شناسهٔ خبر: 5960305 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مراقب بیماری تب خونریزی دهنده در فصل گرما باشید

مشهد - ایرنا - دامپزشکی خراسان رضوی نسبت به شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو همزمان با فصل گرما هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، خطر انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بر اثر کشتار غیر مجاز دام در منازل و معابر بویژه در فصل گرما افزایش می یابد.

بر اساس این گزارش، بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو که یکی از بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان است از راههایی نظیر گزش کنه های آلوده که از روی بدن دام به انسان منتقل می شوند، تماس با خون و لاشه حیوان آلوده، تماس با خون و ترشحات بدنی فرد آلوده قابل انتقال است.

بر این اساس مبارزه با کنه ها به عنوان ناقلین بیماری از طریق سمپاشی جایگاه های دامی و استحمام دامها، استفاده از وسایل حفاظتی از قبیل دستکش و کلاه در تماس با دام و هنگام قطعه کردن گوشت از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به تب کنگو است.

همچنین پرهیز از ذبح دام خارج از کشتارگاه و استفاده از گوشت های دارای مهر و نشانه بهداشتی مورد تاکید قرار گرفته است.

این گزارش می افزاید: شهروندان در صورت مشاهده کشتار غیر مجاز دام می توانند مراتب را به شماره تلفن 1512 دامپزشکی اطلاع دهند.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (CCHF) یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می شود.

این بیماری اولین بار در سال ۱۹۴۴ در کریمه اوکراین مشاهده شده است.

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در انسان بیماری شدید همراه با مرگ و میر حدود ۳۰ درصدی ایجاد می کند و شیوع بیمارستانی آن نیز بسیار زیاد است.

3027 / 6053

نظر شما