرد: تمدید مذاکرات فعلا در دستور کار نیست و تیم مذاکره کننده تلاش می‌کند در تاریخ تعیین شده به جمع‌بندی برسد.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان گفت: فعلا تمدید در دستور کار ما نیست بنای ما این است که در تاریخ تعیین شده به یک جمع بندی برسیم و اگر مقدور نشود، ممکن است کار ما چند روزی ادامه پیدا کند تا بشود جمع‌بندی کرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: به دنبال رسیدن به جمع بندی هستیم و در این دوره بنای تمدید به صورت ادوار قبلی را نداریم که چندین ماه تمدید بشود ولی ممکن است چند روزی نیاز باشد که کار ادامه پیدا کند .

معاون وزیر خارجه در گفت‌وگو با العالم در خصوص میزان پیشرفت مذاکرات گفت: فکر می کنم در موقعیتی نیستم که از درصد پیشرفت خاص صحبت کنم به خصوص که کار در بعضی قسمتها کمی جلو رفته و در بعضی قسمتها کیفی جلو رفته است .

وی در ادامه تأکید کرد: ما یک متن اصلی توافق داریم و چندین متن ضمیمه و در هر کدام از اینها یک مقداری کار جلو رفته است و نمی‌شود در مجموع الان جمع بندی کرد که چقدر کار جلو رفته است، ولی بخش نسبتا خوبی از کارها انجام شده است. قسمت زیادی از متنها نهایی شده است. البته آن قسمتهایی که باقی مانده ارزش کیفی و محتوایی خودش را دارد که باید در خصوص آنها توافق شود.

عراقچی ادامه داد: الان اجازه بدهید مذاکرات روند خودش را طی کند، ما در خیلی از موارد در لوزان به راه حلهای خوبی رسیدیم و الان آن راه حلها پیاده می‌شود، ولی در بعضی موارد در لوزان به راه حل نرسیدیم و همچنین برخی راه حلهایی که در لوزان به آنها رسیدیم پاسخگو نیست به خصوص اینکه بعد از لوزان برخی از کشورهای 1+5 اظهاراتی داشتند و مواردی را مطرح کردند و تغییراتی در مواضع‌شان مشاهده شد و این یک مقدار زیادی کار را سخت‌تر کرده است. ما در حال بحث در این موارد هستیم و امیدواریم بتوان اینها را مجددا به یک نظم معقول درآورد تا انشاء الله کار نگارش را در پی آن انجام داد.

 

 

ظریف و کری امروز دیدار می‌کنند

 

به گزارش رویترز، یک مقام وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد محمدجواد ظریف و جان کری وزرای خارجه ایران و آمریکا امروز در وین پایتخت اتریش درباره برنامه هسته‌ای ایران دیدار خواهند داشت.

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از ساعت 11:30 به وقت محلی (14 به وقت تهران) در هتل کوبورگ وین با یکدیگر دیدار می‌کنند.

 

 

ظریف وارد وین شد

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان که بامداد امروز (شنبه) برای شرکت در آخرین دور مذاکرات هسته‌ای تا ضرب‌الاجل 10 تیر راهی وین شده بود دقایقی پیش وارد پایتخت اتریش شد.

 

 

چین: پیشرفت مهمی در مذاکرات حاصل شده است

سخنگوی وزارت امور خارجه چین با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، گفت: پیشرفت‌های مهمی حاصل شده است اما هنوز اختلافاتی وجود دارد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه چین در نشست خبری روز جمعه خود، گفت: مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وارد آخرین مرحله خود شده است. از این‌رو این کشورها تلاش‌های‌شان را برای دستیابی به یک توافق جامع تسریع بخشیده‌اند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه چین، لو کانگ، ادامه داد: تمام طرف‌ها از خود اراده سیاسی قوی، تمایل واقعی و نظرات خلاقانه نشان داده‌اند.

وی با بیان این‌که پیشرفت مهمی در مذاکرات حاصل شده است، گفت: تا زمانی که تمام طرف‌ها روی یک هدف مشترک متمرکز‌ند و برای رفع نگرانی‌های یکدیگر به شکلی مناسب سازش و با توجه به مسئولیت تاریخی و کاری خود تصمیمات سیاسی را به موقع اتخاذ می‌کنند دستیابی به یک توافق جامع در زمان تعیین شده امکان‌پذیر است.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین بیان کرد: چینی‌ها به ایفای نقش سازنده خود در آخرین مرحله از این مذاکرات ادامه می‌دهند تا یک توافق منصفانه، عادلانه با نتیجه برد- برد به علاوه راه‌حلی جامع، بادوام و مناسب در خصوص مسأله هسته‌ای ایران حاصل شود.

 

 

السفیر:معادله برد–برد ایران و1+5 درحال تحقق است/ایران چک سفید امضا نمی دهد

روزنامه لبنانی السفیر با بیان اینکه نشانه های دستیابی تهران و واشنگتن به راه حل های میانی و رضایت بخش برای طرفین هویدا شده است، تاکید کرد معادله برد – برد ایران و گروه 1+5 که به امضای نهایی توافق هسته ای منجر می شود، درحال تحقق است.

السفیر در شماره روز شنبه خود نوشت که « دو طرف به راه حل هایی میانی دست یافته اند که امضای توافق نهایی هسته ای را تا سه روز دیگر، موعد مقرر( پایان ماه ژوئن) یا چند روز بعداز آن ممکن می سازد.

این روزنامه لبنانی افزود: طرف های مذاکره کننده از جمله ایران و آمریکا در سال های گذشته در روند مذاکرات تلاش هایی زیاد و سرمایه گذاری های سیاسی بزرگی را انجام داده اند تا سرانجام حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای نقطه مرکزی سیاست های دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و ستون خیمه داخلی و خارجی دولت حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران شد.

السفیر با بیان اینکه « تفاهم لوزان سوییس مبدا توافق نهایی خواهد بود»، خاطرنشان کرد: روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریم های اقتصادی با هدف بهبود زندگی میلیون ها ایرانی ، ترمیم اقتصاد ایران و جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش انرژی و پیوستن ایران به اقتصاد جهانی تلاش می کند و این بخش هایی از وعده های او در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

این روزنامه لبنانی تصریح کرد که اوباما به توافق هسته ای بیشتر نیاز دارد تا با یک موفقیت بزرگ یعنی امضای توافق هسته ای با ایران کاخ سفید را ترک کند.

السفیر با بیان اینکه « تحریم های علیه ایران به دو قسمت تقسیم می شود، تحریم هایی که از سوی یک طرف وضع شده و تحریم هایی که چند طرف در پشت آن قرار دارند »، نوشت که برخی تحریم های ظالمانه مربوط به برنامه هسته ای مسالمت آمیز ایران و برخی مربوط به ادعاهایی در باره حقوق بشر و آنچه حمایت از تروریسم خوانده شده است، می باشد.

این روزنامه لبنانی افزود: یک راه حل میانی این است که شورای امنیت تحریم های اقتصادی مربوط به پرونده هسته ای را بعداز امضای توافق هسته ای رفع کند و تنها تحریم هایی که به این پرونده ارتباط ندارند، باقی بماند.

السفیر خاطرنشان کرد: مشکل پیچیده اکنون تحریم هایی است که کنگره آمریکا وضع کرده است و بدون موافقت آن نمی توان آنها را رفع کرد.

این روزنامه در عین حال تصریح کرد: اوباما نشان داده است که عزم و اراده کافی برای استفاده از اختیاراتش به عنوان رییس جمهوری آمریکا برای رفع تحریم های اقتصادی ایران را که به ضرورت موافقت کنگره ملتزم نیست، دارد.

السفیر خاطرنشان کرد: در این صورت امکان رفع موانع مشارکت شرکت های خارجی در سرمایه گذاری در ایران و پیوستن ایران به اقتصاد جهانی برداشته خواهد شد.


** ایران حاضر به دادن چک سفید امضا نیست

این روزنامه لبنانی با بیان اینکه ایران ثابت کرده است، «چک سفید امضا» نمی دهد، تاکید کرد که ایران درخواست های واشنگتن برای بازرسی تاسیاست نظامی و مصاحبه با دانشمندان هسته ای را قاطعانه رد کرده است.

 

 

 

ظریف: طرف مقابل زیاده خواهی نکند، حتما به توافق می رسیم

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه گفت: اگر طرف مقابل آمادگی به رسمیت شناختن حقوق مردم ایران و انجام وظایف خود را داشته باشد و زیاده خواهی نکند، حتما به توافق خواهیم رسید.

 ظریف ساعت 9 و 30 دقیقه صبح شنبه به وقت محلی در بدو ورود به وین - محل مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 ، لازمه رسیدن به یک توافق خوب را رعایت منافع و حقوق مردم ایران دانست و تاکید کرد که طرف مقابل باید به تعهدات خودش نسبت به برداشتن تمام تحریم ها عمل کند.

رییس تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: ما با هدف رسیدن به یک توافق که منافع و حقوق مردم ایران در آن رعایت شده باشد و برای همه دنیا توافق خوبی باشد، به وین آمدیم و مطمئنیم که اگر طرف مقابل آمادگی این را داشته باشد که حقوق مردم ما را به رسمیت بشناسد، وظایف خودش را انجام دهد یعنی برداشتن تحریم ها و همزمان با اقدامات ما، اقدامات خودش را انجام دهد و زیادی خواهی نکند حتما به توافقی خواهیم رسید که به نفع همه باشد .

ظریف با ابراز امیدواری نسبت به رسیدن به یک توافق خوب ادامه داد: ما با این دید به وین آمدیم که بتوانیم در چند روزه آینده با توجه به اینکه زمان مهم نیست و رسیدن به یک توافق خوب مهم است، به نتیجه خوب برسیم .

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آقای جان کری در اظهاراتی گفته است که شرط رسیدن به توافق خوب یا توافق نهایی این است که ایران به تعهدات بیانیه لوزان پایبند باشد، گفت: در لوزان نسبت به راه حل ها تفاهم کردیم و در مورد راه حل ها کار را ادامه می دهیم. آن چه ضروری است این است که طرف مقابل واقعیت ها را بپذیرد و بر اساس همان واقعیت ها کار خودش را انجام دهد.

ظریف تاکید کرد: برداشتن و متوقف کردن همه تحریم های از تعهدات طرف مقابل است و ما نیاز داریم که به صورت جدی، این تعهد را در طرف مقابل ببینیم؛ چون جمهوری اسلامی کاملا به تعهدات خویش پایبند است و کار را به پیش می برد.

ظریف که برای پیوستن به آخرین مرحله مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 تا ضرب الاجل 30 ژوئن (9 تیرماه) به وین پایتخت اتریش سفر کرده است، در فرودگاه بین المللی این شهر مورد استقبال 'سباستین کورتز' وزیر امور خارجه اتریش قرار است.

 

 

ظریف به کوبورگ رفت

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح شنبه با استقبال همتای اتریشی خود وارد وین شد و به دور از چشم خبرنگاران به هتل کوبورگ محل مذاکره ایران و 1+5 رفت.

در حالی که خبرنگاران و تصویربرداران مقابل هتل کوبورگ در انتظار ورود وزیر خارجه ایران بودند، خبر رسید که ظریف از دری دیگر وارد هتل کوبورگ شده است.

قرار است ساعت 11 و 30 به وقت محلی - 14 به وقت تهران - ظریف با جان کری وزیر خارجه امریکا دیدار و گفت و گو کند.

 

 

آسوشیتدپرس: موانع عمده‌ای پیش‌روی مذاکرات هسته‌ای

 

پس از یکدهه چالش بر سر مسأله هسته‌ای ایران، همچنان موانع عمده‌ای پیش‌روی مذاکرات هسته‌ای وجود دارد. آسوشیتدپرس در گزارشی اعلام کرد که همچنان موانع عمده‌ای پیش‌روی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وجود دارد.

به نوشته این خبرگزاری، حوزه‌های عمده اختلاف بین طرفین مذاکره کننده عبارتند از:

- بازرسی: رهبر ایران چند روز پیش مسأله اجازه بازرسی از تأسیسات نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی را رد کرد. همچنین مجلس قانونی را به تصویب رساند که چنین دسترسی‌هایی را ممنوع کرد. از طرف دیگر، ایالات متحده همچنان از ایده بازرسی «ناگهانی» یا «هرجا، هر زمان» حمایت می‌کند. اما گفته است که (حصول) یک توافق وابسته به این است که نهادهای ناظر بتوانند در مورد هرچیزی که به نظرشان ضروری است طی یک مدت زمان معقول تحقیق کنند (دسترسی داشته باشند).

- کاهش تحریم‌ها: ایران خواهان این است که تحریم‌ها در ابتدا برداشته شوند؛ غرب می‌گوید که ایران باید در ابتدا مسئولیت‌های خود را انجام دهد. رهبر ایران می‌گوید که رویکرد آمریکا بسیار طولانی است و شامل «لغو کامل تحریم‌ها» نیست. دولت اوباما به خاطر کنگره نمی‌تواند خیلی سریع عمل کند. همچنین در حال بررسی و تلاش برای جدا کردن تحریم‌هایی است که تعلیق خواهند شد از تحریم‌هایی که همچنان حفظ خواهند کرد، است، مواردی همچون تحریم‌های اعمالی علیه تلاش‌های ایران در زمینه موشک‌های بالستیک یا حمایت از حقوق بشر و موارد مرتبط با تروریسم.

بازگشت فوری تحریم‌: قدرت‌های جهانی در حالی طراحی یک فرمول یک خود هستند تا در صورتی که ایران توافق را نقض کرد بتوان تحریم‌ها را به سرعت دوباره اعمال کرد. در مورد تحریم‌های مصوب سازمان ملل، چین و روسیه به طور سنتی مخالف هرنوع طرحی هستند که بتواند قدرت ناشی از حق وتوی آن‌ها را تضعیف کند.

تحقیق و توسعه: چارچوب تفاهم حاصل شده در ماه آوریل (بیانیه لوزان) بین قدرت‌های جهانی و ایران در مورد سطح مجاز تحقیق و توسعه مبهم است. در مورد سانتریفیوژهای پیشرفته، ایالات متحده گفته است که ایران یک برنامه تحقیق و توسعه «محدود» داشته باشد. ایالات متحده همچنین گفته است که پس از 10 سال، تهران باید به یک طرح تحقیق و توسعه که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارائه شده است، پایبند باشد. اما رهبر ایران گفته است که کشورش حتی چنین محدودیت‌هایی را برای ده سال اول نخواهد پذیرفت و آن را «زور مضاعف و غلط مضاعف» توصیف کرد.

اما در این بین برخی چالش‌های سیاسی نیز وجود دارد که عبارتند از:

کنگره: سنا می‌تواند این توافق را ارزیابی کند، اما رأی «منفی» آن توافق را از بین نمی‌برد، زیرا باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا برای یک توافق چندجانبه که شکل معاهده ندارد، نیازمند تأیید کنگره نیست. قانون‌گذاران آمریکایی 30 روز برای بررسی توافق زمان دارند، دوره‌ای که طی آن اوباما نمی‌تواند مجازات‌های اعمالی علیه ایران را کاشه دهد. اگر مذاکره‌کنندگان از 9 جولای را بدون دستیابی به توافق گذر کنند، دوره بررسی کنگره تا 60 روز تمدید می‌شود. اگر قانون‌گذاران بتوانند با اکثریت ضد وتو بتوانند قانون جدیدی را برای اعمال تحریم‌های جدید یا ممانعت از تعلیق تحریم‌های موجود از سوی اوباما تصویب کنند، دولت از اجرا و پایبندی به توافق منع خواهد شد.

تندروهای ایرانی: زمانی که پارلمان ایران هفته پیش دسترسی به پایگاه‌های نظامی را با رأی خود ممنوع کرد، برخی قانون‌گذاران این کشور شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. این ماجرا نشان دهنده مخالف عمیق با هرگونه تفاهم (در داخل ایران است) با آنچه که تندروها آن را «شیطان بزرگ» می‌نامند، است. آن‌ها با حمایت رهبر ایران، توافق را از نظر هرگونه امتیاز اعطا شده بررسی خواهند کرد.

اسرائیل: سران اسرائیل به شدت علیه هرگونه توافقی که به نظر آن‌ها زمینه‌ساز یک زرادخانه هسته‌ای ایران در آینده است، لابی کرده‌اند، امری که به نظر آن‌ها یک تهدید امنیت ملی خطرناک است. اسرائیل سال‌ها است که تهدید می‌کند اگر احساس کند ایرانی‌ها در حال نزدیکی به قابلیت تسلیحاتی هستند، به سایت‌های هسته‌ای حمله خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به طور مستقیم از کنگره خواست تا فشار تحریم‌ها علیه ایران را حفظ کند.

 

 

آغاز مذاکره ظریف و کری برای رفع اختلافات نگارش متن توافق

 

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مذاکره با جان کری همتای امریکایی خود را روز شنبه برای رفع اختلافات نگارش متن توافق جامع در وین آغاز کرد.

این سومین مذاکره ظریف و کری درباره نگارش متن توافق جامع محسوب می شود. این دو پیش از این در نیویورک و ژنو بر سر متن توافق و روند حل اختلاف ها با یکدیگر مذاکره کرده بودند.

 

 

کری: برای دستیابی به توافق امید هست

 جان کری وزیر خارجه امریکا پیش از شروع دیدارش با محمد جوادظریف گفت: موضوعات دشوار و کار سختی پیش رو داریم ولی برای دستیابی به توافق امید هست.


وی که پشت میز مذاکره با ظریف و معاونانش نشسته بود رو به دوربین های خبرنگاران افزود: کارهای سخت زیادی داریم که انجام دهیم. یکسری مسائل سخت همچنان باقی است ولی امیدواریم.

وزیر خارجه امریکا اظهار داشت: در مراحل نهایی تلاش هستیم تا ببینیم توافق نهایی ممکن است یا نه. فکر می کنم همه می خواهند توافق را ببینند.

ظریف هم این سخنان را تایید کرد و گفت: من هم موافقم که باید سخت کار کنیم تا کار پیش رود. ما برای این رخداد مهم و برجسته مصمیم هستیم و به کار ادامه می دهیم .

 

 

احتمال تمدید مذاکرات تا 14 تیر

خبرنگار فرانس 24 به نقل از مقامات حاضر در تیم مذاکره کننده آمریکا گزارش داد که 5 جولای محتمل ترین زمان حصول توافق هسته ای میان ایران و 1+5 است. پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داد بود که دیپلمات‌های غربی می‌گویند از نظر آن‌ها روز 18 تیر، یعنی زمانی که کاخ سفید مهلت دارد نسخه‌ای از توافق را به کنگره ارائه دهد، ضرب‌الاجل واقعی مذاکرات هسته‌ای با ایران است.

سه روز مانده به ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5، گزارشها از باقی بودن اختلافات عمده میان طرفین حکایت دارد. دیپلماتها میگویند که انتظار می‌رود مذاکره‌کنندگان این هفته روزهای سختی را پیش رو داشته باشند.

 

 

موگرینی یک‌شنبه به مذاکرات هسته‌ای می‌پیوندد


مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه برای شرکت در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 وارد وین می‌شود.

اتحادیه اروپا روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: فدریکا موگرینی، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قرار است روز یک‌شنبه 28 ژوئن به منظور ادامه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 به پایتخت اتریش سفر کند.

بر اساس گزارش پایگاه اینترنتی اتحادیه اروپا، موگرینی در این سفر با وزیران امور خارجه گروه 3+3 و محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و معاونان وی دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.

 

 

پایان نشست 1.5 ساعتی ظریف - کری؛ ادامه مذاکره عصر شنبه

 

نخستین نشست هیات های مذاکره کننده ایران وامریکا به ریاست ظریف و کری در وین پس از یک ساعت و نیم به کارخود پایان داد تا با وقفه ای دو ساعتی از سر گرفته شود.


این سومین مذاکره ظریف و کری برای رفع اختلافات و نگارش متن توافق جامع محسوب می شود. این دو پیش از این در ژنو و نیویورک برای کاستن از اختلاف ها با یکدیگر مذاکره کرده بودند.

ظریف و کری با وقفه ای دو ساعتی و در ساعت 15 و 30 به وقت محلی - 18 به وقت تهران- در هتل کوبورگ گفت و گو را از سر خواهند گرفت.در این مذاکرات ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا نیز حضور دارد.

سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان ظریف تاکنون هشت دور برای نگارش متن توافق با هلگا اشمید و در مواردی با وندی شرمن همتای امریکایی خود مذاکره کرده اند که هشتمین آن هم اکنون درجریان است.

 

 

 

یک مقام آمریکایی: ضرب‌الاجل واقعی نهم ژوییه است

مشاور امنیت ملی جو بایدن گفت که ضرب الاجل سیاسی واقعی برای حصول توافق هسته‌ای نهایی با ایران 9 ژوییه است.

کالین کال، مشاور امنیت ملی معاون رییس‌جمهور آمریکا با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که هم اکنون در وین - پایتخت اتریش در جریان است افزود: ضرب الاجل واقعی سیاسی برای حصول توافق نهایی با ایران 9 ژوییه (18 تیر) است ، نه پایان ماه جاری.

بر اساس گزارش شبکه خبری بلومبرگ، جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید پیش از این گفته بود که تمرکز هم‌چنان روی 30 ژوئن قرار دارد اگر چه برای انجام یک سر تنظیمات ممکن است چند روز زمان بیش‌تر نیاز باشد. از این رو اظهارات کال اولین اعلام آمریکا مبنی بر این است که تیم مذاکره کننده هسته‌ای این کشور به خود بیش از یک هفته زمان می‌دهد تا به توافق برسد.

کالین کال که علاوه بر این معاون مشاور باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا در امور امنیت ملی محسوب می‌شود  گفت که مذاکره کنندگان آمریکایی با این دورنما در حال رایزنی هستند که ممکن است مذاکرات‌شان تا 9 ژوییه (18 تیر) برای تکمیل توافق هسته‌ای به طول بینجامد. اگر آن‌ها بتوانند متن توافق را تا پیش از 9 ژوییه به کنگره تحویل بدهند، قانونگذاران فرصتی 30 روزه خواهند داشت تا آن را مورد بررسی قرار دهند،‌ در غیر این صورت مهلت بازبینی توافق 60 روز خواهد بود.

اما دولت آمریکا نمی‌خواهد به کنگره زمان زیاد برای بازبینی بدهد چون در این صورت اجرای توافق نیز با تاخیر مواجه خواهد شد.

این مقام آمریکایی در ادامه گفت: توافقی که بسیاری از قانونگذاران و رهبران خارجی به دنبال آن هستند یعنی توافقی که بر چیده شدن برنامه هسته‌ای ایران و پایان غنی‌سازی اورانیوم در ایران را در پی داشته باشد کاملا غیرواقع‌بینانه است.

او افزود:‌ من آن را توافق افسانه‌ای می‌دانم که بسیار خوشایند است اما ما هیچ راهی برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای نداریم.

مشاور امنیت ملی جو بایدن هم‌چنین تاکید کرد که مذاکرات هسته‌ای با ایران از دیگر مسائل مربوط به این کشور جدا است و آمریکا پیش از این نیز در دهه 1980 و 90 میلادی در رایزنی‌های منع اشاعه هسته‌ای با اتحادیه جماهیر شوروی چنین چیزی را تجربه کرده بود.

وی در پایان با اشاره به کاهش تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران پس از حصول یک توافق هسته‌ای یادآور شد تحریم‌های غیرهسته‌ای در جای خود باقی می‌مانند و برآورد ما این است که ایران بخش اعظم از سرمایه بلوک شده خود را که قرار است در توافق نهایی به آن دست پیدا کند صرف مسائل اقتصادی خواهد کرد.

 

 

آمانو و فابیوس به وین آمدند

یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی و لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بعدازظهر شنبه وارد وین شدند.

قرار است فابیوس پس ازنشست دوم ظریف - کری با وزیر خارجه ایران دیدار و گفت و گو کند.

وزیران خارجه انگلیس و آلمان و فدریکا موگرینی هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز یکشنبه به وین خواهند آمد.

 

 

روزنامه فرانسوی: احتمال توافق بین ایران و 1+5 افزایش یافته است

یک روزنامه فرانسوی در صفحه اول شماره روز شنبه خود در گزارشی با اشاره به آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 از جمهوری اسلامی به عنوان کشوری صلح طلب نام برد و نوشت:احتمال دستیابی به توافق نهایی هسته ای نسبت به گذشته افزایش یافته است.


 در مطلب روزنامه Direct Matin، آمده است: درحالی که تنها چند روز به پایان ضرب الاجل تعیین شده 30 ژوئن ( 9 تیرماه ) باقی نمانده است و براساس اظهارات مذاکره کنندگان همچنان موانعی نیز بر سر رسیدن به تفاهم احتمالی وجود دارد، دستیابی به توافق و پایان تحریم ها علیه ایران قابل اجرا به نظر به نظر می رسد.

این روزنامه فرانسوی در ادامه از ایجاد تفاهم پس از 20 ماه مذاکرات فشرده، به عنوان آغازی دوباره برای برقراری ارتباط بین ایران و امریکا یاد کرده است .

روزنامه Direct Matin با اشاره به سخنان 'تیرل کویل' پژوهشگر موسسه روابط بین الملل و راهبردی فرانسه مبنی بر ضرورت پایان دادن به مذاکرات و رسیدن به یک توافق نهایی، مطلب خود را با این جمله به پایان برده است که ،' امضای این توافق به نفع طرفین بوده و مهم این است که همه از این مذاکرات پیش رو سربلند بیرون بیایند.'

 

 

فابیوس سه شرط فرانسه برای تحقق توافق هسته‌ای را برشمرد

لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه پیش از ورود به هتل کوبورگ در حضور خبرنگاران حاضر مقابل هتل با بیان این که فرانسه خواهان توافقی محکم با ایران است که در آن ایران از برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برخوردار باشد گفت: فرانسه این توافق را به سه شرط ممکن می‌داند؛ اول توافقی که دسترسی به تاسیسات نظامی ایران در آن ممکن باشد؛ دوم تحقیق و توسعه ایران برای مدت طولانی محدود شود و سوم در صورت پایبند نبودن ایران به تعهداتش قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل به طور خودکار علیه این کشور اعمال شود.

 

 

فابیوس و ظریف دیدار کردند

وزرای خارجه ایران و فرانسه در هتل پله کوبورگ وین ،‌محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای دیدار و گفتگو کردند.

 

 

دیدار دوم وزیران خارجه ایران و آمریکا

محمدجواد ظریف و جان کری ظهر روز شنبه برای یک ساعت و نیم با حضور معاونان و برخی از اعضای هیات کارشناسی و معاون فدریکا موگرینی دیدار کردند.

وزیران خارجه ایران و آمریکا در حالی دومین دور مذاکرات خود در هتل کوبورگ را از سر گرفتند که وزیر خارجه فرانسه و یوکیا آمانو نیز به جمع مذاکره کنندگان پیوسته‌اند.

 

 

 

آمانو از کوبورگ رفت

 

یوکیا آمانو پس از ساعتی هتل کوبورگ را ترک کرد. قرار بود امانو در کوبورگ با جان کری و لوران فابیوس دیدارکند ولی تاکنون خبری رسمی از ملاقات این سه منتشر نشده است.

 

 

 

وزیر خارجه آلمان فردا به مذاکرات هسته‌ای می‌پیوندد

 

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان فردا به مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ خواهد پیوست.

 

 

ایران گزینه انتقال و فروش اورانیوم غنی شده را مورد بررسی قرار می‌دهد

به گزارش آسوشیتدپرس، در حالی که ایران بارها تاکید کرده است که به دنبال دستیابی به سلاح اتمی نیست، بیش از 8 تن اورانیوم غنی شده در اختیار دارد که به زعم کشورهای غربی می تواند با غنی سازی بیشتر از آنها برای تولید بمب اتمی استفاده کند.

دیپلمات های آگاه تاکید کرده اند که مذاکره کنندگان ایرانی در حال بررسی طرحی هستند که بر اساس آن اورانیوم غنی شده به عنوان سوخت رآکتور به یک کشور دوم برای فروش و صادرات، منتقل شود.

ولی با توجه به نزدیک بودن ضرب الاجل 30 ژوئن، مذاکره کنندگان فرصت کمی برای تصمیم گیری در این خصوص دارند. البته مقام های ارشد ایرانی به صورت علنی با انتقال اورانیوم غنی شده به خارج از کشور در مراحل ابتدایی مذاکرات مخالفت کرده بودند. سایر گزینه هایی که مورد مذاکره قرار گرفته به معنای تغییر اورانیوم غنی شده به مواد هسته ای است که قابلیت استفاده به عنوان سلاح را نداشته باشد یا انتقال به یک کشور دیگر مثل روسیه برای ذخیره سازی اورانیوم غنی شده.

یکی از دیپلمات ها در این باره تاکید کرد: روسیه یکی از گزینه های کلیدی به شمار می رود. مسکو می تواند مواد هسته ای ایران را به اورانیوم با درجه غنای پایین تر تبدیل کرده و در صورت فروش این مواد هسته ای، سود زیادی نیز نصیب ایران شود.

 

 

استقامت ایران در مذاکرات

 

پایگاه اینترنتی هیل، وابسته به افراط گرایان کنگره آمریکا در تحلیلی به قلم جیمز اکتون اعلام کرد ایران به هیچ روی مایل به اذعان در خصوص گذشته برنامه اتمی خودش نخواهد بود.اکتون نوشت اظهارات اخیر جان کری نشان می دهد در خصوص گذشته برنامه اتمی ایران و بخصوص بخش موسوم به ابعاد احتمالی نظامی پیشرفت چندانی به دست نیامده است و گمان می رود این پنج بعلاوه یک است که برای به دست آوردن توافق، بخواهد مواضع خود را در این خصوص نرم تر کند.این پایگاه نوشت احتمالا ایرانیان هرگز چنین اذعانی را نکنند زیرا از دیدگاه آنان چنین امری، تحقیر ایران را در پی دارد و این از دیدگاه آنان به هیچ روی پذیرفته نیست.

 

 

هدف آمانو از حضور در وین

 

سخنگوی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید که دیدار امروز یوکیو آمانو از محل برگزاری مذاکرات ایران و 1+5 در وین در راستای تقویت جنبه‌های فنی برنامه جامع اقدام مشترک بوده است.

 

 

دیدار کری و فابیوس

 

جان کری و لوران فابیوس وزاری خارجه آمریکا و فرانسه امروز در هتل کوبورگ دیدار کردند. به گزارش منابع خبری این نشست بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید.

 

 


وزیر خارجه روسیه تا قبل از دوشنبه شب در وین حضور ندارد

 

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه تا قبل از دوشنبه شب در مذاکرات هسته ای وین حضور ندارد. یک مقام آگاه  در وین گفت که وزیر خارجه روسیه در مراسم تدفین یوگنی پریماکوف، سیاستمدار روسی که روز دوشنبه در مسکو برگزار خواهد شد شرکت خواهد کرد.


یوگنی پریماکوف، سیاستمدار روسی روز جمعه بعد از یک دوره طولانی بیماری در مسکو درگذشت. او در دوران شوروی سابق سمت های مهمی داشت و در دهه نود میلادی به عنوان وزیر خارجه و نخست وزیر روسیه برگزیده شد.

نظر شما