شناسهٔ خبر: 5972486 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین در گفت‌وگو با فارس:

دولت الحمدالله استعفا نکرده است/ ضرورت تدارک فوری برگزاری انتخابات در فلسطین

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین با رد اینکه دولت توافق ملی فلسطین استعفا کرده باشد، گفت: دولت فلسطین تا وقتی به ساختاری توافقی بر سر تشکیل دولت وحدت ملی دست یابد به قوت خود باقی است.

صاحب‌خبر - «تیسیر خالد»، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در غزه با رد اخبار حاکی از استعفای دولت توافق ملی فلسطین به ریاست «رامی الحمد الله» تاکید کرد: دولت فلسطین استعفا نداده تا بگوییم که مامور پیشبرد امور است.

وی افزود:دولت توافق ملی فلسطین به قوت خود باقی است و به کار خود ادامه می‌دهد تا وقتی که به ساختاری توافقی بر سر تشکیل دولت وحدت ملی دست یابیم.

خالد با رد این خبر که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان شخصی را مامور تشکیل دولت آتی کرده باشد، گفت: کمیته اجرایی با همه طیف‌های سیاسی از جمله حماس، جهاد اسلامی و شخصیت‌های مستقل وارد رایزنی می‌شود تا با برون رفت از وضعیت کنونی افق‌های تشکیل دولت جدید روشن شود.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین گفت: می‌دانیم که جهاد اسلامی بر اساس ملاحظات منطقی خود در هیچ دولتی شرکت نخواهد کرد اما سازمان آزادی بخش فلسطین به این جنبش و نظر آن احترام می‌گذارد و رایزنی با آن را ضروری می‌داند.

وی در پاسخ به سوالی درباره سقف زمانی که کمیته اجرایی برای رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت تعیین کرده است، گفت: ما سقفی تعیین نکرده‌ایم اما باید به سرعت زیاد به این روند پایان بدهیم چرا که نیاز شدیدی به حل وضعیت کنونی و بحران دولت داریم.

خالد بحران دولت فلسطین را در دو مساله نخست توقف کار دولت توافق ملی در غزه توسط جنبش حماس و دوم اختلافات داخلی دانست که مانع عمل دولت به وظایف خود شده بود.

وی افزود: برای مثال برخی وزیران در دولت توافق ملی متصدی بیش از یک وزارتخانه هستند برای مثال نخست وزیر علاوه بر پست خود وزیر کشور و وزیر اقتصاد فلسطین نیز بوده است.

عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین بر ضرورت برون رفت از بحران کنونی به بهترین شیوه ممکن تاکید کرد و گفت:باید با کنار گذاشتن اختلافات برای وحدت بین موسسات فلسطینی و تدارک برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی در نزدیک ترین زمان ممکن اقدام شود.

خالد درباره نظر «یحیی موسی» از رهبران حماس در تایید تشکیل دولت وحدت ملی مشروط به گرفتن رای اعتماد از مجلس قانون‌گذاری فلسطین گفت: ما هیچ مشکلی نداریم اما اعمال شروط مناسب نیست چرا که تا زمانی که ما انتخابات را پیش رو داریم ضرورتی برای این شروط نیست.

خالد درباره اینکه آیا جبهه دموکراتیک برای آزادی فلسطین در دولت آتی حضور خواهد داشت، گفت: این تصمیم منوط به دو مساله است، نخست اینکه دولت متشکل از همه نیروهای سیاسی باشد و دوم اینکه برنامه‌های آن مورد توافق همه باشد چرا که ما نمی‌خواهیم جزیی از دولت باشیم که از خارج از گود حرف می‌زند.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: دولت وحدت ملی فلسطین که اسماعیل هنیه از مارس 2006 تا زمان برکناری آن در چهاردهم ژوئن 2007 ریاست آن را برعهده داشت کاملا با برنامه سازمان آزادی بخش منطبق بود.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما