شناسهٔ خبر: 59930852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با حضور پژوهشگران و استادان؛

برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در دانشگاه خلیج فارس

هم‌زمان با روز ملی خلیج فارس، همایش بزرگداشت این روز با حضور پژوهشگران، استادان، دانشجویان و مسئولان در دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

صاحب‌خبر -

برگزاری همایش روز ملی خلیج فارس در دانشگاه خلیج فارسبه‌گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز بوشهر؛ ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام‌گذاری شده و به این مناسبت همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس با حضور خلیج فارس‌شناسان، پژوهشگران، استادان، دانشجویان و مسئولان استانی در سالن نفت و گاز دانشگاه خلیج فارس بوشهر برگزار شد.

نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در این همایش با اشاره به پیشینه استعماری چپاولگران برای تسلط بر منطقه خلیج فارس گفت: نقش خلیج فارس و کشور‌های پیرامون آن در نظم نوین آینده جهان بسیار پررنگ است.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: طراحی‌های کشور‌هایی که برای نظم نوین جهانی و کشور‌های خلیج فارس برنامه دارند بر چند پایه استوار است؛ این برنامه‌ها دارای اهداف اقتصادی، نگاه سیاسی و سلطه و اجرای مدیریت سیاسی، نقش مهم دریا در آن، دارای نگاه بسیار ویژه فرهنگی رسانه‌ای هستند که ابزار تمامی این موارد بر بستر رسانه است.

او تأکید کرد که خلیج فارس مرکز تولید فرهنگ و گسترش فرهنگ بوده است و آب‌راهی است که همواره سیاسی بوده و در نظم نوین آینده جهان نقش مهمی بازی می‌کند. کشور‌های این حوزه باید با نگاهی راهبردی به‌دنبال استقلال و اثرگذاری شایسته باشند.

استاندار بوشهر هم در این همایش گفت: خلیج فارس در کنار ایران، انقلاب، امام، رهبری و شهدا از مؤلفه‌های اصلی قدرت در کشور است.

احمد محمدی‌زاده افزود: پس از انقلاب و با فرمان امام (ره) دفاع دریایی ایران قدرت گرفت و در دروان رهبری نیز با شتاب بیشتری ادامه پیدا کرد و اکنون ایران اسلامی در خلیج فارس قدرت اول است و با بیگانگانی که قصد تجاوز داشته باشند برخورد می‌کند.

او اضافه کرد: منابع پیشرفت کشور در دریا است و برای بخش‌های گوناگون اقتصاد دریامحور برنامه داریم.

استاندار بوشهر بیان کرد: صنایع نفت و گاز و پتروشیمی نیز در سواحل خلیج فارس از پیشران‌های توسعه کشور‌ها هستند و صنایع پایین‌دستی این صنایع نیز در کنار خلیج فارس در حال شکل‌گیری است.

محمدی‌زاده افزود: در بخش‌های گوناگون دریا ظرفیت‌های بالقوه فراوانی داریم که باید بالفعل شوند؛ مانند گردشگری ساحلی و دریایی که سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بخش در استان بوشهر هستند تا بتوان با کمک آن تولید را رشد داد و تورم را مهار کرد.

رئیس انجمن دوستی ایران و چین هم در این همایش گفت: خلیج فارس همواره مورد طمع بیگانگان بوده و بار‌ها به منابع آن دست‌اندازی شده، اما اکنون ایران اسلامی با قدرت در حال حرکت در بخش‌های گوناگون است و استقلال خود را به رخ می‌کشد.

علاءالدین بروجردی افزود: باید بتوان از تمام ظرفیت‌ها برای پیشرفت کشور بهره برد و دریا این امکان را دارد تا سکوی این پیشرفت باشد و در جنگ ترکیبی و اقتصادی پیروز شویم.

در این همایش همچنین شماری از پژوهشگران و استادان مقالات و یافته‌های علمی خود را ارائه دادند.

همچنین نمایشگاهی از نقشه‌ها و اسناد تاریخی و عکس‌هایی از خلیج فارس به نمایش گذاشته شد.

<div id="video-display-embed-code_9568782"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3833667/9568782?width=800&height=395"></script></div>

نظر شما