شناسهٔ خبر: 59598845 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

کنعانی در نشست خبری:

هیات فنی عربستان از شنبه وارد ایران شده است/ بر حفظ مرزهای بین‌المللی در منطقه قفقاز تاکید داریم

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: براساس توافقاتی که میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط صورت گرفت، هیات فنی عربستان سعودی روز شنبه وارد تهران شد، هیأتی که هم در تهران و هم در مشهد بررسی‌هایی خواهند داشت تا زمینه‌سازی‌ها پیرامون بازگشایی سفارت این کشور در تهران و سرکنسولگری آن در مشهد بررسی و فراهم شود. در همین راستا هیاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آتی راهی عربستان خواهد شد و بررسی‌های لازم برای بازگشایی سفارت و کنسولگری را به عمل خواهد آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت فرارسیدن شب‌های قدر روزهای ضربت خوردن و شهادت امیرالمومنین حضرت علی(ع)، گفت: ما یک سال سخت را به رغم تلاش‌ها و برنامه‌های دشمنان برای سخت کردن زندگی برای مردم ایران، پشت سر گذاشتیم اما در مجموع در حوزه‌های مختلف از جمله ارتباط با همسایگان و روابط منطقه‌ای، دستگاه دیپلماسی کارنامه موفقی را از خود به جای گذاشت.

وی افزود: مقام معظم رهبری در دو سخنرانی از ابتدای سال نخست سخنرانی روز اول سال در مشهد و دوم در دیدار با کارگزاران نظام تاکید و اشاره به وزارت خارجه داشتند. ما تلاش خواهیم کرد که با همت روزافزون معنویات معظم له را محقق کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه یادآور شد: در روزهای گذشته در فلسطین شاهد وقایعی بودیم که رژیم صهیونسیتی علیرغم مشکلات فراوان داخلی باردیگر به دلیل ماهیت جنایتکارانه‌ای که دارد، تلاش کرد تا بحران را به بیرون مرزهای خود منتقل کند‌، در این راستا تعرضاتی به مرزهای سوریه و همینطور در فلسطین و همچنین جسارت و هتک حرمت به مسجد الاقصی رامرتکب شد. در ماه مبارک رمضان هستیم و در آستانه روز جهانی قدس این یادگار ارزشمند امام خمینی (ره) هستیم، روز جمعه در اقصی نقاط جهان شاهد حمایت ملت‌های آزادی‌خواه از حق فلسطین برای تشکیل دولت خواهیم بود. چه بسا اینکه در روزهای اخیر هم شاهد شکل‌گیری نشست‌ها و تجمعات بودیم.

وی گفت: ما در بحث یمن شاهد تحرکات و تحولات جدیدی هستیم، جمهوری اسلامی ایران در رابطه با بحران یمن مواضع اصولی و شفاف داشته و همواره بر این مسأله تاکید داشتیم که راهکار این مسأله ورود نظامی نیست بلکه باید در یک فرآیند سیاسی ملت یمن بتواند برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد. ما از آتش بس حمایت کرده بودیم و حمایت می‌کنیم.

کنعانی با بیان اینکه در ارتباط با اصل پرونده و موضوع یمن نظر ما همواره آینده است که مردم یمن باید برای آینده و سرنوشت سیاسی خود تصمیم بگیرند، گفت: ما در ارتباط با روند مذاکرات میان طرف‌های یمنی همواره نقش موثر و کمک‌کننده داشته‌ایم، همچنین از تلاش‌های نماینده سازمان ملل حمایت کرده و می‌کنیم. همواره آماده هستیم که هر زمانی از سوی طرف‌های یمنی و یا طرف‌های منطقه‌ای و سازمان ملل از ما کمک خواسته شود، کمک‌کننده و تسهیل گر باشیم.

وی ادامه داد: همانطور که مطلع هستید براساس توافقاتی که میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط صورت گرفت، هیات فنی عربستان سعودی روز شنبه وارد تهران شد، هیأتی که هم در تهران و هم در مشهد بررسی‌هایی خواهند داشت تا زمینه‌سازی‌ها پیرامون بازگشایی سفارت این کشور در تهران و سرکنسولگری آن در مشهد بررسی و فراهم شود. در همین راستا هیاتی از سوی جمهوری اسلامی ایران طی روزهای آتی راهی عربستان خواهد شد و بررسی‌های لازم برای بازگشایی سفارت و کنسولگری را به عمل خواهد آورد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی پیرامون زمان دقیق باز شدن سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان اظهار داشت: دو طرف در پکن توافق کردند در روزهای آینده اقدامات اجرایی را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم کنند. براساس آنچه در پکن رخ داد و بیانیه مشترک دو طرف، عملا روابط رسمی دو کشور برقرار شد و برای فعال سازی روابط و فعالیت سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور نیازمند اقدامات اجرایی بودیم و توافق شد سریعا هیأت‌های دو کشور به سمت کشور مقابل عزیمت کنند و در همین خصوص اکنون هیأت عربستان در ایران حضور دارد و طی دو سه روز آینده هیأت ایران عازم عربستان خواهد شد.

وی ادامه داد: برای فعال‌سازی نمایندگی‌ها نیازمند برخی اقدامات اجرایی هستیم و این اقدامات در حال انجام است و با تکمیل این اقدامات شاهد تبادل سفرای دو کشور هم خواهیم بود و این در چارچوب توافقی است که دو کشور انجام دادند و درباره تعیین سفرا نیز گام‌های ابتدایی انجام و روند اداری در حال انجام است.

کنعانی در رابطه با اثرات تغییر فضای ارتباطی میان ایران و عربستان بر تحولات منطقه خاطرنشان کرد: توافقات دوجانبه ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دوجانبه که با بازخوردهای مثبتی در منطقه و سطح بین‌المللی مواجه بوده است، حتما تاثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش صلح، ثبات و امنیت و تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه تنها بین دو کشور بلکه کشورهای منطقه خواهد داشت. گمان می‌کنیم بهبود و فضای جدید مناسبات ایران و عربستان علاوه بر ابعاد دوجانبه دارای تاثیرات مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به سؤالی پیرامون زمان دقیق باز شدن سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های ایران و عربستان اظهار داشت: دو طرف در پکن توافق کردند در روزهای آینده اقدامات اجرایی را برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌ها فراهم کنند. براساس آنچه در پکن رخ داد و بیانیه مشترک دو طرف، عملا روابط رسمی دو کشور برقرار شد و برای فعال سازی روابط و فعالیت سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور نیازمند اقدامات اجرایی بودیم و توافق شد سریعا هیأت‌های دو کشور به سمت کشور مقابل عزیمت کنند و در همین خصوص اکنون هیأت عربستان در ایران حضور دارد و طی دو سه روز آینده هیأت ایران عازم عربستان خواهد شد.

وی ادامه داد: برای فعال سازی نمایندگی‌ها نیازمند برخی اقدامات اجرایی هستیم و این اقدامات در حال انجام است و با تکمیل این اقدامات شاهد تبادل سفرای دو کشور هم خواهیم بود و این در چارچوب توافقی است که دو کشور انجام دادند و درباره تعیین سفرا نیز گام‌های ابتدایی انجام و روند اداری در حال انجام است.

کنعانی در رابطه با اثرات تغییر فضای ارتباطی میان ایران و عربستان بر تحولات منطقه خاطرنشان کرد: توافقات دوجانبه ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه که با بازخوردهای مثبتی در منطقه و سطح بین‌المللی مواجه بوده است حتما تاثیرات مثبت و ایجابی در تقویت همکاری برای افزایش صلح، ثبات و امنیت و تقویت مناسبات اقتصادی و تجاری نه تنها بین دو کشور بلکه کشورهای منطقه خواهد داشت. گمان می‌کنیم بهبود و فضای جدید مناسبات ایران و عربستان علاوه بر ابعاد دوجانبه دارای تاثیرات مثبت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ‌پاسخ به سوالی درخصوص سفر اخیر وزیر حمل و نقل عراق به کشورمان، ابراز داشت: سفر وزیر حمل و نقل عراق در راستای همکاری‌های دو کشور در حوزه اقتصادی و ترانزیتی بود. با توجه به حجم مناسبات تجاری و اقتصادی میان دو کشور نیازمند توسعه و ارتقاء زیرساخت‌ها هستیم. یکی از موارد مهم توافق شده، ایجاد خط ریلی شلمچه به بصره است که مسافت ۳۲ کیلومتری را نیاز داریم که این خط را تاسیس کنیم که شبکه راه آهن دو کشور به هم متصل شود.

وی ادامه داد: پیش از این درخصوص این خط ریلی پیش از این توافقاتی شکل گرفته بود اما این نخستین بار این که یک توافق کاملا عملیاتی صورت گرفته است، در مسیر ساخت این خط ریلی بر روی بخشی از اروند رو باید پل احداث شود که جمهوری اسلامی ایران بحث اجرایی آن را برعهده گرفت و درمقابل باتوجه به اینکه زمین های حاشیه این منطقه ممکن است متأثر از سال های جنگ آلودگی هایی داشته باشد، دولت عراق در این خصوص تعهد لازم را پذیرفت و متعهد شد که زمین های مورد نیاز را آزاد کند و همچنین درخصوص تامین منابع نیز اقدام خواهد کرد.

کنعانی در واکنش به سوالی پیرامون تفسیرهای نامناسب در رسانه‌های جمهوری آذربایجان نسبت به ایران و همزمانی این مسأله با طرح مسأله تغییر سفیر ایران در باکو، عنوان کرد: تغییر و تحولات پست‌های دیپلماتیک در وزارت خارجه امر مرسومی است و اتفاق جدیدی هم در ارتباط با جمهوری آذربایجان قرار نیست رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: نکته جدیدی بر مواضع گذشته ایران در ارتباط با تحولات قفقاز نداریم و یک بار دیگر بر مواضع خود برای حفظ مرزها در منطقه تأکید می‌کنیم و اینکه مسائل بحرانی در منطقه باید در چارچوب رویکردهای سیاسی مورد حل و فصل قرار گیرد و تنش‌های نظامی کمکی به مشکلات منطقه نخواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در رابطه با تغییر فضای ارتباطی و مناسبات میان ایران و بحرین، اظهار داشت: فضای مثبت ایجاد شده در منطقه به ویژه در ارتباط با فضای جدید و از سرگیری رسمی روابط ایران و عربستان تاثیرات مثبتی بر کل منطقه داشته است. در مورد بحرین شاهد شکل گیری یک فضای مثبت توأم با خوشبینی نسبت به افق‌های جدید روابط دو کشور هستیم.

وی تصریح کرد: مایل هستم به استقبال تحولات آتی نرویم و اجازه دهیم کارها و تحولات در مسیر و مجرای سیاسی خودش پیش برود. در مدت اخیر شاهد سفر دو هیأت از ایران به بحرین بودیم، نخست هیأت فنی جمهوری اسلامی ایران که برای بررسی آخرین وضعیت اماکن دیپلماتیک در بحرین به این کشور سفر کرد و شاهد همکاری بسیار خوب و توأم با حسن نیت طرف بحرینی بودیم و همچنین هیأت دوم هیأت پارلمانی ایران بود که برای شرکت در نشست بین المجالس به منامه سفر کرده بود در چارچوب حضور در این اجلاس فرصت های برای گفت‌وگوهای دوجانبه پارلمانی ایجاد شده بود که گفت‌وگوهای مثبت و توأم با حسن نیت بود ان‌شاءالله باید منتظر ابتکارات و تحولات آتی بین دو کشور باشیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون برخی اخبار درباره سفر رئیس امارات عربی متحده به تهران، عنوان کرد: روابط ایران و امارات، روابط رو به جلویی است؛ به ویژه بعد از بازگشت سفیر امارات به تهران و ابتکاراتی که صورت گرفت شاهد ارتقاء سطح همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف بودیم و هیأت‌های مختلفی در سطوح مختلف بین دو کشور رفت و آمد داشته و گفت‌وگوهای خوبی صورت گرفت. شاهد یک روند رو به جلو و تقویت همکاری‌ها در روابط دوجانبه ایران و امارات هستیم. در ارتباط با سفرهای مقامات عالی دو کشور هماهنگی‌ها و گفت‌وگوها در حال انجام است که در زمان خود اطلاع رسانی خواهد شد.

کنعانی در پاسخ به سوالی پیرامون مسأله تبادل زندانیان با آمریکا اظهار داشت: در ارتباط با تبادل زندانیان گام‌هایی برداشته شد و تلاش‌هایی از سوی کانال مشخصی که در این زمینه ایفای نقش کرده بود در حال انجام شدن است. از منظر ایران امکان تبادل در آینده نزدیک وجود دارد، اما این مسأله نیازمند آن است که طرف مقابل نیز به تعهد خود پایبند باشد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون پیشبرد دیگر حوزه های دیپلماسی، ابراز داشت: متاسفانه اروپا در طول چند ماه گذشته با تمرکز بر موضوعات حاشیه‌ای و اولویت بخشیدن به مداخله در امور داخلی ایران از فرصت‌های تنظیم و تقویت رابطه دوجانبه غفلت کرده است و زمان قابل توجهی را از دست داد. تصمیم در اختیار اروپاست می‌تواند فرصت‌های گذشته را جبران و خطاهای گذشته را اصلاح و به مسیر روابط دوجانبه تمرکز کند. شاهد برخی اقدامات و ابتکارات سیاسی جدید از سوی برخی کشورهای اروپایی به صورت دوجانبه و از سوی برخی کشورها در قالب چندجانبه بودیم. گفت‌وگوهایی صورت گرفت که نفس این گفت‌وگوها را مثبت می‌دانیم و ایران از این رویکرد استقبال می‌کند.

وی افزود: : دنیا فقط اروپا و آمریکا نیست و اروپا هم صرفا دو سه کشور اروپایی نیستند. در موضوع هسته‌ای هم این موضوع مستثنای از رویکرد کلی دولت ایران نیست این موضوع را به عنوان یکی از موضوعات سیاست خارجی دولت مورد توجه قرار داد و پای میز مذاکره حاضر شد و گفت‌وگوهای متنوع انجام شد و ایران اعلام کرد آماده جمع بندی مذاکرات و زمینه سازی برای اجرای آن است به اینکه همه اعضای برجام به تعهدات و مسؤولیت‌های خود در چارچوب برجام برگردند. ایران با رعایت خطوط قرمز خود همواره اعلام کرد برای بازگشت به توافق آماده است.

سخنگوی وزارت خارجه درباره تسهیلات روادیدی برای سفر گردشگری اتباع ایرانی به مصر گفت: از هرگونه تحول مثبت و رو به جلو در تقویت ارتباطات مردمی بین دو ملت ایران و مصر به عنوان دو کشور مسلمان و مهم در منطقه استقبال می‌کنیم. درباره سفر شهروندان مصری محدودیتی قائل نبوده و نیستیم و از هرگونه گشایش از سوی دولت مصر برای سفر شهروندان مصری به ایران استقبال می‌‌کنیم و نگاه ما مثبت به سمت آینده است.

وی درباره سفر سلطان عمان به تهران اظهار داشت: زمان مناسب انتخاب و اطلاع رسانی خواهد شد. روابط دو کشور دارای وجوه و ابعاد دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی و همچنین آمریکا در سوریه گفت: اقدامات نظامی رژیم صهیونیستی در جغرافیای سوریه نقض حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور و قوانین بین‌المللی است. این اقدامات متجاوزانه و محکوم است.

کنعانی درباره نقش چین در شکل گیری توافق ایران و عربستان عنوان کرد: در نشست اسفند ماه در پکن طرفین توافق کردند به دو موافقتنامه همکاری‌های جامع اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ورزشی بین دو کشور که در ۱۳۷۷ امضا شده بود برگردند و اجرا کنند در نشست اخیر وزرای خارجه در پکن مجددا بر این موضوع تأکید شد و طرفین اعلام کردند آمادگی تبادل هیأت‌های تجاری در دو بخش خصوصی و دولتی را فراهم و موضوع برگزاری نشست کمیسیون مشترک در نشست وزرای خارجه مطرح شد و امیدواریم با فعال شدن گام به گام روابط رسمی دو کشور و بازگشایی سفارتخانه‌ها زمینه تشکیل کمیسیون مشترک را فراهم کنیم. گمان می‌کنم پیش از این هشت دور نشست کمیسیون مشترک را داشتیم. با برگزاری کمیسیون مشترک این ظرفیت و زمینه فراهم است ابعاد روابط تجاری و اقتصادی دو کشور رونق جدیدی پیدا کند و در بحث سرمایه گذاری دو کشور بر تمایل برای فعالیت‌ها در حوزه سرمایه گذاری اقتصادی اعلام تمایل کردند.

وی گفت: تأکید طرفین بر تسهیل خدمات روادیدی برای شهروندان دو کشور تأکید کردند که با اخذ روادید آسان سفر کنند که هم در ارتباط با سفرهای زیارتی و هم تجار و بازرگانان موضوعیت دارد. توافقات انجام شده از همه ظرفیت‌های لازم برای اینکه شاهد شکل گیری فصل جدیدی از همکاری‌های دو کشور باشیم، برخوردار است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر لبنان نیز خاطرنشان کرد: موضوع لبنان از پرونده‌های مهم منطقه‌ای است. نگاه ایران به مسئله لبنان کاملا واضح و روشن است. طرف‌های سیاسی لبنان لازم است بدون مداخله خارجی و تعیین رئیس جمهور به توافق برسند و مبتنی بر منافع ملی تصمیم بگیرند. مداخله خارجی در امور داخلی لبنان کمک کننده نخواهد بود. اینکه کشورها به شکل گیری توافق بین طرف‌ها در لبنان کمک کنند امر قابل قبولی است. ایران و عربستان کشورهای مهمی در منطقه هستند و در صورتی طرف‌های لبنانی از ایران درخواست کمک کنند ایران آماده کمک در این زمینه است. 

وی بیان کرد: ثبات و آرامش در منطقه تاثیرات تدریجی بر دیگر پرونده‌ها در منطقه داشته باشد و لبنان نیز از این موضوع مستثنا نیست و امیدواریم شاهد تکمیل روند سیاسی در لبنان باشیم.

برچسب‌ها:

نظر شما