شناسهٔ خبر: 59617618 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

نسخه خطی ۹۰۰ ساله نهج البلاغه در گنجینه موزه رضوی

نسخه خطی ۹۰۰ ساله نهج البلاغه در نسخ نفیس گنجینه موزه رضوی جلوه نمایی می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، گنجینه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از گنجینه‌های موزه آستاننسخه خطی ۹۰۰ ساله نهج البلاغه در گنجینه موزه رضوی قدس رضوی ۳۳ نسخه نفیس نهج البلاغه متعلق به سده‌های ۶ تا ۱۳ هجری را در خود دارد که به صورت اهدا و یا خریداری به این مجموعه افزوده شده است.

کهن‌ترین نسخه نهج البلاغه در این مجموعه کتابت شده به سال ۵۴۴ هجری قمری (۹۰۰ سال قبل) و وقف در سال ۱۰۶۱ بدست نواب فاضلخان است.

نسخه کتابت شده حسن بن محمد بن عبداللّه به سال ۶۳۱ هجری از دیگر نفایس این گنجینه و دارای ۲۳۶ خطبه و ۷۹ نامه و وصیت و۴۸۰ کلمه حکمت آمیز کوتاه است که تالیف آن در سال ۴۰۰ قمری به پایان رسیده و دانشمندان زیادی بر آن شرح و حاشیه نگاشته‌اند.

نسخه‌های کتابت شده علی کاتبانی، چون محمد لواسانی به خط نسخ عالی در ۱۲۸۰ قمری، محمد کاظم موسوی درعیانی ۱۱۰۲ قمری به خط نسخ مشکول نسر بن محمد در شوال ۸۱۶ قمری و نسخ خوش مشکول ۱۷ سطری وقف شده میرزا رضاخان نائینى از دیگر نفایس این مجموعه به شمار می‌رود.

در این مجموعه همچنین نسخه‌های کتابت شده توسط کاتبانی، چون محمد بن حسین معروف به برهان نظامی در ۶۷۴ قمری به خط نسخ کهن مشکول و ملا جباب بن احمد بن مهدی در قرن ۹ هجری به زبان عربی وجود دارد که بدست رهبر معظم انقلاب وقف این آستان شده است.

نظر شما