شناسهٔ خبر: 59786431 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

شناسایی سیستم عصبی پشتیبانی کننده حرکات بدن

محققان اعلام کردند: یک سیستم عصبی پیچیده در مغز از کنترل دقیق حرکت بدن پشتیبانی و سیستم دیگر، حرکات کل بدن را هماهنگ می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ محققان علوم مغز و اعصاب برای نخستین بار توانستند ساختار عصبی مدیریت حرکان بدن در مغز را شناسایی کنند. اعضای این تیم مطالعاتی پیشنهاد می‌کنند که این یافته‌های جدید می‌تواند به توضیح این که چگونه و چرا حالت‌های ذهن و بدن اغلب در تعامل هستند، کمک کند.
بر این اساس اعلام شد، قشر حرکتی، ناحیه‌ای از مغز که سیگنال‌هایی تولید می‌کند حرکات بدن را هدایت می‌کند، مدت هاست به عنوان نقشه‌ای با مناطق خاصی در نظر گرفته می‌شود که مسئول شروع حرکات در اعضای مختلف بدن بدن هستند.
طی مطالعات جدید، تیمی از دانشمندان این منطقه را ترسیم کرده و آن را به عنوان یک بخش ویژه نشان دادند که تمام اعضای بدن را از سر تا پا در امتداد قشر مغز به تصویر می‌کشد. این مدل از سوی متخصصین، هومونکولوس نامیده می‌شود با این حال، ناسازگاری‌هایی در مطالعات بعدی مشاهده شده است که منجر به زیر سوال بردن مدل هومونکولوس می‌شود.
طی مطالعاتی دیگر و برای بررسی ساختار قشر حرکتی انسان، محققان از داده‌های تصویربرداری تشدید مغناطیسی عملکردی از افراد در سنین مختلف در حالت استراحت و هنگام انجام وظایف مختلفی مانند چشمک زدن، خم کردن زانو‌ها یا بلعیدن غذا استفاده کردند. آن‌ها دریافتند؛ ساختار کلاسیک هومونکولوس با نواحی نازک تری از قشر که اتصال عملکردی قوی به یکدیگر و شبکه‌ای که برای کنش و کنترل فیزیولوژیکی، برانگیختگی، فعالیت‌های مرتبط با خطا و درد مهم محسوب می‌شود، در هم آمیخته است. در ادامه و با انجام مطالعات بیشتر، مشخص شد که این مناطق پراکنده برای یک حرکت خاص نیستند و در طول برنامه ریزی عملکرد و هماهنگی دست‌ها و پا‌ها و حرکات بدن به طور همزمان فعال می‌شوند.
بنا بر اعلام وبگاه (natureasia)، محققان پیشنهاد می‌کنند؛ قشر حرکتی از دو سیستم کنترل رفتاری یکپارچه تشکیل شده است. یکی از سیستم‌های شناخته شده شامل مدار‌های ویژه اثر گذار برای حرکات دقیق و مجزای اندام تخصصی مانند انگشتان دست، انگشتان پا و زبان است که طی آن نوعی حرکت ماهرانه که برای صحبت کردن یا دستکاری اشیا نیاز است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. دومین سیستم خروجی یکپارچه، معروف به شبکه کنش جسمی – شناختی، برای ادغام اهداف و فیزیولوژی مهمتر استفاده می‌شود. به این ترتیب برای نخستین بار ساختار و عملکرد شبکه اعصاب مغزی که حرکات بدن انسان را کنترل می‌کنند، شناسایی شد.

نظر شما